مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر گفت: ۱۰ اثر ناملموس فرهنگی مرتبط با ماه مبارک رمضان در بوشهر، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۱۰ اثر ناملموس فرهنگی مرتبط با ماه رمضان در بوشهر، به ثبت رسیده استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر روز یکشنبه بیان کرد: تاریخ غنی این استان برخواسته از آداب و سنن گذشتگان است که ریشه در فرهنگ دینی آنان دارد و در هر مناسبتی برنامه‌های آیینی و خاص، جایگاه ویژه‌ای در بین مردمان این دیار داشته است.

او عنوان کرد: شیوه پخت چهار غذای بومی مناطق مختلف استان بوشهر از جمله حلوای انگشت پیچ، رنگینگ، آش بوشهری و  پخت گرده محلی که پای ثابت سفره افطار مردم بوشهر بوده و در دیگر مراسمات آیینی سال هم به عنوان نذری پخت و تقسیم می‌شود به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی بوشهر به ثبت ملی مراسمات سینه زنی بوشهری، سنج و دمام و پا منبری اشاره کرد و گفت: این مراسمات در کهن بندر جایگاه خاصی دارند و در ایام سوگواری و در شب‌های قدر به طور ویژه برگزار می‌شود.

ارسطو زاده مراسم نون پوشی، گره گشو و دم دم سحری را مختص ماه رمضان دانست و ادامه داد: آیین گره گشو مربوط به نیمه ماه رمضان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی بوده و برای ایجاد نشاط در بین کودکان برگزار می‌شود و مراسم نون پوشی ریشه در باور‌های بومی و مذهبی مردم دارد و با عنوان نذر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.