علیاکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سامانه آموزشهای مجازی برای امتحانات پایان ترم اظهار کرد: در حال حاضر بعد از گذشت ۳ ترم، دانشگاهها سامانههای مجازی را تا حدودی تقویت کرده اند و استادان و دانشجویان با نحوه استفاده از آنها آشنا شده اند و دیگر برای امتحانات پایان ترم با مشکلی مواجه نخواهند شد.
او افزود: بهتر شدن سامانههای دانشگاهی برای آموزشهای مجازی به معنای نداشتن قطعی اینترنت و نداشتن مشکلات زیرساختی نیست؛ چرا که نوسانات ایجاد شده در اینترنت و زیرساختها ممکن است باعث بروز اختلالاتی شود، اما تقریبا همه قشر دانشگاهی در این زمینه به ثبات رسیده اند و توانسته اند زیرساختهای خود را تقویت کنند.
صفوی تصریح کرد: اگر اختلالی در شبکههای مجازی ایجاد نشود میتوان تمامی فعالیتهای الکترونیکی را به راحتی پیش برد و در زمان امتحانات با مشکل رو به رو نشد، اما احتمال دارد که به صورت موردی با مشکلاتی مواجه شویم.
رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: تجارب در سایر امور مجازی هم بعد از گذشت ۳ ترم کرونایی بهتر شده، برای مثال در برگزاری امتحانات مجازی قشر دانشگاهی پختهتر شده و سامانهها را کاملتر کرده اند و بعد از برگزاری کارگاههای الکترونیکی از سوی وزارت علوم با روشهای برگزاری امتحانات مجازی هم آشنا شده اند.
صفوی تاکید کرد: سرعت اینترنت در خیلی از شبکههای دانشگاهی اصلا خوب نیست و کیفیتها دارای نقص است؛ باید برای تقویت زیرساختها تلاش کنیم چرا که روز به روز نیاز به شبکهها بیشتر میشود.
او با بیان اینکه بزرگترین ترافیک ما، ترافیک آموزشی است، افزود: در گذشته اینترنت برای کارهای اداری و مباحث آموزشی کاربرد داشت، اما امروزه تعداد زیادی دانشجو، استاد و دانش آموز از این شبکهها برای آموزشهای الکترونیکی استفاده میکنند.
رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: بزرگترین ترافیک کشور، ترافیکهای آموزشی است بنابراین کوچکترین اختلال در شبکههای مجازی باعث صدمه زدن به برنامهها میشود بنابراین مدیریت بهتر باعث بهبود کیفیت آموزشهای مجازی میشود.
دانشگاه ها زیرساخت های خود را تقویت کنند
صفوی با بیان اینکه مدیریت دانشگاهها باید با تمرین زیاد بتوانند زیرساختهای موجود را در زمینه بسترهای مجازی بهبود بخشند، تاکید کرد: دانشگاهها باید از روشهای گوناگون چگونگی تقویت زیرساختها را فرا بگیرند و با ابتکارات داخلی کارآمدی بسترها را بالا ببرند.
او درباره تفاوت زیرساختهای مجازی دانشگاههای دولتی و غیردولتی گفت: بیش از ۲۵۰۰ مرکز آموزشی عالی در کشور داریم، برای مثال دانشگاههای پیام نور و آزاد دارای ۴۰۰ شعبه بوده و دانشگاههای علمی کاربردی دارای ۶۰۰ واحد هستند و دانشگاههای معمولی دولتی متمرکز شیراز، تهران، شریف، اصفهان و ... حدود ۱۵۰ عدد هستند؛ بنابراین نمیتوان گفت که زیرساخت تمامی آنها و بسترهای مورد استفاده شده مشابه و کیفیتهایی یکسان دارند.
رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزشهای الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: برخی از زیرساختها در گروههای مختلف مانند دانشگاههای علمی کاربردی خوب است و یا احتمال دارد که دانشگاه آزاد در برخی از شهرها دارای زیرساختهای قوی باشد و در برخی از شهرهای دیگر چنین نباشد و استادان ترجیح دهند کلاسهای مجازی را از طریق فضای مجازی برگزار کنند بنابراین دانشگاهها باید زیرساختهای آموزشی را به صورت قوی در همه مکانها بسط و گسترش دهند تا آموزش بهتری صورت بگیرد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/