سازه چادری امروزه کاربرد بسیار زیادی در ساخت و ساز دارد.

به گزارش خبرنگار نبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سازه چادری امروزه کاربرد بسیار زیادی در ساخت و ساز دارد. با استفاده از این سازه تحول بسیار بزرگی در ساخت و ساز به وجود آمده است. مزایای بسیار زیادی که سازه چادری در اختیار شما قرار می دهد باعث می شود تا صرف هزینه برای این سازه به صرفه باشد.

سازه چادری چیست؟

سازه چادری همان سازه های پارچه ای و غشایی هستند که امروزه نوعی ساخت و ساز مدرن به حساب می آیند. این سازه در مقایسه با سازه های دیگر بسیار متفاوت هستند. طراحی سازه چادری از فرهنگ اقوام کهن ما الهام گرفته شده است. سازه چادری با طراحی شیک و منحصر به فرد امروزه نظر کاربران بسیار زیادی را به خود جلب کرده اند. سازه چادری به دلیل سبکی، شفافیت و انعطاف پذیری بالا در ساخت بناهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.  این سازه در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند؛ بنابراین با هر نوع سلیقه ای کاملا سازگار هستند. یکی از ویژگی هایی که سازه چادری را از سایر سازه ها متمایز می کند، سبک بودن آن است که این موضوع در بهینه سازی بنا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با استفاده از انواع سازه های چادری دیگر نیازی به صرف هزینه های بالا و مصالح سنگین نیست. شما می توانید از این سازه سبک و مقاوم در محیط های مختلف استفاده کنید.

مزایای استفاده از سازه چادری

سازه چادری مزایای بسیار زیادی برای شما دارند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

  • امکان طراحی های متنوع و زیبا: همانطور که میدانید پارچه قابلیت انعطاف پذیری دارد. این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا به سلیقه خودتان طراحی های متنوع و زیبا داشته باشید. همچنین به دلیل عدم استفاده از ستون در این سازه ها شما می توانید در فضا بسیار زیباتر مانور دهید.
  • شفافیت منحصر به فرد: به دلیل استفاده از پارچه در سازه های چادری شما در کل طول روز از نور بسیار ملایم و شفاف برخوردار خواهید شد. این مزیت باعث می شود تا هزینه های بسیار کمتری برای روشنایی محیط داخلی صرف کنید. همچنین در طول شب با استفاده از کوچکترین منبع نوری نیز می توانید نور بسیار شفاف و زیبایی داشته باشید.
  • کوتاه کردن برنامه ساخت:زمانی که شما اقدام به نصب سازه چادری می کنید، زمان بسیار کمتری را صرف این کار خواهید کرد؛ زیرا قطعات بزرگ سازه های پارچه ای به سهولت و در زمان کوتاهی نصب می شوند. در این صورت شما زمان بسیار کمتری را صرف ساخت و ساز خواهید کرد.
  • مزایای مالی: سازه های پارچه ای و غشایی برای کارفرما هزینه های بسیار کمتری را در بر دارند. این ویژگی به این دلیل است که پارچه از افزایش دما جلوگیری می کند و به طبع هزینه های نگهداری از بنا کاهش میابد.
  • مقاومت در برابر زلزله: سازه های چادری به دلیل وزن بسیار کمی که در مقایسه با سایر پوشش های سقف دارند، در برابر زلزله مقاوم تر هستند و آسیب کمتری به محیط داخلی وارد می کنند. سازه های پارچه ای دارای خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی هستند که موجب می شود در برابر زلزله بسیار مقاوم باشند.

تمامی مزیت هایی که در بالا به آن اشاره شد، باعث ترغیب مشتریان به استفاده از سازه چادری می شود. شما می توانید کاملا آزادانه در طرح و مدل این سازه ها، تنوع به کار ببرید و خودتان نوع آن را طراحی کنید.

موارد استفاده و کاربرد انواع سازه چادری

سازه چادری در موارد بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. از این سازه به عنوان سایه بان شهری، سایبان استادیوم ها، سایبان پارکینگ ماشین ها، سقف آتریوم ها، مراکز خرید و تجاری، نمایشگاه ها و غرفه های آنها، آمفی تئاتر و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. این سازه ها برخلاف ظاهرشان، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از آسیب هایی که در مورد پارچه به ذهن شما خطور می کند، قابلیت اشتعال آن است. جنس پارچه هایی که در سازه های چادری به کار می رود کاملا نسوز است و در مقابل حرارت بالا و آتش بسیار مقاوم است. با استفاده از سازه چادری هزینه های شما به شدت کاهش می یابد به همین علت می توانید از آن در محیط های
مختلف استفاده کنید. این سازه ها نقش بسیار موثری در کاهش هزینه های پوشش سقف دارند.

بررسی سازه چادری و انواع آن

نمونه ای از سازه چادری زین اسبی

آشنایی با انواع سازه های چادری

به طور کلی می توان سازه های چادری را از نظر شکل و فرم ظاهری به سه دسته تقسیم کرد:

  1. سازه های پارچه ای مخروطی: از مهمترین ویژگی سازه های پارچه ای مخروطی مقاومت بالای آنها در برابر باد و برف است. از معروف ترین انواع این سازه ها می توان به آلاچیق های خیمه ای (آلاچیق چادری) اشاره کرد.
  2. سازه های چادری زین اسبی: در محیط های باز بیشترین موضوعی که مورد توجه قرار می گیرد، ایجاد زیبایی است. همچنین از سازه های زین اسبی برای محیط های داخلی و به صورت المان استفاده می شود. سازه های زین اسبی از طریق دو گوشه پارچه نیرو را منتقل می کنند.
  3. سازه های چادری قوسی: این سازه ها همان گونه که از نامش پیداست، کاملا قوسی هستند. سازه های چادری قوسی را می توانید در ابعاد بسیار بزرگ نیز این سازه ها را اجرا کنید. این سازه ها به دلیل وزن بسیار پایینی که دارند، در پروژه های بسیار بزرگ کاربرد فراوانی دارند.

شما می توانید با توجه به نوع نیازتان یکی از انواع این سازه چادری را انتخاب کنید و برای اجرا در محیط های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

جمع بندی نهایی

امروزه سازه چادری کاربرد بسیار زیادی در موارد مختلف دارند. سازه های چادری کاربرد بسیار گسترده ای دارند و به دلیل کاهش هزینه های اقتصادی بسیار مورد توجه کاربران قرار می گیرند. سازه های چادری انواع مختلفی دارند. شما می توانید با توجه به نوع کاربرد، یکی از انواع آن را انتخاب کنید. خرید سازه های چادری بسیار مقرون به صرفه است به همین دلیل از این سازه ها حتی در مکان های عمومی و معابر نیز استفاده می شود. سازه های چادری بهترین انتخاب برای پوشش سقف هستند. این سازه ها در برابر زلزله، آتش سوزی، باد، باران و... بسیار مقاوم هستند بنابراین می توان گفت که انواع سازه چادری تحول بسیار بزرگی در ساخت و ساز ایجاد کرده است.  انعطاف پذیری پارچه، فرم پارچه و مقاومت پارچه ها از دلایل استفاده از آن در زمینه های مختلف است. نحوه طراحی سازه پارچه ای با طراحی ساختمان بسیار متفاوت است. سازه های پارچه ای در گام اول باید کاملا متناسب با عملکرد بنا طراحی شوند.

بررسی سازه چادری و انواع آن
صرف هزینه کمتر برای روشنایی با استفاده از سازه های چادری

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار