کاهش ۶۵ درصدی آبدهی در رودخانه‌های اصلی گلستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: آبدهی در رودخانه‌های اصلی استان ۶۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در دیدار با مدیر کل صدا و سیمای مرکز گلستان گفت: با توجه به کاهش شدید منابع آبی در سال جاری لزوم اطلاع رسانی گسترده وضعیت منابع آب استان و جلوگیری از کشت‌های پرآب طلب از طریق صدا و سیمای گلستان وجود دارد.

سید محسن حسینی در دیدار با محمد منتظر حجت افزود: میزان بارش استان طی ۷ ماه سال آبی جاری نسبت به متوسط بلند مدت با کاهش ۳۲ درصدی مواجه بوده است، همچنین در ایستگاه‌های ارتفاعات نیز دما طی این مدت ۴ دهم درجه افزایش پیدا کرده است.

او افزود: این کاهش بارش‌ها وافزایش دما موجب شده است در رودخانه‌های بالادست و سرشاخه‌ها حدود ۴۴ درصد و در ایستگاه‌های رودخانه‌های اصلی بالغ بر ۶۵ درصد کاهش آبدهی داشته باشیم.

حسینی افزود: دربخش آب زیرزمینی هم تقریبا ۲۰۰ میلیون متر مکعب  نسبت به متوسط ۱۸ ساله، کاهش ذخیره آب داشته ایم.

او با بیان اینکه سد‌های احداث شده در مسیر اصلی گرگانرود سالانه حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی را در مسیر رودخانه و شبکه سد‌ها آبیاری می‌کنند، گفت: در سال گذشته در فروردین ماه حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب از ذخیره سد‌ها و بارش‌های مناسب داشتیم، ولی در سال جاری بیش از نیمی از سد‌های ما خالی است وبا کاهش شدید منابع آبی رو به رو هستیم و به همین دلیل هم باید سطح زیر کشت اراضی و کشت‌های پرآب طلب را کاهش دهیم تا در ادامه فصل کشت دچار خسارات وارده به کشاورزان به دلیل خشک شدن اراضی نباشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: حدود ۱۵ هزار هکتار نسق قدیمی شالیکاری در استان وجود دارد که در این بخش مشکلی نداریم، اما شالیکاری با آب چاه‌ها که سالانه بین ۵۰ تا ۹۰ هزار هکتار در استان انجام می‌شود در سال جاری بسیار نگران کننده است و باید اطلاع رسانی همه جانبه برای جلوگیری از آن انجام شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان اعلام کرد: به نطر می‌رسد نشست زمین در گلستان آغاز شده است که یکی از دلایل آن هم می‌تواند برداشت مازاد از حدود ۷ هزار چاه عمیق در استان باشد.

وی افزود: اطلاع رسانی به مردم در سال‌های خشکسالی مهم است وما در سال جاری به این تعامل و اطلاع رسانی از جانب صدا و سیما بسیار نیازمندیم.

مدیر کل صدا و سیمای گلستان هم در این جلسه افزود: اوضاع آب در کشور و استان در سال جاری مناسب نیست و از سوی صدا و سیما هر کمکی که بتوانیم در راستای اطلاع رسانی این موضوع انجام می‌دهیم.

محمد منتظر حجت اظهار کرد: در بخش‌های خبر، گفتگوی خبری، پیام رادیو، برنامه‌های مشترک وهمچنین تولیداتی که جنبه تبلیغاتی نداشته باشند می‌توانیم همکاری مناسبی در سالی که با خشکسالی عجین شده است با شرکت آب منطقه‌ای استان داشته باشیم.

 

انتهای پیام/ن/ق

برچسب ها: رودخانه ، آب منطقه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.