آفت پروانه تخم انگشتری حدود ۴ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی در غرب مازندران را آلوده کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،غلامحسن اشرفی نیا رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر ضمن ابراز نگرانی از روند رو به افزایش جمعیت پروانه تخم انگشتری در جنگل‌های این منطقه، گفت: گزارش‌ها و پایش‌های به عمل آمده توسط کارشناسان از سطح عرصه‌های مرتعی و جنگلی حاکی از ان است که این آفت حدود چهار هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در ارتفاعات و ییلاقات حوزه اداره کل را آلوده کرده است.

او افزود: بخش کجور نوشهر، مناطق ییلاقی رویان نور ارتفاعات جنگلی و مرتعی دلیر، ناتر در چالوس، جنت رودبار رامسر، دوهزار و سه هزار تنکابن به خاطر طغیان این آفت آلوده شده است.

اشرفی گفت: هم اینک مناطق لوس حوالی بخش بلده از توابع شهرستان نور، لاشک کجور، درجان تنکابن جزو مناطق بحرانی است که کارشناسان در حال عملیات محلول پاشی و هرس گونه‌های آلوده به این آفت هستند.

اشرفی نیا با بیان آنکه این آفت بیشترین آسیب را به گونه‌های مانند زرشک و ولیک وارد می‌کند، افزود: عملیاتی که برای کاهش جمعیت این پروانه انجام می‌شود علاوه بر هرس و محلول پاشی، اقدامات دیگری، چون حذف لانه‌های لاروی، سوزندان شاخ و برگ‌های آلوده و دفن آن‌ها نیز انجام می‌گیرد.

او گفت: با ادامه طغیان این پروانه ممکن است امسال سطح عرصه‌های آلوده به حدود پنج هزار هکتار هم برسد و از اینکه این آفت به باغ‌های باغداران هم آسیب برساند چنین اتفاقی دور از انتظار نیست.

اشرفی افزود: اگرچه این آفت بومی بوده و هرسال از اواسط فروردین ماه تا اوایل خرداد ماه طغیان می‌کند منتها با توجه به مدت زمان اندک طغیان آن، آماری که از سطح مناطق آلوده گزارش شده طی یکی ۲ سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح نقاط آلوده افزوده شده و اکنون به چهارهزار هکتار رسیده است.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.