به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سال تحصیلی ۱۴۰۰ ـ ۱۳۹۹ هم با تمام سختیهای دوران آموزش و نگرانیها از فرایند یاددهی ـ یادگیری در شرایط آموزش مجازی و عدم دسترسی برخی بچهها به اینترنت و تلویزیون و ...، رو به اتمام است.
دغدغهای برای دانشآموزان ابتدایی نیست چرا که ارزشیابی آنها کیفی ـ توصیفی است و توسط معلم در زمان آموزش انجام میشود؛ هرچند که همچنان نگرانی درباره دانشآموزان پایههای اول و دوم ابتدایی وجود دارد و در دستورالعملها هم برای آنها توصیههایی شده است.
برای امتحانات دانشآموزان سایر پایهها به جز پایههای نهم و دوازدهم، به شورای مدرسه واگذار شده است که خودشان نسبت به شرایط تصمیم بگیرند که چگونه امتحانات را برگزار کنند البته شورای مدرسه این اجازه را هم دارد که امتحانات را به صورت مجازی هم برگزار کند.
میماند، پایههای نهم و دوازدهم که مسؤولان وزارت آموزش و پرورش عنوان میکنند بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش این اقدام صورت میگیرد، اما این مصوبه چیست؟ این مصوبه درباره نحوه ارائه خدمات آموزشی تربیتی مدارس در دوره بیماریهای فراگیر مصوب نهصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ است.
در بند ۹ این مصوبه آمده است: «در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانشآموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانشآموزان مدارس روزانه در تمام پایههای تحصیلی به استثنای پایههای نهم و دوازدهم، به صورت غیرحضوری و با مسؤولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام میشود».
بیشتر بخوانید
* توضیحات آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات حضوری
مسؤولان آموزش و پرورش در گفتگوهای متعدد بر اهمیت پایههای نهم و دوازدهم در سرنوشت دانشآموزان تأکید دارند و خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به فارس اظهار کرد: با توجه به تأثیر نتایج امتحانات پایههای نهم و دوازدهم در سرنوشت دانشآموزان و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات این پایههای با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و نظارت مراقبان بهداشتی به صورت حضوری برگزار میشود تا ارزشیابی دقیقتری از آموختههای دانش آموزان به عمل آید.
وی درباره دلیل برگزاری انتخاب حضوری دانشآموزان، گفت: انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم و ادامه تحصیل در رشتههای بدون کنکور بعد از پایه دوازدهم، که صرفا براساس سوابق تحصیلی صورت میگیرد از دلایل حضوری بودن امتحانات دو پایه تحصیلی است.
محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز گفت: در پایه نهم، افراد تعیین رشته میکنند و برخی از محتوای درسی محتوایی هستند که تعیین میکند که در کدام رشته تحصیل کنند؛ اگر این آزمون از کفایت و اعتبار کافی برخوردار نباشد، توزیع درستی صورت نمیگیرد و حقوق خود دانشآموزان تضعیف میشود و درباره آزمون پایه دوازدهم نیز، چون در تعیین دانشگاه محل تحصیل، نمره دیپلم دخالت دارد بنابراین باید دانش آموزان در شرایط یکسانی در آزمون شرکت کنند و سوالات یکسانی را جواب دهند.
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامهای به وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در مقطع فعلی که کشور با جهش سوش انگلیسی و احتمالا در روزهای آینده با سوش هندی و آفریقایی ویروس کرونا مواجه است امتحانات دانش آموزان نباید به صورت حضوری برگزار شود.
* نگرانیهایی که خیلی بیجا هم نیست!
در این میان تعدادی از خانوادهها و دانشآموزان نگران هستند؛ نگرانی که باعث شده است از رسانهها کمک بگیرند؛ در سامانه فارس من خبرگزاری فارس، بیش از ۱۰۰ پویش و بیش از ۱۰۰ هزار دانشآموز پویش را امضا کردند. به عنوان مثال در یکی از پویشها با عنوان «کمپین لغو امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم» بیش از ۸۳ هزار دانشآموز خواستار لغو آزمون حضوری شدند.
به نظر میآید این نگرانی خیلی بیجا هم نیست؛ حضور حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامهای به وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد که در مقطع فعلی که کشور با جهش سوش انگلیسی و احتمالا در روزهای آینده با سوش هندی و آفریقایی ویروس کرونا مواجه است، امتحانات دانش آموزان نباید به صورت حضوری برگزار شود.
در متن این نامه آمده است: «احتراما با توجه به اینکه از سوی آن وزارتخانه اعلام شده در برخی پایههای آموزشی امتحانات اجباری به صورت حضوری برگزار میشود متذکر میگردد که مسئولیت حفظ سلامتی دانشآموزان در اثر این رویه مستقیما به عهده جنابعالی خواهد بود.
در این خصوص هر چند نیت از برگزاری حضوری امتحانات، منطبق بر اهداف آموزشی و جلوگیری از خسران محصلان و آینده سازان عزیز عنوان گردیده که البته در جای خود امری مهم و در خور تقدیر است، اما در مقطع فعلی که کشور با جهش سوش انگلیسی و احتمالا در روزهای آینده با سوش هندی و آفریقایی ویروس کرونا مواجه است احتمال ابتلا و سرایت را به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی به شدت بالا میبرد لازم است در خصوص نحوه برگزاری و یا تاریخ امتحانات تجدید نظر بعمل آید».
پیش از این هم علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس در نامهای به وزیر آموزش و پرورش نوشت که «بیشک اختلاط حدود ۲ میلیون دانشآموز در سراسر کشور در مقاطع نهم و دوازدهم در انتقال ویروس به ۲ میلیون خانواده میتواند فاجعهای جدید و احتمالاً موج پنجم کرونا را در کشور رقم بزند و در صورت بروز این فاجعه، مسؤولیت آن نه صرفاً با ستاد کرونا بلکه با تمامی پیشنهاد دهندگان و کارشناسان، مدیران و مسؤولان آن وزارتخانه خواهد بود».
* ستاد کرونا چه نظری دارد؟ / آموزش و پرورش: بدون نظر ستاد کرونا، اقدامی نخواهیم کرد
از ۱۳ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۱۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲۹۸۵ نفر از آنها بستری شدند؛ و در حال حاضر ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
وزیر آموزش و پرورش هم تأکید کرده است که بدون نظر ستا کرونا اقدامی نخوهد کرد؛ وی گفت: در حال حاضر با ستاد کرونا در تعامل و ارتباط منظم هستیم قطعاً بدون نظر ستاد کرونا، اقدامی نخواهیم کرد؛ در حال حاضر در جلسه گفتگو و بررسی موضوع که همکاران ما و وزارت بهداشت برگزار کردند به یک جمع بندیهای هم رسیدند، اما چون باید در ستاد ملی کرونا نهایی شود فعلا درباره آن حرفی نمیزنم».
اما نظر ستاد کرونا چیست؟ و چرا شفاف در این خصوص پاسخ داده نمیشود؟ پرسش خانوادهها این است که چه تضمینی برای سلامت دانشآموزان است و در این خصوص باید ستاد کرونا توضیحات لازم را ارائه داده و شفافسازی صورت گیرد.
منبع:فارس
انتهای پیام/