وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعدد و متنوعی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «ایران رتبه ۸۷ مهاجرت نخبگان را در جهان دارد»، «سهم یک هشتمی دانشگاه آزاد از ۸ هزار شرکت دانش بنیان»، «نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم و کلاس‌های عملی دانشگاه آزاد»، «۳۰ درصد داوطلبان دکتری انتخاب رشته نکردند»، «زمان دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در ماه رمضان هنوز اعلام نشده است»، «دانشگاه‌ها ملزم به صدور مدرک با امضای الکترونیکی شدند»، «فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته است»، «شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود»، «داوطلبان مناطق محروم با طرح ساماندهی کنکور متضرر می‌شوند» و «کنکور سرجای خود باقی می‌ماند» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود.

ایران رتبه ۸۷ مهاجرت نخبگان را در جهان دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اغراق‌های عجیبی که در مورد مهاجرت و به طور خاص مهاجرت نخبگان ذکر می‌شود گفت: بر اساس گزارش مرکز رصد مهاجرت نخبگان که در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده و سال گذشته اولین گزارش مهاجرت نخبگان منتشر شده و خرداد ماه امسال گزارش دوم آن منتشر خواهد شد، تنها ۵۴ هزار نفر ایرانی به خاطر تحصیل در خارج از کشور حضور دارند؛ که حضور آن‌ها بیشتر در تحصیلات تکمیلی است و از جایگاه علمی خیلی خوبی برخوردار هستند. به عنوان مثال از لحاظ تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا، ایران رتبه سیزدهم را دارد، ولی به لحاظ رتبه فارغ التحصیلان دوره دکتری در میان دانشجویان خارجی رتبه چهارم را دارد.

عاملی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که در جدول مهاجرت بر اساس آمار‌های رسمی بین المللی رتبه ایران به لحاظ مهاجرت ۸۷ است. همچنین باید توجه که بر اساس مطالعات رصدی که صورت گرفته ۷۵درصد برگزیدگان دانش آموزی رتبه ۱ تا ۱۰۰۰ آزمون سراسری مقیم کشور هستند.

رشد علمی مقالات بعد از یک دهه دوباره مثبت شد/ سهم یک هشتمی دانشگاه آزاد از ۸ هزار شرکت دانش بنیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: دانشگاه به سهم خود تلاش پژوهشگران را می‌بیند. شتاب مقالات علمی ما بعد از یک دهه دوباره مثبت شده و از ۸ هزار شرکت دانش بنیان سهم یک هشتمی آن متعلق به دانشگاه آزاد  است. یک چهلم آموزش عالی در دانشگاه آزاد است.

طهرانچی افزود: اگر دانشگاهی را نداشته باشیم از درون تهی هستیم. چطور می‌شود علم درون زا و اقتصاد قوی و اجتماع قوی نداشته باشیم و تربیت اجتماعی نداشته باشیم و فناوری درون‌زا نداشته باشیم و جریان ملی دانش نداشته باشیم و بعد بگوییم با جریان دیپلماسی کشور را از مشکلات عبور می‌دهیم و قهرمان کارتونی یک ملت شویم.

سهم دانشگاه آزاد از آموزش عالی ۴۰ درصد است/ ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داریم

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک پدیده ارزنده و مهم است و در زمینه جذب دانشجویان خارجی سرآمد است.

او ادامه داد: این دانشگاه بر اساس اخلاص و با حمایت امام خمینی (ره) حدود ۴۰ سال است که تاسیس شده و ۴۰ درصد از آموزش عالی کشور را دانشگاه آزاد اسلامی پوشش می‌دهد.

رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر می‌خواهیم به جایی برسیم، راه آن پژوهش و وارد شدن به عرصه علمی دارد. دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۲۴ هزار عضو هیئت علمی است که همگی نخبه هستند. باید از اساتید ایرانی در دانشگاه‌ها استفاده کنیم و نیازی به استفاده از اساتید خارجی در دانشگاه‌ها نیست.

نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم و کلاس‌های عملی دانشگاه آزاد

احمد حیدری سخنگو و معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم و همچنین کلاس‌های عملی دانشجویان این دانشگاه در شهر‌های قرمز، زرد و نارنجی گفت: با شرایط فعلی به نظر می‌رسد امتحانات پایان ترم این دانشگاه مجازی است.  

حیدری افزود: دانشگاه آزاد برای تصمیم گیری برگزاری یا عدم برگزاری کلاس‌ها و امتحانات تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کروناست.

معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه آزاد ادامه داد: ستاد ملی مبارزه با کرونا  معمولا جلسه تشکیل و تصمیماتی را اتخاذ می‌کند و سپس به دانشگاه اعلام می‌کند. 

۳۰ درصد داوطلبان دکتری انتخاب رشته نکردند

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعداد ۱۸۵ هزار و ۶۹ نفر در این دوره از آزمون ثبت نام کرده بودند. ۱۴۶ هزار نفر در این جلسه حاضر بودند که در نهایت ۱۳۶ هزار و ۶۶۵ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش گفت: مهلت انتخاب رشته در کنکور دکتری ۱۴۰۰ شب گذشته (یکشنبه،۵ اردیبهشت)  به پایان رسید. از میان ۱۳۶ هزار داوطلب مجاز، تعداد ۹۵ هزار و ۶۳ نفر معادل ۷۰ درصد داوطلبان برای انتخاب رشته اقدام کرده‌اند.

زمان دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در ماه رمضان هنوز اعلام نشده است

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای دیدار هر ساله رمضانی رهبر معظم انقلاب با دانشجویان گفت: بر اساس آن چیزی که تاکنون مشخص شده، رهبر معظم انقلاب تمایل دارند که این دیدار همانند سنوات قبل برگزار شود. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: اما با توجه به شرایط شیوع کرونا و مجموعه شیوه نامه هایی که در حال اجرا است، هنوز نمی توانیم خبر قطعی درباره دیدار رهبر معظم انقلاب و دانشجویان را اعلام کنیم اما برای برگزاری این دیدار در حال برنامه ریزی هستیم.

تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود؟

احمد حیدری سخنگو و معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تصمیمات دانشگاه آزاد برای برگزاری تکمیل ظرفیت دوره های دکتری در این دانشگاه اظهار کرد: با توجه به اینکه این دانشگاه صندلی خالی و ظرفیت خوبی دارد، علاقه مند هستیم تکمیل ظرفیت داشته باشیم. 

سخنگوی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در برگزاری تکمیل ظرفیت، تصمیمات شورای سنجش و پذیرش برای ما الزام آور است، افزود: امیدواریم همان طور که برای کارشناسی ارشد امسال مجوز برگزاری دوره های تکمیل ظرفیت در رشته های پزشکی به دانشگاه آزاد داده شد، در دوره های دکتری هم باید مجوز تکمیل ظرفیت داده شود تا مشتاقان تحصیل در رشته های پزشکی از ظرفیت موجود استفاده کرده و به تحصیل بپردازند. 

دانشگاه‌ها ملزم به صدور مدرک با امضای الکترونیکی شدند

مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان از تصویب الزام تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به صدور مدرک فارغ التحصیلی با امضای الکترونیکی خبر داد.

فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته است

رئیس دانشگاه آزاد اظهار کرد: کنکور مسئله‌ای مثل فیزیک را که یک علم تخصصی است به شبهه علم تبدیل می‌کند و به دانش آموز مسائلی یاد می‌دهد که علم فیزیک را فرا نمی‌گیرند. در جلسات کنکور روی علم کاملا خط کشیده می‌شود؛ در خود شیوه برگزاری مشکلی وجود ندارد، ولی این شیوه برگزاری آثار و پیامد‌هایی دارد که دانش آموز به جای آشنایی با روش‌های علمی با تکنیک‌هایی صحر گونه تست می‌زنند. فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته و خراب کرده است.

شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود

منصور غلامی وزیر علوم در این جلسه اظهار کرد: موضوع ساماندهی کنکور بسیار مهم است و باید درباره آن شفاف تصمیم گیری کرد. در جلسه دولت نیز به جهت اهمیت موضوع، بحث و بررسی صورت گرفته است.

غلامی گفت: همه قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش و پرورش هم باید شیوه فعلی خود را بهبود دهد. اما در تصمیمات در مرحله اول باید به امکان اجرایی سازی تصمیمات توجه کنیم.

داوطلبان مناطق محروم با طرح ساماندهی کنکور متضرر می‌شوند

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور  توضیح داد: باید قوانین موجود در این مسیر که مصوب دستگاه‌های مختلف است مشخص و رفع ابهام شود. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می‌شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سال‌های قبل موفق به قبولی نشده‌اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضربه می‌خورند و لذا تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید مشخص شود.

رئیس سازمان سنجش افزود: از سال ۸۴ امتحان نهایی برگزار می‌شود، ولی ما هنوز ۳۰ درصد سوابق تحصیلی هم نداریم و تا رسیدن به ۶۰ درصد راه زیادی داریم. در اختلاف استان‌ها و مناطق محروم باید با احتیاط زیادی برخورد کنیم.

خدایی گفت: نباید ۶۰ درصد سوابق تحصیلی برای کسانی که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده‌اند، اعمال شود.

کنکور سرجای خود باقی می‌ماند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: هم اکنون روش ما در سنجش، هم آموزش و پرورش را خنثی کرده و هم دانشگاه را، چراکه آموزش در ارزیابی نهایی دانش‌آموز نقشی ندارد و دانشگاه هم در پذیرش نهایی داوطلب دخالتی ندارد.

عاملی ادامه داد: نگرانی این بود که این تغییر به یکباره بازخورد سنگینی از ناحیه داوطلبان داشته باشد، اما در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.