افزایش بیماری‌های انگلی دام در فصل گرما

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: با شروع فصل گرما و افزایش تعداد حشرات، بسیاری از بیماری‌های دامی به وسیله این حشرات منتقل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی بماندشتی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: یکی از اصول مراقبت و بهداشت دام، مبارزه و ریشه کنی انگل‌های خارجی و داخلی دام ها است که با توجه به فعالیت ناقلان و انگل‌ها در فصل بهار به واسطه بارندگی‌ها، گرم شدن هوا و انتقال بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، خسارت‌های اقتصادی فراوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت دامپروری وارد می‌ شود. 

او افزود: فصل گرما موجب افزایش تعداد و فعالیت حشرات از جمله کنه، کک، پشه، مگس و سایر حشرات موذی شده و بسیاری از بیماری‌های دامی مشترک و غیرمشترک نظیر لمپی اسکین، میاز، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب سه روزه، تیلریوز و بابزیوز به وسیله این حشرات منتقل می‌شوند.

بماندشتی مهم ترین بیماری مشترک بین انسان و دام را بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو برشمرد و گفت: عامل این بیماری ویروسی است که به وسیله کنه‌ها ابتدا به دام و سپس انسان سرایت می‌کند و از ظاهر دام نمی‌توان به وجود این بیماری پی برد؛ بنابراین دامی که در کشتارگاه و تحت نظارت بهداشتی ذبح می‌شود به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه با دمای ۴ ـ ۰  درجه سانتی گراد نگهداری شده و با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دما‌های پایین، پس از اطمینان به از بین رفتن ویروس گوشت و آلایش خوراکی وارد بازار می‌شود.

او افزود: به شهروندان توصیه می‌کنیم فرآورده‌های دامی مورد نیاز خود را فقط از مراکز مورد تایید دامپزشکی و دارای مهر و لیبل خریداری و از کشتار غیرمجاز دام جدا خودداری کنند.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج بیان کرد: ویروس از طریق له کردن کنه‌های آلوده، گزش به وسیله کنه‌های آلوده و تماس با خون و بافت دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود. همچنین از انسان‌های بیمار به طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت‌های آلوده به انسان‌های دیگر نیز منتقل می‌شود، برهمین اساس تمامی دامداران، کارگران دامداری ها، چوپانان، دلالان دام، کارکنان میادین دام، کارکنان کشتارگاه‌ها، پشم چینان و پرستاران بیمارستان‌ها در معرض خطر قرار دارند؛ بنابراین رعایت حفاظت فردی و استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه و عینک امری ضروری و توصیه جدی دامپزشکی است.

او افزود: به منظور رسیدن به ایده آل‌های بهداشتی دام از لحاظ آلودگی‌های انگلی، باید به صورت همزمان بدن دام و نیز اماکن دامی مورد سمپاشی قرار گیرد.

بماندشتی از دامداران خواست: ضمن فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای دام، نسبت به سم پاشی جایگاه نگهداری دام‌ها برای مبارزه با کنه، پشه، مگس و سایر حشرات اقدام و کود دامداری‌ها را در فواصل زمانی مناسب با هدف جلوگیری از تخم ریزی حشرات تخلیه کنند، همچنین در صورت مشاهده کنه روی بدن دام از کندن آن و یا له کردن خودداری کنند تا از انتقال عامل بیماری جلوگیری شود.

انتهای پیام/ م 

برچسب ها: بیماری دام ، فصل گرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار