اداره کل دامپزشکی استان گلستان به منظور پیشگیری از شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام، در خصوص کشتار غیرمجاز دام در مراسم استقبال از حجاج در معابر عمومی و منازل هشدار داد.

عبدالوند معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان گفت: با شروع فصل تابستان و روز‌های گرم سال و افزایش موارد ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در این ایام، یکی از راه‌های انتقال و شیوع این بیماری به انسان تماس مستقیم با گوشت و لاشه دام مبتلا به بیماری است.

او افزود: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری حفاظت و رعایت بهداشت فردی از جمله پوشیدن لباس کار، دستکش، ماسک و عینک مناسب برای افرادی که در معرض دام زنده و لاشه دام کشتاری است.

عبدالوند ضمن اشاره به عواقب خطرناک کشتار غیرمجاز دام خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی در مراسم استقبال از حجاج ادامه داد:بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کمین سلامتی جامعه هستند و سهل انگاری در امور بهداشتی و بویژه کشتار دام در منازل و معابر، می‌تواند احتمال بروز برخی از بیماری‌ها از قبیل تب مالت، سیاه زخم (شاربن) و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را افزایش دهد.

او خاطر نشان کرد: به منظور پیشگیری از این بیماری برای مصرف کنندگان گوشت لازم است لاشه و ضمایم خوراکی دام ذبح شده مانند جگر به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد و یا یخچال قرار گرفته و سپس به مصرف برسد.

عبدالوند گفت: حجاج گرامی از هر گونه کشتار دام در معابر عمومی خودداری و حتی المکان دام کشتاری خود را در کشتارگاه زیر نظر بازرسین دامپزشکی کشتار کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان همچنین از اعلام آمادگی گروه های نظارت و بازرسی بهداشتی دامپزشکی استان به صورت شبانه روزی و رایگان برای تایید سلامت دام‌های کشتاری حجاج خبر داد.

او از خانواده حجاج  خواست: در صورت نیاز مراتب را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۱۲ به دامپزشکی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.