دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به بیان توضیحاتی درباره فواید برگزاری کنکور به شیوه فعلی برای افراد ساکن در شهرستان های به دور از امکانات عادی زندگی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۴۸ نقشه جامع علمی کشور و در جمع خبرنگاران گفت: امروز جلسه یکصد و چهل و هشتم از ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برگزار شد. در جلسه پیش از دستور بحث افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موضوع همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت و علوم مطرح شد.

کبگانیان ادامه داد: این ارتقای حقوق و مزایای هیئت علمی مدت ها بود که انجام نشده بود و مقداری نگرانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مقایسه با کشورهای همسایه و تلاش هایی که برای جذب محققان و اساتید ما صورت گرفته بود، به وجود آمده بود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور توضیح داد: هم اکنون تلاش های این مسئله صورت گرفته و وزیر علوم در حال پیگیری هر دو موضوع است تا موانع قانونی و چالش ها باعث نشود این اقدام متوقف شود. نگرانی هایی وجود داشت و این اطمینان صورت گرفت تا افزایش حقوق اعضای هیئت علمی در جهت مثبت پیش برود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که برای کنکور و نظام سنجش و پذیرش نیز با تعامل با سه زیر بهداشت، علوم و آموزش و پذیرش و رئیس آزاد اسلامی هستیم توضیح داد: نظرات این افراد مورد بررسی قرار گرفته؛ زیرا ساماندهی کنکور که به نام طرح سیاست ها و ضوابط سنجش و پذیرش است، مورد مهمی است.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آخرین پیشنهادات مورد بررسی قرار گرفته و در دستور جلسه بعد مطرح می شود. این تصمیمات برای سال ۱۴۰۰ نیست و اجرایی شدن آن ها در سال ۱۴۰۱ نیز منوط به طی کردن یک دوره گذار است. زمان بندی اجرای تغییرات در کنکور بعدا اعلام می شود و افرادی که در حال مطالعه برای کنکور هستند هیچ نگرانی نداشته باشند تمام ملاحظات در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اعمال خواهد شد و مقرر شده تا حداقل دو بار در سال کنکور برگزار شود.

این استاد دانشگاه افزود: این تصمیمات برای حذف کنکور نیست و تفاوت دیدگاهی که ما داشتیم این بود که کنکوری که سال ها در کشور داشته ایم اگر چه آسیب های زیادی شامل روانی، اقتصادی و اجتماعی دارد، ولی فرصت هایی را هم برای برخی طبقات خاص اجتماعی و افراد ساکن در شهرستان های دور افتاده از امکانات عالی به وجود آورده که این امکانات در گذشته به تدریج در حال از بین رفتن بوده است.


بیشتر بخوانید:

دانشگاه‌ها باید آماده خلق ایده‌های نو باشند


دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه حتی فرصت‌های کنکور برای شهرستان‌های به دور از امکانات در حال از بین رفتن بود اظهار کرد: با توجه به این شرایط اعتقاد به ساماندهی کنکور و نه حذف آن داشتیم و اولین گام آن جدا کردن بحث سنجش از پذیرش بود.

او ادامه داد: اینکه سرنوشت یک دانش آموز در چند ساعت کنکور به اخذ مشخص شود تنش روانی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کرد و تصویب شده که برای رفع این مشکلات حداقل دو بار، افراد کنکور بدهند و بخش مهم ۶۰ درصد این امتیازات در سابقه تحصیلی به صورت امتحانات نهایی باشد که قبلا تصویب کرده بودیم یک سال امتحان نهایی پایه دوازهم داشته باشیم و در حال هماهنگی هستیم که با توجه به امکانات آموزش و پرورش امتحان نهایی در سال یازدهم و دوازدهم برگزار شود.

احتمال دارد که امتحانات نهایی درپایه یازدهم برگزار شوند

کبگانیان با اشاره به اینکه امتحان نهایی در سال یازدهم احتمال دارد که تصویب شود افزود: با این اقدامات توزیع تنش را شاهد خواهیم بود و داوطلبان با نگرانی کمتری در کنکور شرکت خواهند کرد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نکته جدی مورد بحث ما این است که سال اجرای این مصوبه نباید مورد نگرانی داوطلبان باشد، زیرا زمان اجرا به صورت منطقی مشخص و اعلام می‌شود.

او در ادامه از در دستور کار بودن اینترنت ماهواره‌ای در جلسه ۱۴۸ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خبر داد و گفت: اسپیس ایکس با قرادادی که با وزارت دفاع آمریکا بسته  توانسته چندین ماهواره را در مدار قرار دهد. 

کبگانیان گفت: شرکت استارلینگ ماهواره‌های بسیار زیادی را به فضا فرستاده و یک قرارداد ۱۲ هزار و یک قرارداد دیگر برای ارسال ۴۲ هزار ماهواره به فضا است.

نباید در حوزه فضایی از سایر کشور‌ها عقب بمانیم

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در سند توسعه هوا فضای کشور پیش بینی این آرایش پروازی برای ماهواره‌ها در داخل را کرده بودیم و برای این موضوع تاکید جدی انجام شد، ولی با مقداری حمایت ضعیف مواجه شدیم که باعث شده این حوزه تضعیف شود. تاکید شد که مسئولین این حوزه رقابت در عرصه ماهواره‌ها را جدی بگیرند، زیرا عقب ماندن در این حوزه می‌تواند برای کشور ما آسیب زننده باشد. علاوه بر اینترنت که سرعت‌های خیلی بالایی در آینده پیدا خواهد کرد استفاده از این امکانات محدودیت‌هایی به وجود می‌آورده که شاید با این همکاری‌هایی که با برخی از کشور‌های بلوک شرق مخصوصا روسیه وجود دارد این موضوع هم مقداری تقویت شود تا در حوزه فضایی و رقابت فضایی عقب نمانیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: دستور اصلی امروز ما اگر چه مربوط به همایش آموزش عالی در حوزه سلامت و پزشکی بود، اما به دلیل کمبود وقت منوط به درخواست وزارت بهداشت است.

کبگانیان تصریح کرد: در سند آمایش آموزش عالی وظایفی را بر عهده وزارت بهداشت گذاشته بودیم و ماده ای را تصویب کرده بودیم که در هر استان مرکز آن استان دارای دانشگاه باشد، ولی برخی از دانشکده های استان ها شرایط خاصی را دارند و به علت فاصله زیاد برای رساندن افراد مریض به بیمارستان و تعداد جمعیتی که در هر شهرستان وجود دارد و برخی از شاخص های دیگر درخواست کردیم که شورای گسترش وزارت بهداشت این نوع موارد را به ما اعلام کنند. زیرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای را داشته ایم مبنی بر اینکه تشکیل دانشگاه علوم پزشکی استانی جدید منوط به تشکیل استان جدید است؛ بنابراین در هر استان قاعده این بود که دانشکده جدید تشکیل نشودف ولی در موارد خاص تشکیل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی منوط به برخی شرایط است.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: بر اساس این شرایط درخواست دانشکده علوم پزشکی آبادان مورد موافقت قرار گرفت و به دانشگاه علوم پزشکی آبادان ارتقا یافت. البته مقرر شده به محدوده آبادان و خرمشهر سرویس داده شود. شاخص های رتبه بندی و یکپارچه سازی دانشگاه ها باید هر چه زودتر مشخص و به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارسال شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار