دکتر حسین یقینی چهره ماندگار علمی و هنری اصفهان، شامگاه چهارشنبه بر اثر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ درگذشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین یقینی که دکترای داروسازی و کارشناسی تاریخ و ادبیات فارسی و سابقه تدریس رشته های هنر و معماری را در دانشگاه ها داشت، شب گذشته در ۷۸ سالگی درگذشت.

او با بیش از ۵۰ سال سابقه تدریس از مقطع دبستان تا دانشگاه دارای آثار علمی و هنری ماندگار فراوانی از جمله دیوارنگاره های مهمانسرای عباسی، سالن دانشکده داروسازی و تعداد زیادی از مکان های خصوصی در اصفهان است.

او در عرصه نگارگری و نقاشی نیز آثاری از جمله پوستر شیخ الرییس ابوعلی سینا، زکریای رازی و دکتر محمد قریب را در کارنامه هنری خود دارد.

همچنین در بخش تالیفات علمی، مهمترین اثر وی دانشنامه پنج جلدی "داروسازی و داروخانه داری در اصفهان" است که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ انتخاب شد.

فرزند حسینی یقینی گفت:این چهره ماندگار علمی و هنری پس از ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ شامگاه چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان درگذشت.

امید یقینی با بیان اینکه پدرم بعنوان پژوهشگر علمی و اصفهان شناس دارای آثار و فعالیت های بسیاری در زمینه های مختلف مانند تالیف کتاب، هنر، موسیقی، معماری و آیینه کاری بود، افزود: مراسم تشییع پیکر او روز شنبه ساعت ۹ صبح از درب دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار خواهد شد.

حسین یقینی اول اردیبهشت ۱۳۲۲ در محله چهارسو مقصود اصفهان به دنیا آمد و دوران دبستان و متوسطه را در دبیرستان‌ صارمیه گذارند.

از جمله آثار هنری او در عرصه گرافیک می توان به طراحی آرم‌های دانشگاه اصفهان، سازمان نظام پزشکی و شرکت تعاونی درمانگران اصفهان اشاره کرد.

او همچنین در زمینه هنر چوب و آیینه بری تعداد زیادی اثر از قبیل اسلیمی، گره های توخالی و توپر و آیینه بری را در کارنامه خود دارد.

مجموعه عکس های آثار تاریخی اصفهان، عشایر مرتبط با این دیار و مشاغل از یاد رفته اصفهان نیز از دیگر آثار برجامانده از این چهره ماندگار علمی و هنری است.

از این پژوهشگر اصفهان شناس در اسفند سال ۹۵ در مراسمی با حضور رییس جمهور در اختتامیه بیست و چهارمین دوره جایزه جهانی کتاب سال برای تالیف کتاب"دانش نامه داروسازی و داروخانه داری در اصفهان" تجلیل شد.

این کتاب که با ۶ سال زحمت حسین یقینی نوشته شده حاوی اسناد، مدارک و عکس های نفیس و گرانبهایی درباره تاریخ طب و داروسازی اصفهان است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار