حکم پدر و مادر بابک خرمدین چیست؟

رئیس سابق دادسرای جنایی تهران درباره جزئیات حکم پدر و مادر بابک خرمدین در پرونده قتل فرزندشان توضیح داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پدر و مادر با هم، آبگوشت مرغ درست می‌کنند، آبگوشتی با طعم قرص‌های بیهوش کننده، پسر می‌خورد، بیهوش می‌شود. طبق ادعای پدر، پسر که می‌خوابد با چاقو به جان پسرش می‌افتد. پسر را می‌کشد. سپس بر جسد جنایت را مرتکب می‌شود و پیکر بی جان پسر را تکه تکه می‌کند. جسد مثله شده پسرش را با همدستی همسرش در ۸ کیسه می‌کنند و با همکاری هم در چمدانی چیده، از خانه خارج می‌کنند و در اولین سطل زباله محله در منطقه فاز ۳ شهرک اکباتان رها می‌کنند.

رفتگر محل، نیمه شب باچمدان مشکوک مواجه می‌شود. جسد تکه تکه شده کشف می‌شود. پلیس و مقامات قضایی در محل حاضر می‌شوند و با تحقیقات تخصصی کارآگاهان تشخیص هویت و اداره دهم آگاهی تهران، هویت مقتول که بابک خرمدین است شناسایی می‌شود.

بابک خرمدین – کارگردان و هنرمند عرصه سینما، قربانی نقشه جنایت خانوادگی شد. محل زندگی او شناسایی می‌شود. دوربین‌های برج محل زندگی آن‌ها در فاز یک شهرک اکباتان نشانگر این بود که مادر و پدرش، چمدان حاوی جسد او را از خانه خارج کرده اند و در فاز ۳ اکباتان رها کرده اند.

پدر و مادر بابک خرمدین با دستور بازپرس پرونده بازداشت می‌شوند و هر دو به قتل فرزند اعتراف می‌کنند.

مجازات پدر و مادر بابک خرمدین در قانون!

پرونده وارد مراحل رسیدگی قضایی شده است. حال سوال این است با توجه به قوانین مجازات اسلامی ایران، ولی دم بابک خرمدین پدر و مادر او هستند. قاتل اصلی پدرش است که طبق قانون مجازات اسلامی ایران، پدر بعد از قتل فرزند قصاص نمی‌شود و تنها حبس از ۳ تا ۱۰ سال دارد.

زوایای خاص بررسی قضایی این پرونده باعث شد برای اطلاع از شرایط تعیین مجازات این پرونده با فخرالدین جعفرزاده – رئیس سابق دادسرای جنایی تهران و وکیل پایه یک دادگستری گفت و گویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

فخرالدین جعفرزاده در خصوص حکم پدر و مادر بابک خرمدین که به قتل پسرشان اعتراف کرده اند چنین گفت: پدر و مادر اگر در قتل فرزندشان به شکل مشارکتی دخالت داشته باشند، ولی بودنشان باطل می‌شود. قتل از مبانی ارث است. اولیادم مقتول، طبق ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، ولی دم همان ورثه مقتول می‌شوند. ورثه اولیای دم هستند، در این پرونده، چون اولیای دم خودشان درقتل نقش دارند، سمت اولیای دم بودنشان ضایع می‌شود و کنار می‌رود. مقتول فرزند و همسرندارد پس اولیای دم درجه یک ندارد. پدر قاتل مشمول قانون ۶۱۲ قصاص نمی‌شود و ۳ تا ۱۰ سال حبس دارد، مادر اگر معاون باشد مشمول ماده ۱۲۷ قانون مجازات اسلامی می‌شود و بیش از ۱۵ سال حبس خواهد داشت.

جعفرزاده در خصوص اینکه در این پرونده با اینکه مادر معاونت در ارتکاب قتل دارد، ولی بیشتر از قاتل حکم مجازات برایش تعیین می‌شود چنین گفت: بله مادر حکم بیشتری خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


وی تاکید داشت: ماده ۶۱۲ تعزیرات مصوب ۱۳۷۵ است، و قانون ۱۲۷ مصوب سال ۱۳۹۲ است. قانون ۶۱۲ در حال اصلاح شدن است و مجازات مباشر قتل به ۲۰ سال حبس تغییر می‌یابد، ولی هنوز تصویب نشده است و در مجلس مطرح است واشکالات فعلا به این قانون وارد است. بر این اساس، با قوانین مصوب، اکنون حکم معاونت در قتل بیشتر از مباشرت در قتل در چنین پرونده‌هایی است.

فخرالدین جعفرزاده در ادامه در خصوص اینکه در این پرونده ورثه مقتول چه کسانی هستند با اشاره به اینکه بابک خرمدین یک برادر و دو خواهر دارد بیان داشت: با ارتکاب قتل توسط اولیای دم درجه یک، ورثه مقتول، اولیای دم درجه دو که خواهر و برادرهایش هستند می‌شوند. اولیای دم درجه دو در این پرونده با توجه به قوانین مجازاتی موجود، نمی‌توانند خواستار قصاص پدر شوند. می‌توانند اگر مادر قاتل باشد تقاضای قصاص مادر را داشته باشند، ولی اگر مادر معاونت در قتل داشته باشد که طبق قانون مجازات می‌شود و اشد مجازات معاونت نیز مشخص است و طبق بند الف ماده ۱۲۷ مجازات می‌شود که بیش از ۱۵ سال حبس است.

فخرالدین جعفرزاده در پایان تاکید داشت: این پرونده در مراحل اولیه تحقیق است و صرف اعتراف متهمان نمی‌توان صحبت کرد و باید دقیق مشخص شود که والدین قاتل پسرشان هستند یا به جای دیگری اعتراف کرده اند. به فرض اگر حقیقت ماجرا همین اعترافات این مادر و پدر باشد، پدر قصاص نمی‌شود، مادر اگر معاون در ارتکاب قتل باشد بیش از ۱۵ سال حبس در انتظار خواهد بود.

منبع:رکنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
مجازات عامل بازدارنده در وقوع جرمه، خود خداوند در قرآن گفته است قصاص برای حیات شماست. یکی به من بگه کدوم آیه در قرآن گفته اگر پدری فرزند خود را بکشد قصاص نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا مهدوی پناه
۰۴:۲۵ ۰۱ تير ۱۴۰۰
اول قرآن رو بخون و تحقیق کن بعد بگو کجای قرآن نوشته، از روی احساسات حرف نزن عزیز
Germany
ناشناس
۰۳:۱۵ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
مادام که دامادشون را کشتند اعدامشون حتمیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
مطمین باشید تا الان نصف مردم ایران از این قانونی که پدر به خاطر قتل فرزند اعدام نمی شود باخبر نبودند بعد از ماجرای رومینا و انعکاس خبری آن خیلی ها که قبلا با خبر نبودند مطلع شدند از آن و مطمین باشید از این به بعد شاهد قتل های بیشتری خواهیم بود کمان که این طور هم بود و بعد از جریان رومینا بلافاصله چندین مورد قتل های اینچنینی گزارش شد جالب این که این افراد اول از قانون اطمینان حاصل می کنند و با دانستن آن مبادرت به قتل می ورزند دیگه ایران جای امنی به خصوص برای دخترهای جوان نیست.مهم ترین جایی که فرد باید درش آرامش و امنیت روانی داشته باشد خانواده است.البته این مطلب به این معنی نیست که این خبرها نباید انعکاس پیدا کنند. کار باید از ریشه درست شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
باسلام لطفا این تجاوز گر اعدام کنید از داعشیا رد کردن سه تا قتل انجام دادن به دخترش تجاوز کرده ببخشید افکار عمومی چی میشن بچه هایی که دلهره گرفتن چی دیگه به کی اعتماد کنن حتما آزادشد دختر وپسر دیگرم میکشه کمتر از اعدام ظلم‌ستیزی به بشریت وانسانیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این جنایتکاران رو باید سنگسار کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر قاتل باشند و تایید شود باید حکم اعدام براشون بدن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
طبق قانون مجازات معاونت در جرم بیشتر از مجازات مجرم نمیتونه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا من ناامید شدم. این دو موجود بسیار خطرناک هستند برای جامعه و نباید آزاد شوند. اگر اینا اعدام نشوند دیگه حس امنیت نمی‌شه داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چون باعث جریحه دار شدن افکار عمومی و همچنین رواج پدیده فرزند شی در جامعه می شود .مدعی العموم باید تقاضای اشد مجازات یعنی اعدام را برای قاتلین نمایند .در این گونه موارد اولیاء دم کل جامعه است که ضربه خورده است .قانون گذار ان در ابن گونه قوانین تجدید نظر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این دو هیولای وحشتناک را باید در آتش سوزاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوستانی که میگن پدر و مادر ببین چه کشیدند که به اینجا رسیدن، برید اخبار امروز رو بخونید که پدر اعتراف کرده دختر و دامادش رو هم چندسال پیش به همین روش کشته و تا الان لو نرفته بوده!!!
حتی اگر فشار خیلی زیاد هم باشا ما کجای دستگاه با عظمت الهی نشستیم که بگیم میکشیم یه نفر رو و خلاص!
چقدر قضاوت سخت و مرز انسان بودن باریکه!!
خدا عاقبت همه رو بخیر کنه...
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۴۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
کشتن فرزند یک جرم دارد و مثله کردن جسد هم یک جرم دیگری دارد کشتن فرزند قاتل عمد و جنایت محسوب می شود که طریق کشتن فرزندشان همراه بوده با شکنجه گری با داروی خواب آور یا بیهوشی که میت قبل فوتش تمامی این شکنجه گریها و ضربات چاقو را کاملا حس می کرده و مثله کردن جسد جنایتکاری غیر انسانی وحشی گری سنگدلی بیرحمانه و بی حرمتی به جسد یک جرم سنگینتری دیگری محسوب می شود بنظر بنده حقیر کمترین قاتل و شریک جرمش همسرش این پدر و مادر بی خرد و سنگدل هر دو 100% مجرم هستند و باید هر دو مجازات کیفری اسلامی شوند مدعی العموم هم همان قانون قضائیه احکام اسلام ناب محمدی ص در این گونه قتلها و جنایات و شکنجه گریها و مثله کردن جسد در این دنیای فانی کافیست در جهان آخرت هم عدل خداوند جل جلاله حکم می کند فی مابینشان و خداوند سریع الحساب و بسیار عادل است و کمتر از ذره ایی خوبی و بدی را محاسبه می کند و جزای خیر و شر می دهد در بهشت و جهنمش . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه و عادلانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دامادشونم کشتن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
وقتی قاتل میشه اولیای دم پس مدعی العموم چه کاره است ؟ باید مدعی العموم وارد شه درخواست قصاص کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
۳ تا ۱۰ سال واقعا که
اونم که میتونه بخره بره براخودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی قانونای مسخره ای داریم. وقتی بچه ای هست همه کاره پدرشِ. ولی وقتی به قتل میرسه پدر هیچ گناهی نداره و ۳تا۱۰سال حبس بعد مادر بدبخت بیش از ۱۵سال.
همه جوره همیشه زور و ازار رو سر مادرا و زنای این سرزمین بوده و هست وهمیشه مرد سالاری بوده و هست و خواهد بود!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۳۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خبر هولناکی بود.خداعاقبت ماراختم به خیرکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
قبلا گفتم عچب سنگدلند اینها ... ولی الان میگم فشار روحی انها خیلی زیاد بوده بندگان خدا را به اینراه کج کشیده شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چطوره یه ادم می تونه با خونسردی کامل پسرشو مثل قارچ تیکع تیکع کنه مادره هم واسه با لذت نگاه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالبه که پدر که قتل رو انجام داده 3 تا ده سال زندان , مادر که معاونت داشته در قتل 15 سال....
از عجایب قوانین ماست.... اونوقت میگن عدالت؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
به شما هم می گم طبق قانون فقط پدر ولی دم حساب می شه نه مااادر قابل توجه شما
با مطالعه نظر بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به روش خاشقچی عمل کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
چه قانون عجیبی
مادر که قاتل بود،قصاص میشد ولی پدر قاتل باشه قصاص نمیشه !!!!!درست متوجه شدم؟؟؟؟میشه یه گزارش در مورد این قانون ارائه بدید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
به قانون مجازات اسلامی مراجعه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
در حکم خدا قتل و عمل زنا هر دو گناه کبیره است منتهی من اینجا ندیدم کسی عمل پسر رو سرزنش کنه یعنی اینقدر این عمل عادی شده جامعه ای که گناه وفساد توش معمولی بشه به مرگ نزدیکتره نباشه بهتره اخرالزمان وقتی میشه که عمل زنا قبیح نیست ولی قتل قبیحه یک نگاه به کتاب نشانه های ظهور از دیدگاه امیرالمومنین بندازید گناه زنا در جامعه عادی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عمل پسر فقط نقل قول پدر جنایتکارش است و باید اثبات شود ولی قتل واقع شده احتیاط به اثبات ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
شیطان اینقدر قویه که شما رو حتی در مورد حکم اسلامی به شک انداخته گیریم بچه خودشو کشته چرا قضاوت کنیم یا برای پدر ومادرش ارزوی درک کنیم شما خدای خودتون رو یادتون رفته اینا همه از قویتر شدن شیطان تو جامعه است که یک عمل قبیه رو سرزنش نمیکنید میگید گیرم کافر باشه پس اسلام چطور با خوارج میجنگید ولو خوارج فرزندت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من نمیدونم قتل یک بچه 48 ساله قتل پدر ومادره ولی سقط قتل نیست سقطهای غیر قانونی بعدم خدا عادله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
بابک مهر ماه امسال میشد ۴۷ ساله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا اتفاق خیلی فجیعی هست ، یک پسر هنرمند و اینگونه به قتل برسونی ، وای به حال پسرهایی که بی هنر هستند ، باور کنید روح ان مرحوم هنوز در شوک هست که آیا اینها پدر و مادر او بودند و حیات و از او سلب کردند ، واقعا جای تاسف دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایاپناه میبرم به توازحوادث آخرالزمان،اصلا نمیتونم حتی همچین چیزی روبشنوم.چطورممکنه یه پدرومادراین کارو بابچشون بکنن،اونم یه پدرومادرایرانی،که حاضرن جونشون روبه خاطربچه هاشون بدن.درضمن این چه قانونیه که اینقدرضعیفه؟آیافرزندیک انسان نیست وپدرومادرنبایدحتی به جرم کشتن بچشون قصاص بشن؟خدایابه مارحم کن،چی به سرآدمااومده.
United Arab Emirates
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آدمای روانی بدبخت... باید از اینها به شدت ترسید... طرف وقتی میفهمه خار رفته تو دست بچه ش حالا صد سالشم که باشه شب خوابش نمی بره ... خیلی آدم سگ و کثیفی بود با یه تلفن می نداختیش زندون و یا خیلی راههای دیگه که می شد حالشو گرفت و ادبش کرد... آخه چرا این جوری ؟ چه قصاوت عجیب و دهشت باری !!! خدایا خودت بفریاد همه برس
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۲۳:۵۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
دنیای ترسناکی شده که پدر و مادر به همین راحتی بچه خودشون رو به قتل برسونن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
قانون خیلی مزخرفیه . اولیای دم هم در صورت قتل باید در جا اعدام بشن و قبل از فرزند زیر خاک برن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
چشم از این به بعد میگیم شما قانون بنویسی
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۲:۵۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا قابل هضم کردن نیست .عمل این پدر و مادر . جامعه انسانی را خطشه دار کردن . از داعش هم عبور کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
پدر رو باید جلو تلویزیون اعدام می کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
این آقای به اصطلاح کارگردان چکار کرد پدر و مادرش اقدام به کشتن و تکه تکه کردنش کردن واقعا چکار کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۶:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر کار بدی هم که انجام داده باشه دلیل نمیشه به قتل برسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
قانون عجیبیه که به پدر این جرات رو میده که فرزند خودش رو به قتل برسونه . تا در تمام زمینه ها قانون ضعیف باشه باید منتظر چنین اتفاقاتی بود . امیدوارم در زندان در تنهایی خودشون به درک واصل شن . متاسفم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو که اسلامم قضاوت کردی یعنی از خدای خودت بزرگ تر ومهربانتری انچه که اسلام گفته از قانون خداست خدانسبت به بنده اش ولو فرزند باشه مهربانتر از تو شهرونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایا عاقبت مارو بخیر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
حاکم خداست
۱۳:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعااخرزمان شده چطورانسانهاانقدرقسی القلب شدن همونی که برای دنیااوردنش انقدرشوق داشتنداینطوربدنشو تیکه تیکه کردن انشالله خداحقشوبگیره حتی اگربچه کافرم باشه مسلمانی این شیوه وروش نیست وای به حال امثال اینهاکه بویی ازادمیت نبردن وسلاخی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
قطعا باور و اعتقاد قوی در عین حال مضخرف پدر روی اسم بابک خرمدین بابث این قتل شده
Iran (Islamic Republic of)
حاکم خداست
۱۳:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعااخرزمان شده چطورانسانهاانقدرقسی القلب شدن همونی که برای دنیااوردنش انقدرشوق داشتنداینطوربدنشو تیکه تیکه کردن انشالله خداحقشوبگیره حتی اگربچه کافرم باشه مسلمانی این شیوه وروش نیست وای به حال امثال اینهاکه بویی ازادمیت نبردن وسلاخی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
حاکم خداست
۱۳:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعااخرزمان شده چطورانسانهاانقدرقسی القلب شدن همونی که برای دنیااوردنش انقدرشوق داشتنداینطوربدنشو تیکه تیکه کردن انشالله خداحقشوبگیره حتی اگربچه کافرم باشه مسلمانی این شیوه وروش نیست وای به حال امثال اینهاکه بویی ازادمیت نبردن وسلاخی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۳:۰۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجیبه آدم باورش نمیشه. این روزها چه اتفاقاتی میوفته واقعا. آخه مگه میشه پدر و مادر با بچشون این کارو بکنن!!! حتی اگه بچه هرچی باشه؟؟!!!