هم اکنون میزان آب ذخیره شده در مخزن سد کوثر به ۵۰۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۹۶ میلی‌متر باران در ایستگاه هواشناسی سد ملی کوثر به ثبت رسیده در حالی که این میزان در مدت مشابه سال قبل از آن ۳۴۲ میلی متر بوده است.

اکبرخدری با بیان اینکه از مهر ماه سال گذشته تاکنون ۲۷۵ میلیون متر مکعب حجم آب ورودی به دریاچه سد کوثر بوده است، افزود: کل حجم خروجی این سد از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۳۵ میلیون متر مکعب بوده است.
او ادامه داد: هم اکنون ۹۳ درصد از حجم مخزن ذخیره سازی آب سد کوثر پر شده است.

خدری گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۸۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: هم اکنون میزان آب ذخیره شده در مخزن سد کوثر به ۵۰۹ میلیون متر مکعب رسیده است.
او با بیان اینکه نرمال تراز این مخزن بتنی با سطح دریا ۶۲۵ متر است بیان کرد: تراز مخزن این سد بتنی هم اینک به ۶۲۲/۴۴ متر رسیده که نسبت به مدت مشابه کمتر از یک متر کاهش داشته است.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران ادامه داد: از ابتدای سال آبی تاکنون برای کنترل سیلاب در زمان بارندگی ۸۰ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر رها سازی شد.

خدری با بیان اینکه ۱۴۲ میلیون متر مکعب از آب این سد در سال آبی جاری در اختیار بخش‌های مختلف از جمله آشامیدنی، کشاورزی و صنعت قرار گرفت.
او بیان کرد: ۷۰ میلیون مترمکعب در بخش آب آشامیدنی، ۲ میلیون متر مکعب صنعت، ۲۵ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و ۴۵ میلیون متر مکعب در بخش ریست محیطی از سد کوثر خارج شد.
آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رود‌های شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

این سد هم اکنون تامین آب آشامیدنی گچساران، دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستای مسیر، تامین آب شهر لیکک و روستا‌های مسیر، تامین آب صنایع منطقه، تامین آب کشاورزی لیشتر، خیرآباد و دشت مور در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از سد کوثر انجام و یا در حال تکمیل است.
آب آشامیدنی شهر‌های دهدشت، سوق، چرام، لنده، لیکک و روستا‌های تابعه از سد کوثر گچساران تامین می‌شود.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.