آسمان و باغ‌های شمال و شمال شرق کشور به شکل کم سابقه‌ای میزبان پرندگانی پرسروصدا اما مفید شده است.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت برامورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: پرندگانی که این روز‌ها به صورت دسته جمعی و در گله‌هایی با جمعیت بیشتر از گذشته در آسمان مازندران مشاهده می‌شود سار‌های صورتی هستند که از اوایل اردیبهشت مهاجرت خود را به استان‌های شمالی و شمال شرق کشور آغاز می‌کنند.

او با بیان اینکه بخشی از این پرندگان از جنوب کشور و برخی‌ها نیز از کشور‌های حوزه آسیای مرکزی به شمال و شمال شرق کشور مهاجرت کردند، تعداد این گونه در استان را امسال کم سابقه خواند و افزود: علت افزایش جمعیت سار‌های صورتی شاید به تولید مثل مناسب این پرندگان در سال قبل مربوط باشد.

ربیعی گفت: علت دقیق افزایش کم سابقه تعداد سار‌های صورتی نیاز به بررسی جمعیت این گونه در استان‌های شمال و شمال شرق کشور و  برخی فاکتور‌های دیگر مانند تغییرات اقلیمی یا افزایش غذا و امنیت دارد.

کوروس ربیعی با بیان اینکه با توجه به پراکندگی سار‌های صورتی در باغ‌ها، مزارع، حاشیه روستا‌های میانبند، امکان سرشماری آنان وجود ندارد، افزود: حضور این پرندگان برای کشاورزی و باغداری بسیار مفید است و بخش زیادی از آفات در باغ‌ها را می‌توانند کنترل کنند.

او ادامه داد: دو گله از سار‌های صورتی آفات یک هکتار از باغ‌ها و زمین‌ها را در یک چشم بهم زدن می‌توانند از بین ببرند.

رئیس اداره نظارت برامور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با توجه به نقش سار‌های صورتی در کنترل آفات، این پرندگان در فهرست پرندگان حمایت شده قرار دارند و شکار و صید آن‌ها جرم است.

سار صورتی پرنده‌ای با ۲۱ سانتیمتر طول و منقار زرد و کوتاه شبیه سار معمولی است و سر، گردن و جلو سینه، بال‌ها ودمی سیاه براق و کاکل مشخصی دارد که درفصل زاد و ولد در پرنده نر بلندتر است و از حشراتی چون ملخ و سنجاقک و دیگربند پایان و نرم تنان تغذیه می‌کند.


انتهای پیام / ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.