مدیرکل دفتر کنترل آبخیزداری سازمان جنگل ها، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری و سرمایه گذاری در این بخش را راهی برای حفاظت از منابع پایه برشمرد.

ابوالقاسم‌حسین پور مدیر کل دفتر کنترل آبخیزداری و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور اظهار کرد: اقداماتی که از سال گذشته در خصوص پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در دست اجرا بود، همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه کارگاه آبخیزداری و آبخوانداری در سراسر کشور فعال است، افزود: پروژه ها در چارچوب طرح های مستمر و ادامه دار است و برنامه های جدید در قانون بودجه برای بحث های آبخیزداری و آبخوانداری پیش بینی شده است.

حسین پور ادامه داد: در حال حاضر با اخذ اطلاعات و تبادل طرح ها به منظور تصویب طرح و پروژه های ۱۴۰۰ در کل کشور که از محل درآمدهای عمومی، ردیف متفرقه و تبصره های قانون بودجه پیش بینی شده، بدنبال اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور هستیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و آبخوانداری سازمان جنگل ها ادامه داد: با توجه به ارقامی که در قانون بودجه پیش بینی شده، امیدواریم شاخص های  اهداف در قانون برنامه ششم توسعه تحقق یابد.

به گفته وی، در قانون بودجه امسال بنابر سیاست سازمان جنگل ها، رویکرد مشارکت مردم، نهادها و خیرین در دستور کار است که امیدواریم‌ بتوانیم افزایش سطح مشارکت مردم و سایر دستگاه ها در سطح حوزه های آبخیز را به منظور توسعه فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری هدف گذاری کنیم.

مدیر کل دفتر کنترل آبخیزداری و آبخوانداری سازمان جنگل ها با تاکید بر اهمیت موضوع آب و خاک به عنوان منابع پایه بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع آب و خاک و ضرورت سرمایه گذاری در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری امیدواریم بتوانیم برنامه ها را در کنار هم پیش بریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیل، فرسایش خاک و فرونشست زمین سه مخاطره جدی کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: با توجه به مسائل تغییر اقلیم، سه مخاطره جدی ایران را تهدید می‌کند که کنترل سیل تنها از طریق ایجاد سازه‌های بزرگ در حوزه آبخیز امکان پذیر نیست و سایر اقدامات از جمله پوشش گیاهی یا احداث سازه‌های مکانیکی در دره‌ها و آبراهه‌های فصلی را باید انجام داد.

حسین پور ادامه داد: در بحث فرونشست کشور که تبخیر به واسطه شرایط آب و هوایی اتفاق می‌افتد و بهره برداری از چاه‌ها به شدت زیاد است و به عبارتی فرصت تغذیه آبخوان را نمی‌دهیم؛ بنابراین از طریق پروژه‌های آبخیزداری باید تبخیر را کاهش دهیم تا به جای آنکه آب به سیلاب مخرب تبدیل شود، آن را به دل زمین نفوذ دهیم.

مدیر کل دفتر کنترل آبخیزداری و آبخوانداری سازمان جنگل ها اجرای عملیات آبخیزداری را تنها راه مقابله با فرسایش خاک اعلام کرد و گفت: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تاثیر مستقیمی در جلوگیری از فرسایش خاک دارد، همچنین به علت کمبود اعتبار در بالای سدها حوزه‌های آبخیز نداریم که امیدواریم اعتبارات مورد نیاز تخصیص داده شود تا نبود حوزه آبخیز منجر به از بین رفتن سدها نشود.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر پیشگیری از خسارت سیل و خشکسالی تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که در سایر بخش ها وجود دارد، سازمان جنگل ها در برنامه کاری امسال به طور ویژه پیگیر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است تا خسارت ها به حداقل کاهش یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار