معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

پیش بینی معرفی ۵۰ رقم بذر جدید در کشور/ البرز، قطب پژوهش‌های کشاورزی

کامبیز بازرگان گفت: طبق پیش بینی‌ها بیش از ۵۰ رقم بذر جدید گیاهان مختلف اعم از زراعی، باغی، گیاهان دارویی و جنگل در کشور معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، کامبیز بازرگان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در حاشیه بازدید از مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور واقع در کرج گفت: طبق پیش بینی‌ها بیش از ۵۰ رقم بذر جدید گیاهان مختلف اعم از زراعی، باغی، گیاهان دارویی و جنگل و مرتع توسط موسسات این سازمان طی سال جاری به بهره برداران معرفی می‌شود.

او افزود: در سال گذشته ۴۶ رقم بذر جدید محصولات مختلف معرفی شد که ۱۸ رقم آن توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر معرفی شده است.

بازرگان گفت: استان البرز قطب پژوهش‌های کشاورزی کشور است به طوری که با توجه به قدمت و سابقه بالای این استان در حوزه زراعت و باغبانی بیشتر موسسات تحقیقاتی که در بخش کشاورزی فعالیت دارند در استان البرز استقرار دارند.

او افزود: موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مستقر در کرج قدمتی بیش از ۹۰ سال دارد و طبیعی است که سطح وسیعی از اراضی زراعی و کشاورزی استان البرز را برای فعالیت‌های اصلاح و تهیه بذر مورد نیاز کشاورزان به خود اختصاص دهد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که سالانه حدود یک میلیون تن بذر انواع غلات برای کشت در کشور مصرف می‌شود، گفت: در حوزه محصولات مهمی همچون گندم و جو ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم و از بذر‌های تولیدی کشور مصرف می‌کنند.

او افزود: در بذر دانه‌های روغنی، چغندر قند و محصولات علوفه‌ای نیز تا حدودی خودکفا هستیم و بخشی از آن نیز وارد می‌شود.

انتهای یپام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.