به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه آیین افتتاح فاز اجرایی پروژه مدیریت سرعت در ایران که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور مدیران و اعضای کمیسیون ایمنی راهها برگزار شد، گفت: همه مستحضر هستید که این اقدامات یکی از عوامل مهم و موثر در کاهش تصادفات است.
او با بیان اینکه سرعت به عنوان یکی از عوامل خطر مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان قرار دارد، بیان کرد: ضرورت دارد با اتخاذ رویکردهای متفاوت و تاثیر گذار در روند مدیریت حوادث و کنترل تصادف، شیوه و رویکرد جدی را اتخاذ و به مرحله اجرایی برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ایران با اتخاذ تمهیدات ویژه ترافیکی و نظارت پایش ترافیک در ۱۰ سال گذشته سالیانه یک هزار کیلومتر به طول بزرگراههای کشور افزوده میشود، افزود: انجام مجموعه اقدامات زیر ساختی و مراقبتهای ترافیکی صورت گرفته اگرچه با کاهش تلفات مواجه بوده، ولی کافی نیست و نیازمند اتخاذ تصمیمات کاملتر است.
اسلامی توضیح داد: امروز راهبرد مدیریت سرعت را در دستور کار خود قرار میدهیم و از این طریق مدیریت پیاده سازی سیستم ایمنی را در کشور آغاز میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امروز کشور ایران به عنوان پایلوت در شرق مدیترانه انتخاب شده و پیشتاز اجرای این طرح مدیریت سرعت است و بسیار خرسند هستیم که در اجرای این برنامه مدیریت سه استان،۶محور و ۶۰۰ کیلومتر از راههای شریانی به عنوان پایلوت انتخاب شدند.
اسلامی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم این محورهای شریانی که به عنوان پایلوت تعیین میشوند به عنوان پیشتاز و اعمال مدیریتی سرعت در کاهش تلفات و حوادث جادهای، مبنایی شود و بتوانیم برای فرهنگ سازی جادهای به سایر استانهای کشور هم تسری دهیم.
او با بیان اینکه نقش مردم در این بخش بسیار حائز اهمیت است و این اقدام نیازمند فرهنگ سازی برای سلامت جادهای و ارتقای ایمنی راهها با مشارکت همه دستگاهها است، افزود: ارتقای ایمنی راهها نیازمند تمهیدات خاص و ارتقای قابلیتهای یک پارچه است و همکاری تمامی دستگاهها در حوزه ترافیکی را میطلبد.
اسلامی بیان کرد: اجرای چنین طرحهایی نیازمند هدایت دقیق، دائم و روزانه است. بنابراین دبیرخانه کمیسیون ایمنی راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و پلیس راهور، پلیس راه، سازمان اورژانس، وزارت کشور و استانداری نسبت به نظر و پایش وضعیت و مدیریت سرعت همکاریهای لازم را انجام دهند و به صورت ماهیانه گزارش وضعیت راهها را به کمیسیون اطلاع دهند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طرح مدیریت سرعت نیازمند اعمال مدیریت پیوسته و تحقق تاثیر و موفقیت توامان است و ما از دفتر سازمان بهداشت جهانی در شکل گیری پروژه مدیریت سرعت در ایران تشکر میکنیم و از همه دستگاهها در جهت افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و تلفات رانندگی همکاری لازم را میطلبیم.
اسلامی در پایان بیان کرد: تصادفات همواره در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها رخ میدهند، بنابراین باید تمهیدات ویژهای برای کنترل ساخت و ساز و مدیریت سیستم زیر ساختی در محورهای پیرامون شهرها انجام شود و باید سعی کنیم تا تلاقی عبور و مرور ترددهای شهری با ترددهای مردم محلی کمتر باشد تا شاهد کاهش تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها باشیم.
انتهای پیام/