مدیریت شهری نباید به یک مدیریت سیاسی تبدیل شود

نشست کارگروه‌های تخصصی تدوین برنامه دولت مردمی و تحول گرا با موضوع جوانان و مدیریت شهری با حضور جمعی از متخصصان این حوزه برگزار شد.

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و سومین نشست کارگروه‌های تخصصی تدوین برنامه دولت مردمی و تحول گرا با موضوع "جوانان و مدیریت شهری" با حضور فرید شهاب رئیس کمیته جوانان شورای وحدت، علیرضا خجسته پور قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین، محمدهادی زاهدی صاحب‌نظر در حوزه‌ی شهر هوشمند و همچنین سرکارخانم سوده نجفی، فعال سیاسی و رئیس اندیشکده حکمرانی تهران برگزار شد.

در ابتدای نشست فرید شهاب در رابطه با موضوع جوانان گفت: باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری بر جوان‌گرایی و ورود به گام دوم انقلاب اسلامی همچنان که جوانان در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی توانستند معادلات جنگ را به نفع ایران اسلامی تغییر دهند، می‌توان در فضای سیاسی کشور نیز تحولاتی صورت داد. این تحول می‌تواند به دست جوانان انجام شود. البته با تاکید مقام معظم رهبری، جوانان انقلابی، متخصص، متعهد و کارامدی که با یک مدیریت جهادی بتوانند این وظیفه را انجام بدهند و موتور پیشرو تحولات کشور شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه انتخابات پیش رو سرنوشت ساز است، جوانان باید حضور پرشوری درآن داشته باشند. مسئولان نیز باید از ظرفیت‌های این جوانان بهره لازم را ببرند تا با استفاده از اطلاعات به روز و جدید و قدرت ریسک پذیری بالایی که جوانان دارند، بتوان شاهد تحول عظیمی در کشور شد.

رئیس کمیته جوانان شورای وحدت خاطر نشان کرد: در کلان شهر تهران با توجه به مشکلاتی که این شهر با آن روبه‌رو است، و از آن مشکلات می‌توان به آلودگی هوا و ترافیک اشاره کرد، می‌توان با استفاده از مدیریت و تجربه علمی، با استفاده از برنامه‌های متنوعی که جوانان در این زمینه دارند، شاهد پیشرفت‌های زیادی بود. از مشکلات دیگری که شهر با آن‌ها روبروست می‌توان به نبود مدیریت واحد و یکپارچه اشاره کرد، این معضل که می‌تواند به دلیل عدم استفاده از ظرفیت جوانان باشد، مشکلات متعددی را در همه کشور به وجود آورده است.

شهاب اضافه کرد: می‌توان در زمینه‌های مختلفی از حضور مدیران جوان استفاده کرد. مشکلات محیط زیستی، کرونا، آگاهی بخشی به شهروندان در همه زمینه‌ها، آموزش‌های مختلف شهروندی در سرای محلات و در واقع در همه زمینه‌های مدیریت شهری می‌توان از جوانان برای بهبود وضعیت شهر استفاده کرد تا شاهد شهری با آسایش کامل برای مردم باشیم.

در ادامه علیرضا خجسته‌پور در رابطه با موضوع مهم جوانان و مدیریت شهری گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر دادن نقش و مسئولیت به جوانان مومن انقلابی است. تاکید ایشان بر ویژگی‌هایی شامل: بصیرت، آگاهی، علم جدید، مصمم به حرکت جهادی و خستگی ناپذیری و همچنین آشنایی به محیط زمانه است که در واقع تاکید بر این مهم است که مدیریت شهری یک مدیریت تخصصی است و نباید به یک مدیریت سیاسی تبدیل شود، چرا که این نگاه آسیب‌های زیادی را به شهر وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: در رابطه با مدیریت شهری نیازمند "حکمرانی عقلایی" هستیم، یعنی مصالح بلند مدت مردم را باید به منافع کوتاه مدت آن‌ها ترجیح دهیم. چه در حوزه شهری و چه در اداره کل کشور. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد بحث زیست شرافتمندانه است، که باید یک تعادل را در همه زمینه‌های شهر و کشور برقرار کرد. همچنین موضوع شفافیت اهمیت بسیاری دارد. شفافیت در تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و در عملکرد.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اهمیت نقش جوانان در مدیریت شهری خاطر نشان کرد: با توجه به تجربیات قبلی باید در همه زمینه‌ها از جوانان در کنار مدیران قبلی و با تجربه استفاده کرد تا شاهد شهر و کشوری با مدیریتی جهادی، خستگی‌ناپذیر و قابل زیست شرافتمندانه برای اقشار مختلف جامعه بود.

در ادامه محمد‌هادی زاهدی در رابطه با شهر هوشمند اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پنانسیل‌هایی مختلفی که شهر تهران دارد، میبینم امروزه شاهد مشکلات متعددی از جمله: ترافیک وحمل ونقل عمومی، آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی، بافت فرسوده هستیم که امروزه بخش اعظمی از شهر تهران را درگیر کرده است. چالش‌های اجتماعی و فرهنگی پدید آمده در زمینه مدیریت سنتی باید با تغییر سبک مدیریتی به مدیریت هوشمند سامان یابد.

وی در رابطه با چگونگی حل مسائل شهری به وسیله‌ی مدیریت هوشمند گفت: با توجه به توسعه فزاینده شهرنشینی و شهرگرایی، مدیریت شهر‌ها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد. درواقع زمانی که از مدیریت هوشمند بحث می‌شود در ذیل آن شش رکن مطرح می‌شود که شامل: حکمرانی هوشمند، محیط هوشمند، محل زندگی هوشمند، شهروند هوشمند، حمل و نقل هوشمند و اقتصاد هوشمند خواهد بود. درواقع زمانی که از شهروند هوشمند بحث می‌شود، پذیرش و آمادگی مردم و شهروندان برای استقبال از فناوری و شهر هوشمند مطرح می‌شود که در این زمینه فرهنگ سازی و مشارکت مردم خیلی مهم است. در واقع هوشمند سازی زمینه ایجاد شغل‌های جدید را فراهم می‌کند.

در پایان خانم سوده نجفی، فعال سیاسی و رئیس اندیشکده حکمرانی تهران، در این رابطه بیان کرد: در همه ادوار نسل‌های مختلف حاملان اصلی برنامه توسعه هستند، هر نسلی هم در تدوین و هم در اجرای برنامه‌ها نقش اساسی دارد. با‌توجه به این که در دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم باید تغییر در مدیریت و مسئولیت‌ها صورت گیرد به گونه‌ای که به جوانان اعتماد شود. همانطور که در دوران دفاع مقدس به این جوانان اعتماد شد و شاهد موفقیت‌های آن‌ها بودیم. با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید مسیر جوانگرایی را دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به این که انتخابات پیش‌رو در دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار دارد و مطالبات نسل پنجم انقلاب و روند پیشرفت علم تغییر کرده است، انتخابات آینده نیز نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود. در زمینه پیشرفت کشور و همچنین بهبود وضعیت شهر تهران نیازمند سازماندهی جوانان متخصص، متعهد و انقلابی هستیم و به همین خاطر باید تمرکز مدیریت بر جوانان خلاق و پرانرژی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار