آهنچیان گفت: دانشگاه‌ها باید آماده خلق ایده‌های نو و پیدا کردن روش‌های تازه باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش تجلیل از اساتید سرآمد آموزش حضوری و الکترونیکی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای امروز (سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت) با حضور محمد رضا آهنچیان، مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.

آهنچیان، مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم در این مراسم اظهار کرد: ویروس کرونا به صورت مشترک آسیب‌هایی را در آموزش عالی کشور‌های جهان به خصوص ایران وارد کرده است.

او افزود: آسیب‌ها به ما کمک می‌کنند تا ریشه بی نظمی‌ها و نابسامانی‌ها را بدانیم، در همه سیستم‌ها به خصوص آموزش آسیب شناسی یکی از زمینه‌های حل مسئله و تصمیم گیری به سمت بهبود خواهد بود که در این مسیر حرکت می‌کنیم.

آهنچیان تصریح کرد: اگر در کارکردی مانند آموزش عالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نوعی بی نظمی یا به نابسامانی مشاهده شود انحراف از هدف را ایجاد خواهد کرد و این عامل مانع تحقق رسیدن به مقصود می‌شود.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: شناخت آسیب‌ها به ما کمک می‌کنند که بتوانیم با دقت بیشتری آینده را پیش بینی کنیم و میزان خطا‌ها را کاهش دهیم.

او با بیان اینکه موضوع مفهومی آسیب شناسی آموزش‌ها بسیار مهم است، تاکید کرد: آموزش عالی مانند ۲۰۰ سال گذشته ترکیبی از یاددهنده و یادگیری و وسیله‌ای برای انتقال داده‌ها نیست، بلکه مجموعه‌ای پیچیده از عوامل داخل و خارج دانشگاه، پدیده‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی فراتر از حوزه عمل دانشگاه و پیچیدگی‌های روابط عناصر بسیار گسترده در داخل دانشگاه است.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: آسیب شناسی تنها خاص دانشگاه فنی و حرفه‌ای نبوده، بلکه دانشگاه‌های نظری هم باید به آن توجه کنند. فقر فهم درباره بحران وجود داشته که در نظام‌های آموزش عالی دنیا شاهده آن بوده ایم و واکنش سریع نسبت به این پدیده ایجاد نشده و از آن جایی که دانشگاه‌های دنیا به علت ویروس کرونا تعطیل شدند بنابراین این وقفه در تریبت نیرو‌های انسانی اختلالاتی را به وجود آورده است.

آهنچیان گفت: به نظر می‌رسد که دانشگاه‌های ما مانند بسیاری از دانشگاه‌های دنیا آمادگی لازم برای مقابله با بحران را نداشتند و وزارت علوم در این زمینه تلاش کرد تا دانشگاه‌ها تعطیل نشوند و به همین علت به سرعت رویه را به سمت آسان‌ترین روش یعنی آموزش الکترونیکی تغییر دادیم.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: وقفه ایجاد شده در تعطیلی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دروس عملی دانشگاه‌ها باعث شد تا دانشگاه‌ها مدتی برای ارائه آموزش‌های عملی با مشکل مواجه شوند، اما سریع در این زمینه بحران‌ها را پشت سر گذاشتند.

آهنچیان تاکید کرد: انتظار داشتیم دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای به علت ویروس کرونا در نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ تعطیل شوند، اما با تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه هیچ تعطیلی رخ نداد.

مدیر کل دفتر سیاست گذاری آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: سنت «وابستگی و عادت» سومین آسیب شناسی در دانشگاه هاست که کماکان دیده می‌شود در صورتی که دانشگاه‌ها باید عادت گریز شوند و همواره آماده خلق ایده‌های نو و پیدا کردن روش‌های تازه باشند.

آهنچیان اضافه کرد: دانشگاه‌ها به عنوان نسل جدید راحت‌تر توانستند خود را با شرایط موجود کرونا وفق دهند، اما استادان به علت اینکه نسل قدیمی هستند در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.