به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، احمدرضا رعنایی، دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی گفت: تعدادی از واحدهای قطعهسازی استان با مجموعهی ایرانخودرو و ایرانخودرو دیزل وارد مذاکره شدهاند، اما مشکل اصلی تأمین نقدینگی و سرمایه لازم برای پروژههای مشترک است.
او افزود: در سال جدید از طرف ایرانخودرو و ایرانخودرو دیزل هیچ برنامهای برای تأمین نقدینگی اعلامنشده است و این موضوع مقداری سرعت کار را کند کرده است، با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکتهای قطعهسازی از قبل قراردادهایی را با مجموعه ایرانخودرو داشتند و دارند و مطالبات آنها افزایش پیداکرده و طبق تاریخ قرارداد دریافتی نداشتهاند بنابراین الآن مشکل مهم نقدینگی است.
عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور با اشاره به شعار سال و برشمردن برخی موانع موجود در این صنعت گفت: مواد اولیه فلزی و صنایع پالایشگاه و پتروشیمی افزایش قیمتهای شدیدی را در سال جدید اعمال کردهاند، البته در توزیع نیز مشکل هست و مواد اولیه به مقدار موردنیاز صنایع قطعهسازی تحویل داده نمیشود که این کمبود باعث شده تا واحدهای قطعه ساز مجبور باشند مقداری زیادی از مواد اولیه را با قیمت گزاف از بازار آزاد تهیه کنند تا خط تولید نخوابد مضاف بر اینکه سرمایه در گردش لازم را به دلایل گفتهشده ندارند و دچار مشکل هستند.
رعنایی اظهار کرد: از طرف دیگر بانک مرکزی همکاری خوبی را با صنایع قطعهسازی ندارد و تأمین ارز لازم صورت نمیگیرد.
دبیر انجمن قطعه سازان استان مرکزی افزود: پاشنه آشیل اصلی علاوه بر تحریمها مشکل نقدینگی است، الآن صنعت قطعهسازی کشور حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از زنجیره خودروسازی مطالبات دارد که پرداختنشده و باعث کند شدن حرکت صنعت قطعهسازی است.
عضو هیئتمدیره انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور ادامه داد: بدهی زنجیره خودروسازی به صنعت قطعهسازی طی یکسال اخیر با افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی همراه بوده چراکه از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته در حال حاضر نقطهبهنقطه آن ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
انتهای پیام/ ر