با بهره برداری از بند خاکی روستای بیچند شهرستان نهبندان و با وجود بارش‌های اخیر، این بند آبگیری شد و سرریز کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بند خاکی روستای بیچند نهبندان، امسال در اولین سال بهره برداری و به لطف بارش‌های اخیر آبگیری و سرریز شد.

اهالی منطقه و روستا‌های اطراف تا پیش از این، از هدررفت روان آب‌ها و سیل گلایه داشتند، اما حالا با وجود این بند خاکی، اوضاع متفاوت شده است.

یکی از اهالی روستای بیچند می‌گوید: تا پیش از بهره برداری این بند خاکی، نارضایتی روستائیان بابت هدررفت آب بسیار زیاد بود و حتی برای جانمایی بند مخالفت‌هایی وجود داشت، اما الان باید بابت آبگیری و سرریز کردن بند، خداوند را شکر کرد.


بیشتر بخوانید


او می‌گوید: در چندین سال گذشته، دیدن این مقدار آب آن هم به صورت مدیریت شده تنها در خواب ممکن بود، اما در حال حاضر، وجود بند خاکی به کمک کشاورزان آمده است و با مدیریت سیل و روان آب، رونق را به بخش کشاورزی وارد کرده است.

روستا‌های بیچند، علی رئیس، محمد آباد و سلطان آباد از وجود این بند خاکی منتفع می‌شوند و این بند امید را به قنات‌های این روستا‌ها باز گردانده است.

مدیریت بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب در بارش‌های اخیر

کدخدا زاده رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان با اشاره به هدر رفت سالیانه ۸۵ میلیون مترمکعب روان آب در این شهرستان، گفت: هدف از به وجود آوردن بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری، افزایش نفوذ آب و آبدهی قنوات، کنترل روان آب‌ها و مهار سیل بوده است.

او افزود: در بارش‌های اخیر، دو و نیم میلیون متر مکعب روان آب به وسیله سازه‌های آبخیزداری شهرستان مدیریت شد.

کدخدا زاده اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون، ۵ میلیون متر مکعب آب در بند‌ها و سازه‌های آبخیزداری شهرستان نهبندان مدیریت و ذخیره سازی شده است.

انتهای پیام / س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.