در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتشار اوراق بیست هزار میلیاردی صندوق تثبیت و توسعه بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:با انتشار اوراق به روشی که در طرح پیشنهادی شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شد می‌توان امیدوار بود دیگر فروش اوراق بدهی نمی‌تواند چندان بازار سرمایه را ملتهب کند.

حسن محمودی اصل کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تاثیر انتشار اوراق بیست هزار میلیارد تومانی توسط صندوق تثبیت و توسعه به پشتوانه دولت، اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم تاثیر فروش اوراق را بر بازار سرمایه خنثی کنیم، پیشنهاد بنده این بود که بازار سرمایه باید بتواند یک سهمی را از فروش این اوراق داشته باشد چنین طرحی بدین معناست که بگوییم سی یا چهل درصد مبلغ حاصل از فروش آن به منظور حمایت از سهم‌های باید به بازار سرمایه تزریق شود.

او افزود: اگر انتشار اوراق به روشی که در طرح پیشنهادی شورای هماهنگی اقتصادی مطرح شد به تصویب سران قوا برسد می‌توان امیدوار بود دیگر فروش اوراق بدهی نمی‌تواند چندان بازار را ملتهب کند و به سمت خنثی سازی حرکت خواهد کرد و از طرف دیگر این طرح دولت را مجاب می‌کند که فقط خودش به فروش اوراق نپردازد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همانطور که در بودجه سال ۱۴۰۰ مشاهده می‌شود، دولت از فروش نفت فاصله گرفته و به سمت فروش اوراق حرکت کرده به همین خاطر اگر دولت در بحث فروش اوراق علاوه بر صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه با شرکت‌های خصوصی نیز همکاری کند می‌تواند خطری که ممکن است از فروش اوراق بر اقتصاد کشور متحمل شود را کاهش دهد.

محمودی اصل گفت: مشکلی که این روز‌ها بازار از آن رنج می‌برد کمبود نقدینگی است، اما اگر فروش اوراق توسط صندوق تثبیت و توسعه به درستی رخ دهد به سبب ترزیق سرمایه علاوه بر آنکه سهم‌ها با رشد مواجه می‌شوند، طرف تقاضا نیز تقویت می‌شود.

او گفت: در کل می‌توان گفت به سبب آنکه برخی از سهم‌های حاضر در بازار سرمایه ارزنده است با خرید این سهم‌ها از طریق اوراق می‌توان فشار‌های وارده را از بازار سرمایه کاست ما امیدمان این است که از طریق چنین مسائلی بازهم اعتماد به بازار سرمایه بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تزریق اوراق توسط شرکت‌های تثبیت و توسعه به نوعی به بهبود سمت تقاضا تاثیر خواهد گذاشت، همچنین در مدتی که بازار منفی بود از آنجایی که صندوق تثبیت و توسعه مجبور به خرید و به تعادل رساندن بازار بودند منابعشان در حال کاهش بود، اما می‌توان امید داشت با اجرا شدن این طرح منابع از دست رفته بازگردانده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوبه
آخرین اخبار