رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی.

تولید و اشتغال هدف اول کشور است/ باید از شرایطی که ثبات ارزی را به هم می‌زند اجتناب کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی گفت: تولید و اشتغال هدف اول کشور است.

تولید و اشتغال هدف اول کشور است/ باید از شرایطی که ثبات ارزی را به هم می‌زند اجتناب کنیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی گفت: گاهی بعضی از انتظارات ا. فعالان اقتصادی را نمی‌توانیم برآورده کنیم، زیرا برخی از مشکلات را باید همه جانبه دید و با حوصله برای حل آن تصمیم گرفت.

لاریجانی افزود: فعالان اقتصادی و کارآفرینان می‌توانند پیشنهادات خود را به کارگروه‌های استان بدهند تا بررسی شود و اگر این پیشنهادات در استان اجرایی بود آن در اولویت قرار گیرد و اگر در خصوص بودجه سال آینده بود زودتر به ما برسانند تا برای بودجه سال آینده به آن توجه کنیم

وی اضافه کرد: کسانی که فعالیت اقتصادی دارند خیلی خوب است که به اقتصاد کشور فکر کرده‌اند و نظرات خود را بیان می‌کنند و ماهم از نظرات بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و در جلساتی مجلس جلسه علنی دارد وقتی نماینده صحبت می‌کند اتاق بازرگانی و اصناف هم می‌توانند صحبت کنند و نظرات خود را بدهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نظر فعالان اقتصادی در خصوص قانون کار ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم کارگروهی تشکیل دهیدو، چون برخی از این نظرات قابلیت اجرا دارند پیشنهاد‌های عملی را بیان کنید.

باید از شرایطی که ثبات ارزی را به هم می‌زند اجتناب کنیم

وی بیان کرد: نزاع‌ها در داخل کشورمخصوصاً وقتی دشمن تحرکاتی دارد به منافع ملی صدمه می‌زند ما نباید در کشور نفاق داشته باشیم و این نیاز به تلاش دارد و در شرایط فعلی باید با همفکری پیش برویم و نظاماتی گذاشته شده است که ثبات ارز داشته باشیم و باید از شرایطی که ثبات ارزی را به هم می‌زند اجتناب کنیم.

لاریجانی تصریح کرد: باید بخش خصوصی را فعال کنیم و دولت زیاد دخالت کند، ولی بخشی از اصلاح ساختار مربوط به بودجه است که در اولویت باید به آن بپردازیم؛ همیشه بودجه بخش خدمات بیشتر از سهم بخش صنعت معدن و کشاورزی است و در خصوص بخش کشاورزی اجباری برای خرید تضمینی از کشاورزان وجود ندارد، ولی کشاورزان خواستار خرید تضمینی هستند و ما صد درصد موافقیم که خرید تضمینی از وظایف دولت برداشته شود.

وی افزود: کمیسیونی داریم که به قانون‌هایی که با هم تناقض دارند رسیدگی می‌کند و اگر آیین نامه‌ای خلاف قانون باشد هیئت قوانین یا دیوان عدالت می‌تواند آن را لغو کند و عمده اشکالات در تنوع قوانین است که نیازمند دقت بیشتری است.

 اختصاص منابعی از تسهیلات مالی به  قطعه سازان و خودروساز‌ها 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مورد قطعه سازان و خودروساز‌ها جلساتی داشتیم و تصمیماتی گرفته شد و منابعی از تسهیلات مالی برای این بخش اختصاص داده شده و پیگیری می‌کنیم زودتر انجام شود تا برخی از مشکلات حل شود.

وی یادآورشد: در معدن و مالیات بر ارزش افزوده ما سهم کمی از معادن داریم و به منبع نفتی توجه می‌کنیم که قانونی گذاشتیم که اختیاراتی را به شورای معادن استان دادیم تا کار‌ها را تسهیل کند و کار بهتر پیش برود.

باید با همت و تلاش مسئولان از مشکل آب عبور کنیم

لاریجانی تاکید کرد: بحران آب در برخی استان‌ها وجود دارد که باید با همت و تلاش مسئولان از این مشکل عبور کنیم و بخشی از این کارها به رفتار اجتماعی برمی گردد که ما باید از آب بهینه استفاده کنیم.

وی درباره بهینه سازی هم گفت: از صندوق توسعه ملی می گیریم و به بودجه آن اضافه می کنیم در صورتی که هیچگاه نمی توان از صندوق توسعه ملی برای تخصیص بودجه به بخش های مختلف استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: صندوق های بازنشستگی ظرفیت‌های خیلی از تسهیلات را ندارند و ۸۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق ها اختصاص دادیم و لذا نباید به صندوق ها بار مالی اضافه کنیم بلکه بایدبه آنها کمک کنیم.

وی به موسسات اعتباری هم اشاره و تصریح کرد:موسسات اعتباری صدمه های زیادی به اقتصاد کشور زده اند بنابراین نظاماتی قرار دادیم که در صورت هرگونه تخلفی برخورد کنند و به بانک مرکزی هم اختیاراتی دادیم که در این موضوع ورود کند.

فعالان اقتصادی استان مرکزی توانستند بهترین سال اقتصادی را رقم بزنند

سید علی آقازاده استاندار مرکزی هم دراین جلسه با بیان این که توطئه‌هایی از سوی دشمنان برای کشور ما وجود دارد گفت: کارآفرینان و فعالان اقتصادی استان توانستند بهترین سال اقتصادی را رقم بزنند و ما بیش از ۲ برابر پروژه نسبت به سال گذشته در استان به بهره‌برداری رساندیم و بهترین عملکرد اقتصادی را داشتیم.

آقازاده افزود: با استان مرکزی و کارآفرینان و فعالان اقتصادی در پایان سال ۹۷ به یک کارنامه و عملکرد قابل قبولی خواهیم رسید و ما پایان سال آمار‌هایی از عملکرد‌ها را بیان خواهیم کرد

وی با تقدیر و تشکر از فعالان اقتصادی و کارآفرینان استان مرکزی اضافه کرد: دیدار آقای لاریجانی از کارخانه هپکو دیدار بسیار خوبی بود و در این دیدار آقای لاریجانی شاهد آهنگ دلنشین تولید در کارخانه هپکو بود.

استاندار مرکزی ادامه داد: همچنین شرایط کارخانه‌های دیگر مانند آذرآب، کمباین سازی، ماشین سازی و واگن پارس هم با تلاش و همت فعالان اقتصادی و کارآفرینان نسبت به سال گذشته بهتر شده است و تلاش ما کاهش بیکاری در استان است.

۴۰ سالگی دوران پختگی انقلاب است وما باید عملکرد خود را مرور کنیم

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در چند روز گذشته با افتخار دستاورد‌های انقلاب را عنوان کردیم و اکنون که انقلاب به دوران ۴۰ سالگی رسیده است و دوران پختگی است وما باید عملکرد خود را مرور کنیم و بخش‌هایی که ضعف داشتیم را با تلاش و کوشش برطرف کنیم.

مقدسی افزود: هدف ما اصلاح ساختار اداری کشور است، زیرا بدنه دولت متورم است و این مغز توان اداره این بدن را ندارد و ما در تمرکز زدایی موفق نبودیم و افزایش کارآمدی با افزایش اختیارات استان میسر می‌شود که با توجه به بودجه شرکت‌های دولتی هنوز از هاله دولتی خارج نشده است.

وی اضافه کرد: طی جلساتی که با فعالان اقتصادی داشتیم تصمیماتی گرفته شد که در ماه گذشته قانون استفاده حداکثری از تولید تغییراتی پیدا کرد و می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر داشته باشد

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فشار آمریکا وجود دارد گفت: ما باید فشار‌های تحریمی را به یک فرصت اقتصادی تبدیل کنیم و باید همت کنیم وابستگی را کم کنیم و سعی بر رسیدن خودکفایی داشته باشیم.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.