علیزاده مطرح کرد؛

حرکت جهاددانشگاهی به سمت جریان‌سازی در حوزه نشر

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: عمده فعالیت‌های ما از این پس با برند «شانزده» خواهد بود و به سمت جریان‌سازی در حوزه نشر خواهیم رفت.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نشر با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور به صورت حضوری و مجازی به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ امروز، ۲۸ اردیبهشت ماه در سالن دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و رییس شورای سیاستگذاری این همایش با ارائه توضیحاتی کوتاه در رابطه با موضوع نشر و جایگاه کتاب در حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، گفت: جهاددانشگاهی در کنار فعالیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و اشتغال دارد یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایش در حوزه فرهنگی است؛ زیرا حوزه فرهنگی دانشجو محور است و توجه ویژه‌ای به نیازسنجی دانشجویان و مسائل روز جامعه دارد.

او افزود: عمده فعالیت‌هایی که ما در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی انجام می‌دهیم دانشجو محور است. به نوعی معاونت فرهنگی تنها مجموعه فرهنگی دانشگاهی است که ابزاری دارد که دانشجویان متناسب با هر نیازشان می‌توانند با این مجموعه در حوزه‌های مختلف ارتباط بگیرند.

علیزاده افزود: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، سازمان متفاوتی است و در مراکز دانشگاهی مجموعه مشابهی ندارد، زیرا معاونت فرهنگی در عین این‌که در جهاددانشگاهی از سال ۶۰ اقدام به انتشار کتاب کرد و در سال ۱۳۷۹ براساس نیاز و پشتوانه‌ای که داشت سازمان انتشارات را تشکیل داد که تاکنون بیش از ۹ هزار عنوان کتاب در این حوزه چاپ شده و بسیاری از این کتاب‌ها کتاب‌هایی هستند که مرجع دانشگاهی هستند و بار‌ها و بار‌ها تجدید چاپ شدند.

او در ادامه به ۳ هدف عمده در سازمان انتشارات اشاره کرد و گفت: تامین و تولید محتوای علمی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تولید محصولات فرهنگی در حوزه نشر با توجه به اقتصاد فرهنگ ۳ هدف عمده در سازمان انتشارات جهاددانشگاهی است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: وجه تمایز ما با مجموعه‌های دیگر این است که در عین این‌که کتاب منتشر می‌کنیم دو کار دیگر نیز انجام می‌دهیم؛ یکی توجه به رویداد‌های تاثیرگذار در حوزه نشر و دوم توجه به حوزه اقتصاد فرهنگ است.

 علیزاده تصریح کرد: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ضمن برپایی رویداد‌های تاثیرگذار در حوزه نشر و توجه به اقتصاد فرهنگ، به تالیف و توزیع آثار فرهنگی ارزشمند نیز می‌پردازد. این سازمان بیشترین ارتباط را با اساتید دانشگاهی دارد و پل ارتباطی جهاددانشگاهی با استادان است و تاکنون حدود ۴۰۰ اثر از استادان دانشگاه‌ها را منتشر کرده و علاوه بر آن آثار دانشجویان را که تا ۲۰۰ اثر می‌رسد نیز به انتشار رسانده است.

او با اشاره به اینکه پنج رویداد مهم در سازمان انتشارات با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی صورت می‌گیرد، گفت: این رویداد‌ها شامل جشنواره کتاب سال دانشجویی است که ۲۹ دوره برگزار شده، جشنواره ملی پایان‌نامه سال، مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای و اولین دوره مسابقه ملی کتاب سه دقیقه‌ای از این جمله است و در کنار این‌ها نشست‌های مستمر و منظمی در خصوص نقد کتاب نیز برگزار می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر با اشاره به اهمیت اقتصاد نشر گفت: ما توانستیم برندی با عنوان «شانزده» را که نامش از ۱۶ مرداد (سالروز تشکیل جهاددانشگاهی) و ۱۶ آذر (روز دانشجو) برگرفته شده است، طراحی کنیم و عمده فعالیت‌های ما از این پس با این برند خواهد بود و در ادامه به سمت جریان‌سازی در حوزه نشر خواهیم رفت. همچنین فصلمنامه «نوشتار» را بتازگی تاسیس کرده‌ایم که نخستین شماره آن منتشر شده است. در حوزه بین المللی نشر نیز علاوه بر برگزاری این کنفرانس، در زمینه‌ ترجمه از زبان‌های خارجی به فارسی و ترجمه‌ معکوس را در دستور کار خود داریم.

کتاب مهمترین کالا‌ی فرهنگی است

در ادامه حامد علی‌اکبرزاده رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی اظهار کرد: نشر و کتاب مقوله‌ای چند بعدی است که ۳ بعد فرهنگی، اقتصادی و علمی آن بسیار برجسته بوده و اهمیت ویژه‌ای دارد.

او افزود: به لحاظ فرهنگی به نظر می‌رسد که کتاب و نشر مهمترین ابزاری به شمار می‌روند که در ارتباط‌های فرهنگی، ارتباط بین اندیشه‌ها و ارتباط بین سنت‌ها تاثیرگذار هستند و از یک منظر در واقع کتاب مهمترین کالا‌ی فرهنگی محسوب می‌شود.

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با بیان این که چطور‌می شود بشر را بدون کتاب و بدون صنعت نشر تصور کرد؟، گفت: به لحاظ اقتصادی صنعت نشر در کتاب محدود نمی‌شود و اگر فقط نگاه محدود داشته باشیم و فقط کتاب را مد نظر بگیریم همین کتاب پردرآمدترین صنایع فرهنگی محسوب می‌شود و نمونه‌هایی از آن را می‌توانیم در مجموعه‌هایی مثل «آمازون در دنیا» ببینیم.

او ادامه داد: به لحاط عملی هم به نظر می‌رسد مهمترین ابزار ترویج علم کتاب است. پرداختن به چنین مقوله‌ چند بعدی که ابعاد علمی، فرهنگی و اقتصادی دارد از مجموعه‌هایی بر می‌آید که چند بعدی باشند و به نظر می‌رسد پرداختن به این مسئله از سوی نهادی مثل جهاددانشگاهی کاری است که متناسب با شان، وظایف و اهداف نهاد محسوب می‌شود.

 علی‌اکبرزاده بیان کرد: در واقع در نخستین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نشر هدف اول و هدف اصلی ما این بوده که به بستری مناسب برای تبادل نظر، گفت‌وگو و بعد در زمینه‌های مختلف نشر ایجاد کنیم و بتوانیم در واقع جریان سازی برای یک گفتمان علمی و فرهنگی در حوزه کتاب و نشر کنیم. ضمن اینکه برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی بستر مناسبی را برای استفاده از تجارب بین المللی و دیدگاه‌های پژوهشگران خارجی در زمینه کتاب و نشر فراهم خواهد کرد.

رییس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی تصریح کرد: با برگزاری این رویداد زمینه‌ مناسب فراهم خواهد شد تا با آخرین دستاورد‌های دنیا در زمینه چاپ، نشر و کتاب آشنا شویم و بحث‌های تخصصی و کارشناسی در زمینه‌های جدیدی مثل نشر الکترونیک و بحث‌های تخصصی در زمینه مسایل مهم مانند اقتصاد نشر داشته باشیم.

او با اشاره به این که ما امسال به عنوان بخش ویژه و عنوان فرعی مساله ترجمه و توسعه فرهنگی را در این کنفرانس انتخاب کردیم، افزود: به باور همه اهالی فرهنگ و اندیشه مسئله ترجمه فرصت‌ها و چالش‌های زیادی را پیش روی ما و پیش روی جامعه قرار می‌دهد که باید از منظر‌های مختلف و از ابعاد مختلف به آن پرداخت. پرداختن به این مسئله در مجموعه‌ای که بیش از ۹ هزار عنوان از ابتدای تاسیس خود کتاب چاپ کرده، چه کتاب‌های ترجمه و چه کتاب‌های تالیفی، به نظر می‌رسد که متناسب با شان و جایگاه این مجموعه است.

 علی‌اکبرزاده ادامه داد: از دی‌ماه سال ۹۹ فراخوان کنفرانس و دریافت مقالات را اعلام کردیم و تا پایان اسفندماه مقالات دریافت شد. مجموعه مقالاتی که دریافت شد ۱۵۱ مقاله بود که از بین آن‌ها ۶۲ مقاله برای ارائه سخنرانی پذیرفته و در کتابچه چکیده مقالات کنفرانش منتشر شد. از مجموع ۶۲ مقاله، ۲۱ سخنرانی در قالب پنل امروز ارائه می‌شود و ۴۱ سخنرانی به صورت فردی اجرا می‌شود.

رییس سازمان انتشارات اظهار کرد: زبان مقالات فارسی و انگلیسی بود و ما توانستیم از ۱۱ کشور دنیا شامل روسیه، استرالیا، صربستان، پاکستان، نیجریه، آمریکا، لبنان، دانمارک، سریلانکا، آلمان و فرانسه مقالاتی را دریافت کنیم که تعدادی به عنوان سخنرانی پذیرفته و در کتابچه منتشر شد.

او در پایان گفت: از مجموع ۱۵۱ مقاله‌ای که دریافت کردیم ۷۶ مقاله کار افرادی بود که دکترای تخصصی داشتند، ۳۶ مقاله از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و ۱۸ مقاله از دانشجویان کارشناسی ارشد، ۱۱ مقاله دانشجویان دکتری و ۱۰ مقاله از سایر دانشجویان بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار