در یک نقطه از میدان، سر‌ها به سوی یک روایت برگشت، روایتِ اتفاقی که به قدرت هنر به تصویر کشیده شده بود تا چشم‌ها را با هر زمینی، بارانی کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پا‌های بی‌حوصله به میدان شهدا رسید، پایی برگشته از محل کار، یکی با پرونده درمانی، آن دیگری هم که صاحبش با افتخار آدامس را در دهانش به رقص درآورده و موهایش با شال در تقلا بود.

اما ناگهان و در یک نقطه از میدان، سر‌ها ناخودآگاه به سوی یک روایت برگشت، روایتِ اتفاقی شگفت که حالا به قدرت هنر به تصویر کشیده شده بود تا چشم‌ها را با هر زمینی، بارانی کند، تابلویی که گویی جوی گوارایی است برای همه تا هرکس برحسب ظرف‌اش از آن بیاشامد!

 امین فلاحیان هنرمند خوزستانی گفت: می‌خواستم برای کاراکتری که فقط صحبتش را می‌کنیم و نام او را بر بچه‌هایمان می‌گذاریم، اما راجع به او خیلی کم می‌دانیم، کاری کرده باشم و به همین دلیل بر مهم‌ترین و مهجورترین شاخصه حضرت که عدالت بود دست گذاشتم، چرا که عدالت امام علی (ع) آنقدر در گفتار و رفتارش بروز و نمود دارد که همه حضرت را به اجراکننده عدالت می‌شناسند.

او بیان داشت: ایده‌های زیادی به ذهنم آمد که در نهایت با مشورت چند نفر از دوستان هنرمند به سکانس ضربت خوردن حضرت علی در سحرگاه ۱۹ رمضان رسیدیم و  اینگونه نبود که بخواهم بلافاصله و بدون هیچ تحقیقی کار را آغاز کنم بلکه برای تسلط بر موضوع به سراغ کتاب‌های تاریخی از جمله تاریخ طبری و کتب دیگر رفتم تا بتوانم کاراکتر‌ها را به صورت مستند در تصویر بچینم.

فلاحیان افزود: در این تصویر «ابن ملجم» به حضرت ضربه زده و حضرت را در حالی به حیاط مسجد آورده‌اند که در حال از هوش رفتن است و از شخصیت‌های آن روز هم میتوان امام علی (ع)، امام حسن مجتبی (ع)، ۱۰ نفر از یاران و قاتل حضرت نام برد که در تصویر دیده می‌شوند و این تصویر نشان می‌دهد که یاران حضرت با شمشیر بالای سر «ابن ملجم» هستند تا او را به سزای عملش برسانند، اما حضرت علی (ع) اشاره می‌کند به اینکه باید با عدالت با او رفتار شود.

این هنرمند خوزستانی ادامه داد: حضرت علی (ع) در آن زمان رسما شرق و غرب دنیا را در زیر پرچم خود داشت، اما آنقدر در دسترس بود که این گونه یک نفر در مسجد وارد شده و میتوانست به او نزدیک شود و این خود برای جوشش هر ایده‌ای کافی است و  تکنیک به کار رفته در این تصویر دیجیتال پینت بوده و کاملا تصویرسازی است که حدود یک هفته کار تولید آن زمان برد و امیدوارم که مورد قبول حضرتش واقع شده باشد.

دیجیتال پینتینگ یا نقاشی دیجیتال یک هنر نوظهور است که در آن، تکنیک‌های مرسوم در نقاشی سنتی مانند آبرنگ، رنگ روغن، ایمپاستو و سایر تکنیک‌ها با استفاده از ابزار‌های دیجیتالی مانند کامپیوتر و یک تبلت دیجیتالی به همراه یک قلم و نرم افزار مربوطه، پیاده‌سازی و اعمال می‌گردد، هنری که هنرمند توانمند خوزستانی توانست با آن باشکوه‌ترین وجه یک انسان کامل یعنی عدالت علی (ع) را به نمایش بگذارد.

در حقیقت این هنر‌های جدید برای هنرمندان متعهد به مثابه یک سکوی پرتاب است تا به سوی تعهد بیشتر پیش بروند، تعهدی که شهید سید مرتضی آوینی سال‌ها پیش در تبیین حقیقت و سرچشمه آن اینچنین گفته است: هنرمند باید از «غرض اندیشی» آزاد باشد، اما در عین حال هنر عین تعهد اجتماعی است چرا که وجود انسان عین تعهد است و هنر نیز به مشابه جلوه انسان نمی‌تواند از تعهد فارغ باشد.

هنرمند باید اهل درد باشد و این درد نه تنها سرچشمه زیبایی و صفای هنری بلکه معیار انسانیت است. آدم بی درد هنرمند نیست که هیچ اصلا انسان نیست.

اگر هنرمند نسبت به تاریخ و سرنوشت انسان و هویت فرهنگی خویش متعهد باشد دیگر در پیله حدیث نفس خفه نخواهد شد، بال‌های پروانگی‌اش خواهد رست و پیله مقتضیات زمان و مکان را خواهد درید، چرا که انسان هم می‌تواند محاط در متقضیات زمان و مکان باشد و هم محیط بر آن، انسان هم می‌تواند محکوم تاریخی باشد و هم سازنده آن.

منبع:فارس

انتهیا پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.