رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به نزدیک شدن به انتهای فصل بارش، درصد بی هنجاری منفی چشمگیر است و بارش قابل توجهی در ماه های آتی پیش رو نیست.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۴۱ درصدی بارش نسبت به متوسط بلندمدت خبر داد و گفت: بنابر آمار کمبود قابل توجهی بارش در کشور داریم که با توجه به نزدیک شدن به انتهای فصل بارش، درصد بی هنجاری منفی چشمگیر است.

وی با اشاره به اینکه پنجره زمانی بارش در حال بسته شدن است، افزود: خرداد و سه ماهه تابستان، فصل خشک کشور است به طوریکه در این مدت مقادیری محدود بارش در نوار شمالی و جنوب شرق کشور داریم.

وظیفه ادامه داد: با وجود کمبود بارش قابل توجه در کشور، برای تامین آب شرب هم معضلاتی وجود دارد.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه میانگین دما نسبت به ۵۰ سال گذشته بالاتر بوده است، بیان کرد: در نیمه غربی کشور همچون استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان یک تا ۳ درجه بالاتر از نرمال بوده است که این موضوع در کنار کمبود بارش موجب شده از لحاظ تامین آب شرب و انرژی برق آبی بویژه در بخش کشاورزی با معضلاتی روبرو شویم.

به گفته وی، مدل ها نشان می دهد که بسیاری از استان ها اعم از اصفهان و کرمان در معرض کم آبی جدی قرار دارند.

وظیفه با اشاره به اینکه بارش در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب فارس بالای ۸۰ درصد کمتر از نرمال است، بیان کرد: در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل ۱۵ تا ۲۰ درصد بارش ها کمتر از نرمال است. به طور کلی استانی نیست که بالاتر از نرمال بارش داشته باشد و تنها درصد آنامولی یا بی هنجاری متفاوت است.

رئیس مرکز خشکسالی درباره چشم انداز بارش و دما در ماه های آتی گفت: در ماه های آتی بارش چندانی نداریم و در صورت بارش نفوذی در زمین به علت تبخیر نداریم و از طرفی در فصل تابستان برای نیمه غربی دما یک تا سه درجه و نیمه شرقی نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

وظیفه در پایان تصریح کرد: با توجه به موضوع کمبود بارش و چالش جدی در بخش کشاورزی بسیاری از استان ها دسترسی شان به آب شرب بشدت کاهش پیدا کرده است، همچنین استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان که در فصل بهار بارش چندانی نداشتند، اگر از قبل تمهیداتی ندیده باشند، در بخش کشاورزی دچار خسارت می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار