به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخلاف تصور بسیاری از افراد، سیستم اگزوز خودرو یا موتورسیکلت ساختار ثابتی ندارد و در عوض با فاصله مشخصی از بدنه معلق است. دلیل آزاد بودن نسبی سیستم اگزوز، حرکات دائمی و لقیهای پیشرانه به هنگام شتابگیری، معکوس دادن و حتی عبور خودرو از روی دست انداز است که باعث میشود درصورت ثابت بودن سیستم اگزوز، واشر گلویی منیفولد اگزوز به سرعت از بین برود.
به همین دلیل پیشرانه، گیربکس و سیستم اگزوز بصورت معلق بر مجموعهای از پایهها مهار میشوند که به ترتیب به دسته موتور، دسته گیربکس و منجید یا آویز اگزوز معروف است. همانطور که دسته موتور و گیربکس عمر مفیدی دارند، منجید اگزوز نیز بعد از مدت زمانی از بین رفته و پاره میشود.
منجید اگزوز چیست؟
منجید قطعهای لاستیکی مقاوم شکل دار یا نواری است که با قرارگیری در محل اتصال اگزوز به بدنه خودرو ضمن مهار کردن وزن سیستم اگزوز، از انتقال لرزههای سیستم اگزوز به اتاق و لقی بیش از حد آن جلوگیری میکند. این قطعه مانند هر نوع لاستیک دیگری عمر مفیدی دارد و در دراز مدت خشک شده و پاره میشود.
پاره شدن یک یا چند منجید باعث فشار آمدن بیشتر بر سایر منجیدها و پارگی زودهنگام آنها میشود. همچنین ممکن است اگزوز رها شده و ایجاد سر و صدا کند و یا در موارد جدیتر به زیر خودرو آسیب رسانده و یا خود آسیب ببیند. از این رو نیاز است تا هر چند وقت یک بار منجیدها را مورد بازبینی چشمی قرار داده و درصورت صلاحدید آنها را تعویض کنید.
تعویض منجید
تعویض و جایگزینی منجیدها کاری بسیار ساده و سریع است. باید توجه داشته باشید زمانی اقدام به تعویض منجید کنید که اگزوز سرد باشد تا دچار سوختگی نشوید. همچنین منجیدها را به نوبت و یک به یک تعویض کنید چرا که باز کردن هم زمان همه آنها به دلیل رها شدن وزن کل سیستم اگزوز موجب میشود عمل نصب نمونههای نو دشوار شود.
منجیدهای پاره یا ترک خورده را با کمک تیغ بریده و یا با انبردست از جای خود خارج کنید. ترجیحا توصیه میشود از منجید توصیه شده شرکت خودروساز و نمونه استاندارد برای جایگزینی استفاده کنید. منجیدها یا با استفاده از پیچ و یا با کمک قلاب و خار در جای خود قرار میگیرند پس همانطور که ابتدا آنها را از جای خود خارج کردید، نمونه جدید را در جای خود قرار دهید. به دلیل تحمل وزن سیستم اگزوز، مشاهده مقداری کشش در منجید پس از نصب طبیعی است.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/