رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون در ۹۷ حوضه آبخیز، مطالعات آبخیزداری انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرزاد رضازاده رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه نیم میلیمتر از خاک مرغوب حوضه‌های آبخیز استان فرسوده می‌شود و پس از گذشت ۲ دهه یک سانتیمتر خاک مرغوب این حوزه‌ها از بین می‌رود.

او افزود: در چهارمحال و بختیاری با یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار مساحت تاکنون در ۹۷ حوضه آبخیز، مطالعات آبخیزداری انجام شده است که این میزان ۴۳ درصد سطح استان را پوشش می‌دهد و شامل حوزه‌های است که بیشترین اولویت را در میزان فرسایش و رسوب‌دهی خاک دارد.


بیشتر بخوانید


رضازاده اضافه کرد: براساس مطالعات انجام شده از سال ۱۳۷۰ تاکنون در خصوص میزان فرسایش و رسوب برآورد شده با مدل‌های تجربی در طرح‌های مطالعات آبخیزداری که مبتنی بر اعمال مدل‌های برآورد فرسایش و رسوب و ارزش‌گذاری فاکتور‌های موثر در آن است، میزان فرسایش خاک در استان ۱۰ تا ۳۰ تن در هکتار در حوضه‌های آبخیز است.

او با اشاره به اینکه فرسایش شامل کَنده شدن مواد از محل اصلی خود است، افزود: با توجه به اینکه حداقل برای تشکیل یک سانتمیتر خاک در مناطقی که مساعد تشکیل خاک است بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است، امکان بازیابی خاک از دست رفته براثر فرسایش وجود ندارد و مقادیر زیادی از خاک حاصلخیز استان از دست می‌رود.

رضازاده گفت: براساس محاسبات انجام شده در حوضه‌های آبخیز واجد مطالعه سالانه نزدیک به هفت میلیون تن از خاک حاصلخیز استان از این حوضه‌های آبخیز فرسوده شده و این خاک توسط عوامل طبیعی از جمله رودخانه‌ها به مناطق پایین دست منتقل می‌شود و با توجه به ضریب رسوب دهی به دست آمده، با توجه به خصوصیات فیزیکی، اقلیمی و پوشش گیاهی در استان رسوب‌دهی سالانه حوضه‌ها بیش از ۲۵۰ میلیون تن رسوب است که به پشت سد‌های پایین دست و حوزه خلیج فارس منتفل می‌شود.

او افزود: از سال‌های گذشته مطالعات جامع در خصوص مناطق بحرانی استان از دیدگاه فرسایش خاک در دستور کار قرار داشته است تا با بهره‌برداری از این مطالعات، مناطقی که دارای الویت است و بیشترین میزان فرسایش خاک و هدر رفت خاک را دارند، کنترل و اجرای اقدامات آبخیزداری در راستای کاهش میزان فرسایش خاک در دستورکار قرار گیرد، تا میزان فرسایش و رسوب خاک کاهش یابد و این میزان به میانگین جهانی نزدیک شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار