مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۱۶۰ هکتار از مسیر رودخانه زاینده‌ رود با هدف پیشگیری از سیل در استان اصفهان آزادسازی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در کل استان اصفهان ۴ هزار کیلومتر رودخانه داریم که ۳ هزار کیلومتر آن اولویت مطالعه دارد و ۲ هزار کیلومتر آن مطالعات آن انجام شده است، گفت: برای امسال ۷۹۰ کیلومتر برنامه‌ریزی شده است و امسال مطالعات اول و دوم رودخانه‌ها تعیین می‌شود.

او با اشاره به اینکه بازه‌هایی که در محدوده جمعیت هستند در اولویت قرار دارند، افزود: بر اساس این مطالعات نحوه حفاظت از اراضی در برابر حوادث تعریف شده است و نقشه‌برداری و حریم بستر‌ها را انجام می‌دهند، همچنین در زمینه پیشگیری از سیل در بازه‌های پر خطر، ۱۸۰ کیلومتر مطالعات در مرحله دوم ساماندهی شده است و امسال نیز حدود ۷۶۶ کیلومتر باید مطالعه در مرحله دوم انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه پس از پایان مطالعات حریم و بستر رودخانه‌ها شاخص گذاری و بستر‌های سیلابی رودخانه‌ها مرزبندی می‌شود، گفت: در سال ۹۹ حدود ۴۰۰ کیلومتر شاخص‌گذاری انجام شده است و امسال حدود ۱۰۰ کیلومتر دیگر شاخص‌گذاری انجام می‌شود.

او با بیان اینکه نصب تابلو‌های خطر در مقاطع پر خطر رودخانه‌ها تاکنون ۳۹۰ مورد انجام شده و امسال هم قرار است ۱۰۰ مورد پس از مطالعات نصب شود، بیان کرد: عملیات ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها با هدف تثبیت بستر و اصلاح و حفاظت از رودخانه‌ها انجام شده است، در کل ۱۵۵ کیلومتر ساماندهی در سال گذشته انجام شده و امسال تاکنون ۱۰ کیلومتر و مابقی آن در برنامه است تا انجام شود.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰۰ کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها انجام شده است و سال گذشته هم ۶۲ کیلومتر انجام شد، اضافه کرد: امسال ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار لایروبی می‌شود.

او ادامه داد: حفاظت و آزادسازی رودخانه‌ها از سرشاخه تا سد زاینده‌رود و از سد زاینده‌رود تا تالاب با هدف جلوگیری از تصرفات انجام شده است و در مناطق شرق و غرب اصفهان و ایجاد جاده‌های دسترسی به آن‌ها به طول ۸۰ کیلومتر با هدف پیشگیری از تصرفات و برداشت‌های غیرمجاز آب انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۱۶۰ هکتار در مسیر رودخانه زاینده‌رود آزادسازی با هدف پیشگیری از سیل در استان انجام شده است، افزود: در محدوده بستر رودخانه‌ها سازه‌های خطرپذیر شناسایی و بانک اطلاعاتی ایجاد شده است و توسط آب منطقه‌ای بازرسی فنی انجام شده و ۲۲۶ سازه خطرپذیر در مسیر رودخانه‌ها و مسیر‌ها شناسایی شد و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

او با بیان اینکه آب منطقه‌ای موظف شده است که ایمن‌سازی را در حریم رودخانه‌ها را انجام دهد، گفت: با توجه به مطالعاتی که در سطح استان با هدف پیشگیری از سیل انجام شد می‌توان از عوامل تشدید سیل را به دخل و تصرف غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، برداشت بی‌رویه مصالح از رودخانه‌ها، تخریب پوشش‌های گیاهی، تغییر کاربری اراضی، اجرای غیراصولی سازه‌های متقاطع بر رودخانه‌ها اشاره کرد.

شیشه‌فروش با اشاره به راه‌های پیشگیری از سیل گفت: مطالعه و اجرای طرح‌های غیرسازه‌ای و سازه‌ای، احیای مراتع و پوشش‌های گیاهی، احداث کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، تقویت سامانه‌های هشدار سیل، تقویت ایستگاه‌های هواشناسی، آزادسازی حریم رودخانه‌ها، سدسازی و ایجاد مخازن ذخیره آب، احداث سیل‌بندها، اجرا طرح‌های آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه ۳۵۱ هزار هکتار در ۳ سال اخیر عملیات آبخیزداری در سطح استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: امسال ۱۸ پروژه آبخیزداری با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در استان اجرا می‌شود، برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان ۱.۵ میلیون هکتار مطالعه انجام شده و منابع طبیعی نیاز به ۳۰۰ میلیارد تومان پول دارد که بتواند در ۳۰۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری را انجام دهد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
چ فایده مسیری ک آب توش نباشه آزادم ک بشه
کم کم به شکل روخونه قم در میاد زاینده رود
آخرین اخبار