سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: علیرغم تمام توصیه‌های بهداشتی متاسفانه ۳۷ درصد مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد دستورالعمل‌های بهداشتی را در چهار محور طراحی کرده‌ایم که محور اول ممنوعیت تردد پلاک های بومی و غیر بومی در در شهرهای قرمز و نارنجی است  که همچنان نقض این محدودیت وجود دارد و جریمه های بسیار زیادی در طی یک هفته اخیر انجام شده است.

رئیسی بیان کرد: علیرغم تمام توصیه های بهداشتی متاسفانه ۳۷ درصد مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

او افزود: همچنین در هفته گذشته به دلیل گزارش تخلف ها نزدیک به ۳۰۰ هزار بازدید از اماکن مختلف انجام شده است. امکان ورزشی از جمله امکانی هستند که در زمینه رعایت شیوه نامه های بهداشتی بسیار ضعیف عمل کرده اند این در حالی است که در شهرهای قرمز نارنجی نباید اماکن ورزشی باز باشند اما بطور غیرقانونی در حال فعالیت هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: هدف ما از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جلوگیری از همه گیری وشیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح کشور است، بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید بالای ۹۰ درصد باشد تا در کنترل اپیدمی ویروس کرونا موثر خواهد واقع شود.

اگر کل کشور هم واکسینه شوند همچنان خطر ابتلا به کرونا وجود دارد

 سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اینکه آیا با واکسینه شدن از ابتلا به کرونا در امان هستیم گفت: ایمنی به دو دسته فردی و جمعی تقسیم می‌شود زمانی که در دنیا همه گیری جهانی ویروس کرونا اعلام می‌شود به این منظور است که این ویروس یک زنجیره به هم پیوسته در دنیا است که حتی یک کشور به طور کامل  واکسینه شود اگر همچنان این پاندمی در دنیا وجود داشته باشد آن کشور از لحاظ ابتلاء به کرونا نیز همچنان در امان نخواهد بود.

او گفت: علت اصلی این که افراد حتی با واکسینه شدن همچنان در معرض ابتلا به ویروس کرونا خواهند بود این است که با دریافت دوز اول واکسن اول بعد از سه هفته سطح ایمنی بدن تا حدی افزایش پیدا می‌کند و زمانی که دوز دوم واکسن مجدد تزریق می‌شود اثربخشی اصلی واکسن مشخص می‌شود.

هیچ واکسنی در دنیا ۱۰۰ درصد اثربخش نیست

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هیچ واکسنی در دنیا ۱۰۰ درصد اثر بخش نخواهد داشت و در بهترین حالت ممکن واکسن‌ها نیز ۹۰ درصد اثربخش هستند و از هر ۱۰۰ نفری که واکسن دریافت می‌کنند ده نفر از آن‌ها مجدداً به کرونا هرچند خفیف‌تر مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است ناقل باشند بنابراین حتی بعد از تزریق واکسن کرونا نیز به طور کامل ایمنی حاصل نخواهد شد.

او گفت: در خصوص اینکه آیا واکسن‌های تزریق شده در برابر ویروس‌های جهش یافته موثر خواهد بود یا خیر پاسخ قطعی نیز نیست وجود ندارد و اگر فرض را بر این بگذاریم که تمام کشور واکسن شود مجددا باید تا پایان سال افراد از ماسک استفاده کرده و تا زمان واکسیناسیون همه افراد همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

رئیسی افزود: یکی از نگرانی‌های ما در خصوص کرونای انگلیسی صعودی بودن پیک چهارم این ویروس بود که حتی نسبت به پیک سوم جهش دو برابری نیز داشت، بنابراین باید به رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی پرداخت.

۵ استان از جمله تهران همچنان نیازمند مراقبت هستند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: ورودی و خروجی بیمارستان‌ها تقریباً برابر شده است و زمانی که ما با افزایش ترخیص بیماران کرونا از بیمارستان‌ها مواجه هستیم و به همان میزان ورودی ما کاهش یافته است، اتفاق بسیار خوبی است و خوشبختانه ما با سیر نزولی ابتلا و بستری در ۱۵ استان کشور مواجه هستیم که ۱۰ استان دیگر نیز در حال رسیدن به این سیر نزولی هستند، اما این درحالی است که ۵ استان از جمله تهران همچنان نیازمند مراقبت و رعایت بهتر شیوه‌نامه‌ها هستند.

کرونای آفریقایی در برابر واکسن‌ها بسیار مقاوم است

او درخصوص علت جهش ویروس‌ها تصریح کرد: جهش ویروس‌ها بعد از یک سال امری کاملاً طبیعی است درواقع زمانی که دارو‌های ضد ویروس مصرف می‌شود ویروس خود را در مقابل این دارو‌ها مقاوم کرده و درنهایت با جهش و تغییر ژنیتیکی را در ویروس خواهیم داشت. همچنین با انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر یا نژادی به نژاد دیگر با توجه به اینکه سیستم ایمنی هر فردی با دیگری متفاوت است، بنابراین ویروس‌ها در مقابل هر واکنش سیستم ایمنی هر بدن مقاوم‌تر نسبت به قبل می‌شود.

رئیسی گفت: ویروس کرونا آفریقایی متاسفانه در برابر واکسن‌ها بسیار مقاوم است.

او بیان کرد: برخی از اماکن از جمله تولیت‌ها و برگزارکنندگان نماز جمعه رتبه‌های بسیار خوبی را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور داشتند. دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم شب‌های قدر به این صورت است که در شهر‌های زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی در فضا‌های بسته که تهویه مناسبی دارد با جمعیت کم امکان برگزاری مراسم احیاء خواهد بود، اما در شهر‌های قرمز و نارنجی با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت شیوه‌نامه‌ها و محدودیت‌ها افراد اجازه برگزاری مراسم‌های شب قدر را خواهند داشت و امیدواریم مانند سال گذشته گزارش‌ها و نتایج خوبی را در خصوص رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در شب‌های قدر داشته باشیم.

رئیسی گفت: همچنین محدودیت تردد شبانه در شهر‌های قدر برداشته شده است تا رفت و آمد افراد راحت‌تر باشد و ساعت شروع کار در روز بعد با دو ساعت تاخیر خواهد بود تا افراد نهایت استفاده را از این شب‌ها ببرند، زیرا همانطور که سلامت جسمی افراد مهم است سلامت روحی و روانی افراد نیز حائز اهمیت است.

او در خصوص گام پنجم طرح شهید سلیمانی افزود: در این طرح بیماری‌یابی‌ها و رهگیری بیماران در کنترل این ویروس بسیار موثر بوده است. همچنین شروع درمان سرپایی سبب شده است تا حجم زیادی از بیماران نیازی به بستری شدن در مراکز درمانی نداشته باشند. در واقع درمان بیماران با روش‌های ضدویروسی در مراحل ابتدایی موثرتر خواهد بود و در واقع یکی از موفقیت‌های ما در پیک چهارم ویروس کرونا تمرکز بر درمان سرپایی بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
امان از دست این کرونا امیدوارم همه در پناه حق باشیم واز سر این ویروس منحوس خلاص بشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینارو بیخیال خانواده من مشکوک به کرونان بعد به جای اینکه برن تست بدن خونه نشستن میگن سرما خوردن.
بهشون میگم حداقل برید تو یه اتاق قرنطینه میگن نه تو باید بری! الان من توی یه اتاقم و خانواده مشکوک به کرونان دارن برام غذا درست میکنم خلاصه حلالم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جوونایی که حاضر نمیشن ماسک بزنن باید بندازن گوشه زندان چون جوونا ناقل اصلی اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا کسی که ماسک نزده را جریمه نقدی نمی کنید؟
نیاز به کد ملی و کارت ملی نیست

ضمنا در برخی از کشورها افرادی را که به خانه دوستان یا اقوام میروند را بلافاصله جریمه میکنند حتی اگر فقط در حد سر زدن باشد و مهمانی و دورهمی نداشته باشند
Canada
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر شخص عاقلی که جان خود و خانواده و جامعه را دوست دارد .ماسک میزند کهد
عذاب وجدان نگیرد که باعث مرگی کسی شده
واجب دینی و اخلاقی و مرامی و جوانمردی است
زدن دو تا ماسک .ما اینجا دو تا ماسک میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خود مونیم , فقر مادی یا فرهنگی یا مهارتی ویا اجتماعی و یا . . . علت باشد همه مسىئولیم
آخرین اخبار