بعد از فسخ قرارداد واگذاری کشت و صنعت هفت تپه، مدیران خلع ید شده در حال خارج کردن شکر‌های موجود در انبار و ماشین آلات کارخانه این شرکت هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حواشی خصوصی سازی چند سالی است که دامنگیر صنایع گوناگون ایران شده و هرزگاهی اخبار مختلفی از مشکلات ایجاد شده در آن صنایع در اثر خصوصی سازی منتشر می‌شود.

هفت تپه آزاد شد، تیتر خبری است که روز گذشته پیرامون یکی از شرکت‌های خصوصی سازی شده منتشر شد. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یکی از چندین بنگاه اقتصادی است که توسط سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی اقتصاد کشور واگذار شد، اما حاشیه‌ها یکی پس از دیگری به سراغ آن آمد.

شاید بتوان گفت ماجرا از جایی شروع شد که فصل خاصی به نام «واگذاری سهام و مدیریت شرکت‌های دولتی» در قانون برنامه سوم توسعه کشور، جای گرفت و قرار بر آن شد تا به منظور ارتقای کارآیی، افزایش بهره وری منابع مادی و انسانی کشور، کارآمد کردن دولت در عرصه سیاستگذاری و توسعه توانمندی بخش‌های خصوصی و تعاونی، سهام شرکت‌های قابل واگذاری بخش دولتی در شرکت‌هایی که ادامه فعالیت آن‌ها در بخش دولتی غیر ضروری است، طبق مقررات این قانون با اولویت ایثارگران در شرایط مساوی، به بخش‌های تعاونی و خصوصی فروخته شود.

در ماده ۱۰ این قانون در مورد شرایط واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، بیان شده که امر واگذاری باید در جهت تحقق اهداف برنامه باشد و خود، هدف قرار نگیرد، در چارچوب قانون اساسی صورت پذیرد، موجب تهدید امنیت ملی و یا تزلزل حاکمیت ارزش‌های اسلامی و انقلاب نشود، به خدشه دار شدن حاکمیت نظام یا تضییع حق مردم و یا ایجاد انحصار نینجامد، به استفاده از مدیریت سالم منجر شده و اداره امور را بهبود بخشد و حتی‌المقدور به توسعه مشارکت عمومی منجر شود.

این قانون اجازه واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را داد، اما اتفاقات رخ داده بعد از اجرای آن نشان می‌دهد که مجریان این قانون، تنها به ماده ۹ آن که مجوز واگذاری را صادر کرده توجه کرده اند و حتی نیم نگاهی نیز به ماده ۱۰ آن نداشته اند.

شرکت نیشکر هفت تپه اواخر سال ۱۳۸۷ از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنایع تحویل داده شد و سپس به سازمان گسترش و نوسازی صنایع واگذار شد، اما پس از شروع مالکیت این سازمان، زمانی که کشور با کمبود شکر مواجه بود، کاهش تعرفه واردات این کالای اساسی به منظور رفع مقطعی نیاز کشور، سبب شد تا شرکت نیشکر هفت تپه که بدهی‌های زیادی داشت و ماشین آلات آن به شدت قدیمی بود، با ضرر انبوهی مواجه شود و در فهرست سازمان‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی قرار بگیرد.

سرانجام در سال ۱۳۹۴، این شرکت توسط سازمان خصوصی سازی کشور به شرکت‌های زئوس و آریاک لرستان در ازای ۲۹۱ میلیارد تومان واگذار شد، اما این ۲۹۱ میلیارد تومان به صورت یکجا دریافت نشد بلکه قرار شد که شش میلیارد تومان آن به صورت نقد و مابقی به صورت هشت قسط پرداخت شود.


بیشتر بخوانید


شروع اعتراضات کارگری و برملا شدن تخلفات مدیریتی

پس از شروع مالکیت بخش خصوصی بر این شرکت، به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق نیروها، به مرور اعتصابات و اعتراضات کارگران آن شروع شد و چند مدت در میان به ریش سفیدی مسئولان محلی و گا‌ها ملی، ختم به خیر می‌شد، اما دوباره شدت می‌گرفت.

آبان ماه سال ۱۳۹۷، فهرست متخلفان ارزی بانک مرکزی منتشر شد و نشان داد که برخی از سهامداران و اعضای هیأت مدیره نیشکرهفت تپه در زمره این متخلفان قرار دارند و این مسئله توجه نهاد‌های نظارتی را بیش از پیش به نیشکر هفت تپه جلب کرد.

تحقیق و تفحص‌ها ادامه یافت تا سرانجام، اواسط شهریور ماه سال گذشته، دیوان محاسبات کشور نتیجه این تحقیق و تفحص را منتشر کرد و ابهام در قیمت‌گذاری، انقضای اعتبار قیمت پایه واگذاری، عدم احراز و پایش اهلیت مدیریتی خریداران توسط سازمان خصوصی سازی علیرغم تأکید در مصوبه شماره ۱۲۰۶۹۶/۲/۶۳ مورخ ۱۶ آبان ۱۳۸۸ شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و دستورالعمل روش انتخاب مشتریان استراتژیک و متقاضی خرید سهام کنترلی و مدیریتی مصوب ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ هیأت واگذاری، عدم تحقق اهداف واگذاری مندرج در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری موضوع سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی به ویژه، ارتقا کارایی بنگاه‌های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت و افزایش سطح عمومی اشتغال و با توجه به بدعهدی خریداران در ایفای تعهدات مندرج در قرارداد واگذاری از جمله عدم ایفای تعهدات پرداخت اقساط معوق قرارداد به مبلغ ۶۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، عدم بازپرداخت بدهی سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با احتساب سود به مبلغ ۳۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، عدم رفع تعهدات ارز دولتی دریافتی به میزان ۴۹ میلیون دلار و ۹/۹ میلیون یورو و عدم اقدام جهت جانشینی تعهدات و تضامین صادره شرکت مادر تخصصی ایدرو بابت تسهیلات دریافتی و همچنین سوق دادن منابع مالی شرکت به فعالیت خارج از اهداف صنعت نیشکر که منجر به ایجاد بحران‌های کارگری و آسیب به سرمایه اجتماعی گردیده است را از تخلفات صورت گرفته در فرآیند خصوصی سازی این شرکت دانست.

دیوان محاسبات کشور همچنین سازمان خصوصی سازی را مکلف به فسخ قرارداد با بخش خصوصی در مورد نیشکر هفت تپه کرد که سازمان خصوصی سازی نیز در آبان ماه ۹۹ طی نامه‌ای به هیأت داوری پرونده این شرکت، خواستار فسخ قرارداد آن شد. در نهایت نیز روز گذشته، پس از رسیدگی‌های قضایی به پرونده کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و با ورود دستگاه‌های نظارتی، رای ابطال واگذاری هفت تپه صادر و این شرکت به بیت المال بازگشت.

هفت تپه آزاد شد اما با انبار‌های خالی!

انبارهای خالی شرکت هفت تپه

انبارهایی که خالی شدند

محمد خنیفر، کارگر اخراجی کشت و صنعت هفت تپه در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بعد از انتشار اخبار خلع ید، تمام کارگران مشغول به جشن گرفتن هستند، اما متاسفانه مشاهده می‌کنیم که در حال خارج کردن یک سری از ماشین آلات و قطعات هستند به طور مثال، پمپ آبی که چندصد میلیون تومان ارزش دارد را خارج کرده اند.

او افزود: مطلع شدیم که از ۴۸ هزار تن شکر زرد تولید شده از آذرماه سال گذشته تا کنون که در انبار‌های کارخانه بوده، تنها چهار هزار تن باقی مانده که آن را هم پیش فروش کرده اند. یعنی تقریبا اکنون انبار‌ها به طور کامل تخلیه شده است.

این کارگر اخراجی کشت و صنعت هفت تپه همچنین در مورد بازگشت به کار کارگران اخراجی نیز اظهار کرد: من و آقای بخشی که قبلا اخراج شده بودیم، در ایام شب عید نیز پنج نفر دیگر نیز به ما اضافه شدند و در انتظار بازگشت به کار هستیم.

خصوصی سازی در کشور ما همواره مسئله پرچالشی بوده و اکنون که مسئولان کشور عزم خود را برای بازگرداندن شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی در سایه تخلفات گسترده کرده اند، باید نظارت بیشتری بر اموال و دارایی این شرکت‌ها بعد از صدور حکم خلع ید از بخش خصوصی را نیز داشته باشند.

هفت تپه آزاد شد اما با انبار‌های خالی!

انبارهای خالی شرکت هفت تپه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا نگفتید این واگذاری با دخالت احمدی‌نژاد انجام شده؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ببخشید // کارخانجاتی را که قبلا خصوصی سازی کردید و کارگرانش دارن با مشقت معاش و کار زیاد بسر میبرن را کی ازاد میکنید ؟؟
Germany
وهاب
۰۵:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مخابرات رو دارن غارت میکنن بداد شرکت برسید . آقای رئیسی کجایی این چه خصوصی سازیه یا پرورش دزدیه به کارگران رحم کنیدتمام شرکتهای دولتی که خصوصی شدن رودارن غارت میکنن .کمک کنید جلوی این همه دزدی و به زمین زدن شرکتهارو بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت خدا بر تیمی که به اسم خصوصی سازی مال و اموال مردم رو می دزدند و غارت می کنن بدبختها آخر عمرتون رسیده مگه چقدر از عمر تون مانده اون دنیا بدبختها جواب چند میلیون نفر رو می دید؟ انشاا.. این اموال دزدی هم برای زن و بچه هاتون میشه آتیش و مریضی و بدبختی و ذلت....زمان زیادی نمونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تیم احمدی‌نژاد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با شیب ملایم به خصوصی سازی ادامه دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی 4 نفر خائن را نمی توانید اعدام کنید ؟؟؟؟
فساد به شدت در سیستم ایران نفوذ کرده است و بخصوص پس از ورود دولت روحانی ، فساد ها خیلی خیلی زیاد شده است .
خیلی از این افراد به نام تخصص ، در حال ورشکستگه کردن عمدی ایران هستند .
جاسوسها و نفوذی ها به شدت فعال هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه میشه یک مسؤل خودش خودش را اعدام کند؟
United States of America
علی
۱۳:۴۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مخابرات در حال ورشکستگی است.
United States of America
سعید
۱۳:۱۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقای رئیسی مخابرات رادریابید فروش اموال دزدیهای کلان . بداد مخابرات برسید دولتیش کنید .....کمک کمک کمک ..مخابرات رو غارت کردن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کلا به بهانه دعوت در انتخابات افراد بسیاری هستند که تمام تلاش خود را دارند میکنند که ایشان از راس قوه قضاییه حذف شوند و رسیدگی قاطع به چنین پرونده هایی مانند گذشته شود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ، لطفا حتما پیگیری کنید :
کارگران و کارمندان شرکت کشت و صنعت نیشکر میان آب در خوزستان از وقتی شرکت خصوصی شده نزدیک 5 ساله مرخصی ندارند و قرار دادهاشون ساعتی است . آخه کجای دنیا قانون کار مرخصی نمیدن ؟ تو رو حضرت عباس رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بابا جان مادرتون رسیدگی کنید شرکت کشت صنعت نیشکر میان اب که کنار شرکت هفت تپه است در خوزستان ، قرارداد هایی عجیبی با کارگران و کارمندان بسته شده
طبق قانون کار در کل دنیا به ازای هر ماه 2 روز و نیم باید مرخصی به کارگر داده بشه اینجا 5 ساله از ما کار میکشن چیزی به نام حق مرخصی اصلا وجود نداره ، روزی که نیایم سرکار نه سابقه رد میشه نه بیمه هیچی ... تو رو به امام حسین رسیدگی کنید تو رو به هر چی می پرستید و قبول دارید رسبدگی کنید .
اداره کار با اینا کاری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
قوه قضائیه چرا این غرت گران را به میز محاکمه نمی کشونه مسئولینی که به این دزدانهفت تپه را واگذار کرده باید در برابر قانون جوابگو باشه همینطور کسانی که انبارها رو خالی کردن اینجاست که توانایی آقای رئیسی در اجرای عدالت مورد قضاوت قرار میگیره انشا ا... که با قدرت بر خورد کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی فرجی ایوقی
۲۰:۱۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا متوجه نیستین ها
پس چی رو کی رو بازداشت کردن
آقای رئیسی متشکرم
اجرتون با خدا
Iran (Islamic Republic of)
بردیا
۰۹:۳۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا همچنین بلایی را سر مخابرات آوردند شرکت مخابراتی که نباید طبق 44 نباید خصوصی می شد رو قسطی واگذار کردن شد محلی برای ضد و بند بیشتر و بخور بخورهای مختلف با تمام این مسایل و بی مدیریتی ها و تبعیض ها به نیرو و تجهیزات آسیب جدی وارد کردن گاها کارگران بخش خصوصی مخابرات چندین ماه حقوقشان پرداخت نمی کنند و برند مخابرات که بعد از نفت بود حسابی خرابش کردن و چوب حراج بهش زدن از آن طرف هم وزیر رو در رو با شرکت مخابرات هست و خیلی از کارمندان بخش خصوصی با فشار مالی شدیدی دست به گریبان هستند و چیزی که اهمیت نداره کارمند و مشترکین هستند ****مخابرات را دریابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشابه همین کار را با نساجی مازندران در قائمشهر انجام دادند
الان از نساجی و خانه های قدیم و ... فقط یک زمین خالی مونده که اونم معلوم نیست چی بشه
-
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
علی برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خصوصی بو د دوام داشت حالا دولتی چند وقت دیگر کلا تعطیل یا تقلیل نیرو و همان به صورت شرکتی اداره می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای رییسی فکری هم به حال شرکت مخابرات درن دشت و بی در و پیکر بکنید
United States of America
حمید
۱۳:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بداد مخابرات برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای رییسی آقای رییسی شمارو قسم به جدتان به داد مخابرات برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بهتره از کارگرانی که بازداشت شدن و براشون مشکل قضایی به وجود تومد شخصا عذر خواهی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بسیاری از کارخانه های مازندران در دهه ۷۰ فروخته شدن و کارگرانش بیکار شدند.
یکی عموی بنده بود که در کارخانه "تخته سه لایی شهید رجایی" کار میکرد و پس از فروش کارخانه بیکار شد و بعد سکته مرد و مُرد.
یک کارخانه دیگر هم, کارخانه تولید کولر گازی در جاده فرح آباد ساری هست که کارکنانش را در دهه ۷۰ اخراج کرد و میگویند صاحب این کارخانه که الان زمینش ارزش پیدا کرده در آمریکا زندگی میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خب اون مسئولی که اومد این خصوصی سازی رو انجام داد کجاست ؟
چرا فساد رو از ریشه خشک نمی کنید؟
اون مسئولین دولتی که این واگذاری هارو انجام دادن حبس ابد بدین و اموالشون رو به نفع بیت المال ضبط کنید. این یعنی عدالت نه کاری که شما می کنید. اینهمه خسارت زدن به ملت تهش همین ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قنبری اهواز
۰۴:۴۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو رو خدا اینجوری نگو !!!
چه جوری دلت میاد ؟ مسئولین کشور خودمون رو بگیریم حبس ابد کنیم ؟؟؟!
اگه اینجوری باشه که دولت تدبیر و امید بعد از ۲۸ خرداد باید مستقیم از پاستور نقل مکان کنند به اوین !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پایه گذار اینچنین خصوصی سازی احمدی نژاد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه چتد وقت پیش گفتن که دارن همه چیزو خالی میکنن اما کسی توجه نکرد....مثل رشت الکتریک.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خسته نباشی مسولان در چند دهه گذشته نشان دادن هر چیزی رو میتوانند ویران کنند چه میکنند این قهرمانان
United Arab Emirates
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فسخ شد قرارداد یا باطل شد چون بین این دو لفظ خیلی فرقه اگر باطل باشد که از اول باطل محسوب میشه و اون طرف قرارداد باید هر چی مال از شرکت خارج کرده عینا و منفعتا مسترد کنه ولی اگه بگیم فسخ کردن که ناظر به آینده و می تونن بگن که انبار خالی و مسئولان شرکت مسئولیتی ندارن
حالا ما کدوم مورد رو قبول کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۳:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ممنون وتشکر از اقای رییسی
Canada
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شخص یا سازمانی یا هر کسی که این قرارداد را بسته
هم باید محاکمه شوند
صددرصد زد وبند در کار بوده
که این شده ..نتیجه اش
بیکاری کارگران و کاهش تولید و مشکلات عدیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا طول عمر به آقای رئیسی و خدمت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با خصوصی سازی، مردم رو عصبانی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسئولین کاش بفهمند ، که خصوصی سازی بلای جان صنعت در ایران شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
داشت پا می گرفت به مرور زمان یک بخش خصوصی فعال بازده فراوان می شد ولی متاسفانه این شرکت پا نمی گیرد در کشور ما بخش خصوص موفق تر است به مرور زمان اگر صنعت خودرو مانند لوازم خانگی بخش خصوصی بود همین حالا با التماس شرکت ها ماشین می فروختند ولی بخش دولتی دلسوز ندارد سر برج حقوق می گیرد می خواهد سود داشته باشد یا نداشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا وقتش پالایشگاه کرمانشاه که توسط وزیر نفت بیژن زنگه به قیمت مفت حراح و خریداری شده پس گرفته شود و به بیت المال برگردد
Iran (Islamic Republic of)
کلا سرمون نمیره
۲۰:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه زمانی داخل فضای مجازی کارگران پخش کردن که دارن هفت تپه رو غارت می‌کنند هیچ کس توجه نکرد،خدایا داد از این بیدادی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب رئیسی عزیز مخابرات هم آزاد کن دارند ورشکستش می کنن
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده
۲۰:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تمام این پس گرفتن های دولتی ناشی از تفکر دولتی است و تولید با تفکر دولتی محکوم به شکست است ، شرکت های دولتی با سرمایه های زیاد و زیان ده ؛ اگر خوب بودن که وضع بورس این نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چی شد؟ نکنه شما هم سهمی داشتی از این غارت که اینقدر ناراحتی؟ فروش شرکت به این بزرگی به یک دهم قیمت و قسطی از کی تا حالا به نفع مملکت بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نکنه خودت پیمانکاری که از خصوصی سازی دفاع میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا از باعثش نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر موقع ماهی را از اب بگیرید می میرد
Germany
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این کشت و صنعت را با آن عظمت ویران کردن حالا به پس گرفتن جنازه آن افتخار میکنن،عوامل این رسوایی باید اعدام شوند و کلیه اموال بازگرداننده شوند،اون وقت میشه سر تان را کمی بالا بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
خنیاگر
۱۹:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مثل زالو خون مردم رو کشیدند و الانم تحویل یه مشت کارگر بیچاره دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقای رئیسی حسابی دارند دیوار میکشند دیوار بین اختلاسگران فاسد و اموال بیت المال .تف به شرف دروغگویان کذاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت بر ...
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کالاهای قاچاق توقیف شده رابه کشوری دیگربفروشن پولش را خرج کارخانجات تعطیل مثل هفت تپه وکارگرانش کنند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا سلامتی بده به اقای رییسی، میگم روسای قبلی حواسشون کجا بوده؟؟؟ یعنی اونها الان احساس مسئولیت نمیکنن؟!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به امیدبازگشت پالایشگاه کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۸:۰۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه جوری نوشته آزاد شد
انگار خرمشهر بوده دست عراقی ها!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۳۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
زنده باد آقای رئیسی ..رئیس قوه قضاییه ایران ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بلای که بر سر هفت تپه اوردن بر سر کشت صنعت مغان هم اوردن هر چی داشت غارت کردن
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
زنده باد آقای رئیسی خدا حفظش کنه از موقعی که اومده سرکار ،کارش شده کوتاهی دست یه سری فرصت طلب بی همه چیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نزدیک انتخابات که میشه همه سوپرمن میشن.
Iran (Islamic Republic of)
8787
۲۱:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط از خدا میخوام یاور همچین آدم های پای کاری باشه
آخرین اخبار