دهقان دهنوی درباره جزئیات بسته پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه و نحوه اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی در بورس توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره بسته پیشنهادی 10 گانه گفت: یکی از سه موردی که از امروز قابلیت اجرایی دارد، تخصیص منابع از صندوق توسعه  ملی به صندوق تثبیت بازار است.  بر این اساس ٢٠٠ میلیون دلار معادل ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار بورس تزریق می شود و رئیس کل بانک مرکزی هم قول تحقق این وعده را داده است.

او با اشاره به تاخیر واریز این منابع اظهار کرد: به این دلیل است که منابع باید از بانک مرکزی به ریال تبدیل شود و سپس وارد صندوق تثبیت بازار شود. وظیفه این صندوق ایجاد آرامش و تثبیت بازار است.

این مقام مسئول ادامه داد: تضمین اجرایی شدن این مصوبه نیز، تصویب در ستاد اجرایی محترم دولت است. به عبارتی بانک مرکزی عملیات ارزی مشخصی دارد و چند روز طول می‌کشد تا واریز این منابع انجام شود.

او افزود: هر کدام یک از این موارد ۱۰ گانه بسته پیشنهادی، مقدار زیادی منابع داخل آن‌ها است. در واقع هدفی که داریم این است که، تقویت سمت تقاضای بازار را به صورت مستمر دنبال کنیم.

دهقان دهنوی در خصوص نحوه اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی در بورس توضیح داد: قانون اعطای اقامت به سرمایه گذاران خارجی در کشور قبلا هم وجود داشت، بر اساس بسته حمایتی بورس صرفا سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام هم به موارد امکان اعطای اقامت اضافه شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۶۰۰ کد سهامداری خارجی داریم. از این تعداد، ۲۷۰۰ کد حقیقی و ۹۰۰ کد حقوقی هستند. چشم انداز و برنامه‌های ما از این قرار است که حضور سرمایه گذار خارجی را در بازار تقویت کنیم. زیرا بازار سرمایه شفاف‌ترین بخش اقتصاد کشور است.

او با اشاره به اینکه قرار شده تا به صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار اجازه داده شده که تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با ضمانت دولت منتشر کنند و از محل این منابع حمایت‌های خود را دنبال کند، بیان کرد: صندوق توسعه بازار از محل ۳۰ درصد کارمزد‌هایی که ارکان بازار داشتند، کسر شده و منابعی به تدریج وارد این صندوق می‌شود.

او ادامه داد: صندوق تثبیت بازار نیز آن یک درصد صندوق توسعه ملی را دارد و همچنین ۸۰ درصد مالیات که منتظریم تصویب شود. پیش بینی می‌کنیم که تا پایان سال ۱۰ هزار میلیارد منابع وارد این دو صندوق شود. اما این منابع اکنون نقد نیست.

او افزود: راهکار این است که به پشتوانه جریان مستمری که است، اکنون  اوراق منتشر کنند. دولت پذیرفته که اوراق این دو صندوق را تضمین کند. یعنی تا ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی با تضمین خود دولت منتشر کنند.  

او با اشاره به خرید شرکت ها از سهام خود گفت: این یک مشوق مالیاتی دیگر است. در دولت تا کنون سه مورد معافیت مالیاتی در راستای بازار سرمایه انجام شده است که نشان از اهمیت  بازار سرمایه نزد دولت دارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه عرضه سهام بیشتر از تقاضای آن است، شرکت ها می توانند سهام خود را خریداری کنند. با این شرط که معادل نصف خرید خود به مدت یکسال بحث مالیاتی آن ها به تعویق می افتد. این طرح باعث تقویت بازار گردانی و سمت عرضه می شود.

دهقان دهنوی با اشاره به قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: ما باید بتوانیم از منابع بانک ها برای تقویت طرف تقاضا استفاده کنیم. بانک ها می توانند بدون بنگاه داری اقدام به خرید سهام از شرکت ها کنند. بانک ها اگر بدون دخالت در بنگاه داری شرکت ها اقدام به خرید کنند، شامل جریمه نمی شوند و اگر بازدهی وجود داشته باشد، این بازدهی متعلق به خود بانک خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه گذاری در بازار های پولی و مالی خارجی را دارد. پیشنهاد شده تا کلمه داخلی به این بند وارد شود تا این صندوق بتواند در بازار سرمایه نیز سرمایه گذاری کند. با این شرط که به صورت بنگاه داری نباشد.

زیان سهامداران پالایش یکم چگونه جبران می شود؟

او با اشاره به صندوق های ETF گفت: در عرضه های دولت در سال گذشته دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم عرضه شد. صندوق دارا یکم هنوز در سود است. اما پالایش یکم با زیان مواجه است. مردم انتظار ندارند که با خرید از دولت ضرر کنند. ما از همه ناشران انتظار داریم که اجازه ندهند قیمت از قیمت زمان فروش کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: موافقت شد که کسانی که این صندوق را از دولت خریده اند به میزان زیان آن ها سهام از خود این صندوق یا سایر سهام ها داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار