گره گشو مراسمی است که در شب میلاد امام حسن(ع) در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار می‌شود اما اکنون دو سال است که به علت شیوع کرونا کودکان از برگزاری آن محرومند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شب پانزدهم ماه مبارک رمضان زمان برگزاری یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های مردم استان بوشهر است.

این آیین «گِلِی گشو»، «گِرِه گشو» یا «گره گشا» نام دارد که به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی کریم اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

در این آیین، کودکان در حالی که کیسه‌هایی رنگارنگ در دست دارند، با خواندن اشعاری مانند «گره گشو سرت بشو با آرد شو» به در خانه همسایگان می‌روند و صاحبخانه نیز با اعتقاد به این‌که اگر دل کودکان را شاد کند امام حسن مجتبی(ع) که کریم اهل بیت هستند گره از زندگی‌ا‌ش گشوده می‌گشاید، به آن‌ها شیرینی، آجیل و دیگر تنقلاتی که بچه‌ها دوست دارند، می‌دهد.

خانواده‌ها به ویژه کسانی که در یک سال گذشته فرزنددار شده‌اند از قبل تنقلاتی برای این شب آماده می‌کنند.

بچه‌ها بعد از گرفتن شیرینی از خانه‌ها این شعر را زمزمه می‌کنند: «خونه گچی پر همه چی». البته اگر صاحبخانه‌ای در را به روی آن‌ها باز نکند، می‌خوانند: «خونه شُلی، هیچ توش نبی» (خونه گلی هیچی توش نبود) و یا «خونه گدا هیچی ندا».

در مناطق عرب زبان هم بچه‌ها پس از گرفتن شیرینی این طور برای صاحبخانه دعا می‌کنند: «گرگیعان و گرگیعان، عطونا من مالکم، الله ایخلی اولادکم».

گره گشو در برخی مناطق به نام گرگعیان، گرگیعان، گرنگعوه یا قرقیعان، مشهور است و تا پیش از کرونا هر سال با شور و نشاط خاصی در مناطق مختلف استان بوشهر از جمله دیلم، گناوه، بوشهر، دیر، کنگان و عسلویه برگزار می‌شد.

این مراسم بیشتر در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان، اما در برخی نقاط ظهر روز چهاردهم این ماه برگزار می‌شود.

گره گشو در سال ۹۵ به نام استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این آیین در خوزستان و هرمزگان و حتی کشور‌های حوزه خلیج فارس هم برگزار می‌شود.

با شیوع کرونا این مراسم به علت پیشگیری از تجمع کودکان دو سال است اجرا نمی‌شود.

تصاویری از این مراسم مربوط به سال‌های قبل را اینجا ببینید:

انتهای پیام/ک

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.