نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت صنعت خودرو و راهکارهای رشد این صنعت پس از برداشته شدن تحریم ها توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معدن ایران در کلاب هاوس ، بازگشت پژو و رنو را به ایران قدمی مثبت دانست و گفت: کاملا موافق برگشت این شرکت‌ها به ایران هستیم، اما سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان بعد از تحریم‌ها در صنعت خودروسازی نتیجه برد برد داشته باشیم؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معدن ایران بیان کرد: اینکه اگر در مذاکرات اتفاقی نمی‌افتد و در این برنامه برجام همه چیز مرتب جلو برود، برای این است که بتوانیم ارتباط مناسب برقرار کنیم باید جایگاهمان را  پیدا کنیم.

او با بیان اینکه باید بدانیم جایگاهمان در صنعت کجاست؟، گفت: اینکه شرکت‌های بین المللی چه رفتاری داشته اند اصلا اهمیت ندارد و شرکت‌های دیگر نیز این رفتار را داشته اند. باید این فرصت را داد تا شرکت‌ها به کشور برگردند و اینگونه می‌توان انحصار خودروسازی را از بین برد.

سلاح ورزی تشریح کرد: باید فعالان بخش خصوصی بیشتر فعال شوند، باید از حضور خودروسازان خارجی استقبال کرد و گفتن آری یا نه برای این شرکت‌ها جمله خوبی نیست و انحصار اگر برداشته شود می‌توان امید به صنعت خودرو داشت.

این مقام مسئول گفت: باید فراموش نکنیم مقررات ناظر بر سرمایه‌گذاری به‌اندازه‌ای نابسامان است که شرکت‌ها برای کار در ایران باید دردسرهای زیادی را تحمل کنند این در حالی است که ریسک اعتباری ایران نیز جای خود را دارد اما تصور این است درحالی‌که این محدودیت‌ها تغییر نمی‌کند، این موارد سؤالات فرعی است.

وی با تأکید بر این‌که باید بررسی کرد که چگونه می‌توان با صنعت خودرو جهان رابطه برد- برد ایجاد کرد، ادامه داد: برای دستیابی به رابطه برد- برد باید انحصار خودروسازان در داخل را لغو کنیم زیرا با انحصار نمی‌توان انتظار کار رقابتی داشت اما در صورت حذف انحصار می‌توان شریک قابل‌اتکای خارجی پیدا کرد.

سلاح ورزی اظهار کرد: در سطح کلان باید حاکمیت از صنعت خودرو عقب‌رفته و در سطح خرد نیز فعالان بخش خصوصی در این حوزه با نگاه و اشراف به زنجیره ارزش جهانی، قرارداد شراکتی بر پایه مدیریت دانش ایجاد کنند.

می توان به خودروسازان خارجی اعتماد کرد؟

در ادامه محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران  با تشریح سه دلیل همکاری موقت خارجی‌ها در صنعت خودرو اظهار کرد: در عرصه تجارت مهم‌ترین اصل منفعت بوده و مذهب، ایده و عقیده منافع حداکثر را قربانی منافع حداقل می‌کند و شرکای خارجی صنعت خودرو نیز منفعت خود را در این موضوع دیده و از ایران خارج شدند.

وی با اشاره به احتیاط شرکت‌های خارجی در بازگشت دوباره به ایران در صورت رفع تحریم‌های صنعت خودرو افزود: بدون شک به دلیل شرایط سینوسی ایران در صورت پهن کردن فرش قرمز برای خارجی‌ها، این شرکت‌ها بازهم به‌راحتی وارد ایران نمی‌شوند چراکه شرایط برای آن‌ها دوامی نداشته و درازمدت نیست که این وضعیت نه‌تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنایع دیده می‌شود.

جلال پور ادامه داد: به‌طورکلی سه دلیل را باید در جدایی شرکای خارجی از صنعت خودرو کشور در نظر گرفت نخست آن‌که در دنیا تجارت اصل، انتفاع است و روابط آرمانی، فرهنگی و روابط بین‌الملل در آن دخیل نیست و انتفاع در کفه ترازو سنجیده می‌شود و بدون شک شرکت‌های بزرگ دیگری به‌جز پژو و رنو و دیگر مجموعه‌ها نیز همین رفتار را خواهند داشت.

رئیس سابق اتاق ایران افزود: سنجش کلی نشان می‌دهد که در درازمدت به دلیل شرایط سینوسی نمی‌توان همکاری درازمدت را پیش‌بینی کرد بنابراین ایران در شرایطی نیست که شرایط تضمین‌شده‌ای برای آینده به آن‌ها بدهد بنابراین لازم است آن‌ها نسبت به سنجش دغدغه‌های پیش رو اقدام کنند.

به گفته وی، نکته پایانی این‌که گزینش برخی از شرکا و رد کردن برخی از آن‌ها به وضعیت داخلی و همچنین آینده صنعت و سرمایه‌گذاری کلان بازمی‌گردد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در همکاری دوباره با شرکای خارجی در صنعت خودرو سه اصل اساسی مدنظر قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که حتی با پهن کردن فرش قرمز برای آن‌ها، شاهد حضور دوباره آن‌ها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط سر بالا رشد می کند ، فقط و فقط قیتش ..
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیر
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه صنعت خودروسازی ما در حال حرکت به سمت عقب است وبجای پیشرفت فقط داریم پسرفت می کنیم. هر سال یکسری از قطعات را از روی ماشین حذف می کنند تا سود بیشتری بردارند. متاسفانه صنعت خودروسازی ما از همین ترکیه که قبولش ندارید بسیار عقب است و شاید تا 100سال دیگر هم به مرحله ی فعلی و حال حاضر آنها هم نرسیم.
ترکیه به فکر طراحی خدروهای مدرن در مدل های مختلف از بنزینی بگیر تا الکتریکی و... ما هم هر سال به فکر حذف برخی قطعات ماشین هستیم تا سود کلانی به جیب بزنیم. چون انحصارگرایی در ایران موج می زند.
فقط تاسف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
باپایین ترین قیمت(براساس قیمت 4 سال پیش) به تولید خود ادامه میدهد!!
Netherlands
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ گونه رشد نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۳:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا هنوز دیر نشده // برمیگردم و 40 سال دیگه از یه راه دیگه میریم // البته اونم فقط برا کسب درامد // نه ساخت خودرو ملی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۳:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
میدونید// چرا بعد از 40 سال حمایت از صنعت خورو سازی و منوعیت ورود خودرو خارجی هنوز مونتاز کاریم // چون هدفمان فقط کسب درامد بود // نه ساخت خورو ملی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
رشدی که خواهد داشت؟؟ با پول‌های نفتی ریشه خودروسازی رو خواهند سوزاند و هر چقدر توان داشته باشن با تمام قدرت اختلاس خواهند داشت و 50 سال این شکلی گذشت و 50 سال بعد جشن نابودی خودروسازی خواهیم داشت... با این مدیران دربدنه و پشت پرده به جایی نخواهیم رسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ رشدی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
اگاه
۲۲:۴۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
الکی جَوء ندید هیچوقت رشد نمیکنه
نمونش رو توی این 40..50 سال دیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر عرضه دارید بدون اینکه بحثی از تحریم بکنید پیشرفت کنید. این دو شرکت که مارو در بحران تنها گذاشتن حق برگشت ندارن چرا نمیفهمید دوست و دشمن کیه
آخرین اخبار