در بازار اقلام اساسی چه می‌گذرد؟

با گذشت دو ماه از سال، سری به بازار اقلام اساسی می‌زنیم تا از تغییرات قیمتی به ویژه بعد از ماه رمضان با خبر شویم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول سال چندین بار قیمت اقلام اساسی سبد خانوار با نوساناتی روبرو می شود که هر بار دهک های ضعیف و متوسط جامعه بیش از پیش در تامین مایحتاج‌ اساسی خانوار دچار مشکل می شوند که در برخی مواقع چاره ای جز حذف کالا از سبد مصرفی وجود ندارد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت مرغ، گوشت، قند، شکر، برنج، میوه و لبنیات از ابتدای سال تحت تاثیر عوامل مختلف گران شدند، درحالیکه مسئولان ذی ربط از فراوانی یا عدم تغییر قیمت کالاها خبر می دهند که با این وجود انتظار می رود آب از آب تکان نخورد.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، شکر ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، قند ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۲۸ تا ۳۷ هزار تومان، برنج خارجی ۲۳ تا ۲۷ هزار تومان و چای ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است.

همچنین با ورود نوبرانه های تابستان قیمت در مغازه ها به حدی بالاست که بسیاری از خانوارها توان خرید گیلاس با قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، زردآلو ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان، هلو ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، توت فرنگی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان و گوجه سبز ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان را ندارند چرا که با یک محاسبه سرانگشتی برای خرید مقداری میوه نوبرانه و دیگر اقلام میوه و صیفی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد که درآمد بسیاری از دهک های جامعه جوابگو نیست.

علی رغم آنکه بسیاری از مسئولان براین باورند که قیمت اقلامی همچون تخم مرغ، لبنیات، میوه، مرغ و شکر با نرخ تمام شده تولید فاصله دارد، اما از ابتدای سال گرانی این اقلام بیش از پیش بر خانوارها فشار وارد کرده است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات بازار اقلام اساسی و تاثیر نوسانات اخیر بر میزان مصرف با خبر شویم: 

گرانی سایر محصولات پروتئینی سرانه مصرف مرغ را افزایش داد/ چالش بازار مرغ در راه است

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب را تخلف دانست و گفت: هم اکنون کمبودی در عرضه وجود ندارد که بر شرایط بازار اثر بگذارد.

وی با اشاره به اینکه در میادین میوه تره بار مرغ با نرخ مصوب عرضه می شود، افزود: در برخی مغازه ها بسته به شمال و جنوب شهر قیمت ها متفاوت است که دستگاه های مسئول باید براین موضوع نظارت کنند.

یوسفی در واکنش به عرضه جوجه بالاتر از نرخ مصوب در بازار بیان کرد: در حال حاضر هر قطعه جوجه یکروزه بالاتر از ۷ هزار تومان در بازار عرضه می شود که با وجود تاثیر پذیری در قیمت تمام شده تولید، امکان توزیع مرغ زنده با نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان وجود ندارد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به نگرانی پیرامون کمبود مواد اولیه بیان کرد: اگر در ماه های آتی با کمبود مواد اولیه دان روبرو شویم، دولت باید تمهیداتی بیندیشد چرا که در وهله اول تامین دان مورد نیاز اولویت است و پس از آن می توان در خصوص ارزانی یا گرانی قیمت اظهار نظر کرد.

به گفته وی، با استمرار شرایط تحریم اگر دولت نتواند نهاده مورد نیاز را تامین کند، در تولید مرغ با چالش مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن‌پرورش دهندگان مرغ گوشتی از افزایش سرانه مصرف مرغ خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت سایز محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، اقشار متوسط جامعه قدرت خرید کافی ندارند که این امر موجب شده سرانه مصرف گوشت مرغ از ۲۵ تا ۲۶ کیلو به ۳۰ کیلو افزایش یابد.

بازار اقلام اساسی در رکود به سر می برد

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی در رکود به سر می برد، اظهار کرد: هم اکنون قیمت حبوبات نسبت به هفته های اخیر ۱۰ تا ۱۵ درصد در بنکداری ها کاهش داشته است.

وی از کاهش ۲۰ درصدی مصرف برنج خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید و نوسان قیمت، مصرف برنج کاهش یافته است.

حسنی قیمت کنونی هر کیلو برنج خارجی را ۱۹ هزار تا ۲۴ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۴ هزار تا ۳۴ هزار تومان است.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه توزیع روغن همچنان با تنش روبروست، بیان کرد: روغن مایع و حلب در بنکداری و عمده فروشی ها بصورت غیرمجاز با ۵۰ درصد بالاتر از نرخ مصرف کننده توزیع می شود.

وی با بیان اینکه قیمت شکر همچنان ۵ نرخی است، گفت: مشکلات نابه سامانی بازار شکر ناشی از قیمت گذاری دستوری است، درحالیکه نرخ گذاری دستوری جوابگو نیست. کما اینکه در شرایط فعلی شکر بالاتر از نرخ مصرف کننده توزیع می شود.

حسنی ادامه داد: اگر ارز دولتی از شکر حذف شود به دلیل ایجاد رقابت عرضه و تقاضا قیمت تعیین می شود و از طرفی به اقشار آسیب پذیر یارانه دهند.

وی با انتقاد از نرخ بالای حبوبات در مغازه های خرده فروشی بیان کرد: با توجه به آنکه شهریور و مهر فصل برداشت حبوبات است و از طرفی در فصل تابستان پیک مصرف نداریم که با این وجود قیمت در عمده فروشی ها کاهش یافته است، اما در مغازه های خرده فروشی این افت قیمت یک تا ۲ ماه طول می کشد اما افزایش قیمت لحظه ای رخ می دهد.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو چای را ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون بازار چای در رکود به سر می برد و به طور کلی ۸۰ درصد چای مصرفی خارجی است‌.

اختلاف ۴ هزار تومانی هر کیلو تخم‌مرغ با نرخ مصوب

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ کماکان کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۰ هزار و ۲۰۰ تا ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان است که با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ۴ هزار تومان فاصله دارد.

وی افزود: زمانیکه قیمت تخم مرغ در بازار افزایش می یابد، مسئولان تولیدکنندگان را مقصر می دانند، درحالیکه مرغدار هیچ نقشی ندارد، چرا که اگر در تولید نقش داشت، هم اکنون با قیمت ۱۰ هزار تومان نمی فروخت.

نبی پور با بیان اینکه قیمت کنونی تخم مرغ سنخیتی با هزینه های تولید ندارد، گفت: با توجه به افزایش نرخ مصوب ذرت، کنجاله و همچنین رشد ۳۵ درصدی قیمت حمل و نقل، نرخ تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است که با استمرار این روند و خروج تخم مرغ های مولد در آینده ای نه چندان دور بازار دچار بحران می شود.

مشکلات سیستم توزیع علت اصلی گرانی گوشت در بازار

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گوشت نداریم، اظهار کرد: با توجه به فراوانی گوشت گرم و منجمد، مشکلی در بازار نداریم.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید گوشت در فروردین و اردیبهشت و عرضه به بازار، شاهد کاهش قیمت تا محدوده ۱۰ هزار تومان بودیم.

پوریان با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید گوشت همانند گذشته است، بیان کرد: فراوانی گوشت گرم و عرضه گوشت منجمد از سوی پشتیبانی امور دام منجر به افت قیمت در بازار شده است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان و دام سنگین را ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو لاشه گوسفندی در کشتارگاه ۱۰۰ هزار تا ۱۰۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۹۰ هزار تومان است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام در واکنش به عرضه گوشت با نرخ بالا در سطح بازار بیان کرد: علی رغم شرایط مساعد تولید و عرضه، مشکلات سیستم توزیع منجر به التهابات بازار گوشت شده است.

میوه ارزان می شود

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: با توجه به انبوه عرضه میوه نوبرانه اعم از نقاط مختلف، قیمت نسبت به روزهای گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته و همواره پیش بینی می شود که روند کاهشی قیمت ادامه یابد.

وی قیمت کنونی هر کیلو زرد آلو را ۱۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان، گیلاس تکدانه ۸۰ هزار تومان، گوجه سبز ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان، توت فرنگی  ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، توت فرنگی ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان و هلو ۸ هزار تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

دارایی نژاد ادامه داد: با توزیع ۲ برابری میوه های نوبرانه در هفته آتی پیش بینی می شود که قیمت مجدد افت کند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در پایان تصریح کرد: با ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، نه تنها مشکلی در توزیع نداریم، بلکه روند کاهشی قیمت ادامه دارد.

با توجه به تورم لجام گسیخته و افزایش قیمت بسیاری از کالاها و اقلام ضروری سبد خانوار، بسیاری از دهک‌های جامعه در تامین‌ مایحتاج خود دچار مشکل هستند که استمرار این روند و عدم اتخاذ سیاست مناسب نتیجه ای جز کوچک شدن سفره خانوار نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
روغن حلب 4كيلويي كه قيمت درج شده روي آن 50000تومان است را به قيمت 100000تومان خريده ام به نظر شما چند درصد اضافه پرداخت شده 50% يا 100%
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۰۸:۲۶ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
هیچی. گنجیشک میفروشن جای قناری
-
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
دیریست که این مزرعه را آب گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
دیگه میوه چرا باید اینجوری گرون باشه مگه زردالو هم از خارج میاد .. ولله دلمون لک زده واسه یه سری میوه قدرت خریدش رو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
وقتی یه مسئول میگه کمبودی در عرضه یه محصول نداریم،اما محصول رو میبینی که گرونه نشون دهنده عمدی بودنه کاره.امسال بجای محکامه محتکران پرتقال در عید نوروز که باعث گرانی سرسام آور اون شدند،روحانی گفت ما جبران خسارت کسانی که پرتقالشون در انبارها مونده و وارد بازار نکردن رو نمیدهیم.نه تو رو خدا بیا به محتکران هم جریمه بده.نظام سرمایه داری یعنی در هر صورت طرف سرمایه دار رو داشته باشی حتی درصورت احتکار.اون ستاد حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده هر سه ماه یبار رای به افزایش قیمت خودرو میده،تنها از تولید کننده حمایت میکنن.در اسلام دارایی و بیت المال برای مسئولان هم اندازه مردم عادی هست،کدوم مسئول هست با پراید مدل نود رفت امد کنه،کدومشون اصلا میدونن کرایه خونه یعنی چی،کدومشون میدونن ملکشون چند هزار متره،بخدا قرار نبود اینجور شه،بخدا اگر ظهوری درکار باشه روز عزای مسئولان میشه،کدومشون میتونن بگن ما اندازه رعیت از امکانات استفاده کردیم،شاید باشه،اما بنده حقیر ندیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
به به چه زردآلوهایی ی ی ی الهی که بخرم بخورم
انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
هر روز حسرت دیروزمان را بخوریم دریغ از یک روز خوش میوه ها کجا میره که قیمتها اینگونه سر به فلک میکشه قیمت اقلام مصرفی مثل مسکن خودرو مواد غذایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
این قیمت هایی رو که شما می گید رو من بیشتر از اینها در مغازه ها می بینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
گرانی وبدبختی بود!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
زرد آلو از کی شده از اقلام اساسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
بازار این مملکت شده مثل کشتی بدون ناخدا رو دریا از بی نظارتی مسولین فقط جلو صفحه تلویزیون خوب شعار میدن بابا ایولا دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
چطوری که قیمت این اقلام را در این هشت سال نمی زدید آن هم با این گرانی، نزدیک انتخابات می زنید که کسی نره رای بده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
اینقدر که نوشته گرون هم نیست بنده گوشت گوساله خریدم کیلو ۹۰ تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
مهدی جان آدرس بده ما هم بریم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
احتمالا گوشت گوساله نبوده عزیز
نوش جونت ولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
یعنی با دلار 22 هزار تومانی انتظار داری قیمت اجناس پایین بیاید .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۵۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
قیمت میوه ربطی به دلار 22 تومنی نداره تمام مواد وارداتی برای کشاورزان با دلار دولتی انجام میشه و دلال هم با قیمت دولتی از کشاورز میخره منتها به قیمت بازار اروپا و آمریکا جنس رو به مردم میفروشن دلیلش هم در 3 مورد خلاصه میشه :
1-دولت با برخی دلال ها دستش تو یه کاسه هست و به همین دلیل جلوشون رو نمیگیره
2-بعضی از دلال ها گردنشون و روابطشون کلفت تر از اونه که دولت بتونه کاری کنه
3-متاسفانه در ایران قوای 3 گانه در کار یکدیگر خیلی دخالت میکنند که همین امر باعث کاهش تمرکز مدیریتی در بازار و در نتیجه گرانفروشی میشه.
تقریبا بیش از نیمی از مشکلات کشور در مورد قیمت ها داخلیه و ربطی به دلار نداره اما متاسفانه درگیری های سیاسی و بعضی اوقات لفظی بین مسئولان باعث بر هم خوردن تمرکز در جهت مدیریت کشور شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
به عکس نگاه کردم دلم خواست. کاش برش دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
در بازار اقلام اساسی چه می‌گذرد؟ جواب خوش میگذره با این قیمت ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
بازار به حال خودش رهاشده هرکی زورش بیشتر نونش بیشتر

حرف حرف حرف و باز هم حرف

کشاورز بد بخت و بیچاره جیب دلال پر و پرتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
قابل توجه ناشناس17:40
حتما شاغل بخش دولتی که هستی نگران حقوقتی که سر موقع بگیری حاجی من بیکارم زن ندارم خونه ندارم شغل ندارم شایدم تو برای بچه هایت آینده ساختی ولی من با 33سال سن یه جوان بی آینده هستم با مدرک لیسانس با چه امیدی در انتخابات شرکت کنیم همش وعده های الکی خدایی خودت این وعده ها را قبول داری منتظر جوابت هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
خدا پدر تون بیامرزه که میدونین مرغ گوشت گران پس به داد مردم برسید مردم کمرشون شکست زیر بار گرانی خصوصا عیال وار بچه دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
من رأی میدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
کار خوبی میکنی
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۸:۴۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
احتمالا آقای همتی تصمیم داره ، وقتی رییس جمهور شد،، گوش شیطون کر ،، قیمت دلارو بیاره پایین ،، قیمتهارو درست کنه،،

واقعا وقاحت را به نهایت رسوندن،،، این شخص مهره پیش نهادیه دارودسته اصلاح طلبهای غربگدا هستن،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
در بازار اقلام‌ اساسی دلال ها و رانخوارهای اطراف دولت در حال پر کردن جیب خودشان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
خود دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
علت فراوانی این اقلام .گرانی های بی سابقه .که قدرت خرید را از مردم گرفته است ۸۰ درصد جامعه دیگر قدرت خرید اکثر میوهای .گوشت .اقلام اساسی را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
وعده دیدار پای صندوق رای
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
گیلاس کیلو 60 هزار تومان.سهم هر ایرانی از منابع ملی کشور 45 هزار تومان.جک از این خنده دار تر تو کل تاریخ جهان نه بوده نه هست نه خواهد بود.تاریخ این ایران رو هیچ وقت فراموش نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
انصافاً بنظرم اگر کسی از مواجهه با مشکلات، درمورد عدم مشارکت حرف بزند، مانند کودکی است که می‌گوید چون به من جایزه ندادید، من مشق نمی‌نویسم!!!!
#همه می‌آییم و دل دشمنان را بقوه الهی، می‌لرزانیم.
سپاس از درج پیام بنده کمترین
Iran (Islamic Republic of)
فريبااحمدى
۱۸:۴۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
آفرين
Iran (Islamic Republic of)
Hamed
۱۹:۴۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
اصلا اینو از کجا اوردی بچه که درس میخونه برا با سواد شدن اینده بهتره نه جایزه کسی که رای میده برای رفاه اسایش تا حالا کجا دیدی به بچه بگن درس بخون مشق بنویس جایزه بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
این حرف کودکانه تو درست نیست می دانی چقدر معادن کشور و ثروت ملی به خارجیها فروخته میشود و انها از منابع ارزان ما کیف دنیا را میکنند حالا اگر اگر با فروش انها به خارجیها ما در داخل کشور در مشکلات و گرانی دست پا بزنیم هم ظلم به خودمان کرده ایم هم ظلم به نسل اینده این مثال شما یک مثال ساده کودکانه است که هیچ اطلائی از فروش ثروت عظیم کشور نداری که باید صرف رفاه و اسایش من و تو و ایندگان ایران زمین بشود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
کدوم دشمن از کدوم دشمن حرف میزنی همونی که دکل میبره یا ۳ هزار تا میبره یا بپش تو اروپاست یا تو سوییس حساب داره؟ دقیقا کدوم دشمن بگو واضح بگو بفهمیم دلار ۳۰ تون بود جنس شد متری ۱۸۰ تومن دلار ۲۲ تومنه جنس شده ۲۱۰ تومن دشمن کیه کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
یه یارو با مشت زد تو صورت یکی! اونم گفت چرا میزنی؟ یارو گفت من نبودم دستم بود از دست پرسید چرا میزنی؟ گفت: من اختیاری ندارم تقصیر صاحبم بود دوباره رو کرد به یارو گفت چجورکیاست این چی میگه؟ یارو گفت: تقصیر پدر مادرمه اونا منو به دنیا آوردن اونا بزرگم کردن........
خلاصه حاجی این پاس دادنا و توجیح کردنا همچنان ادامه داشت تا اینکه شاکی صبر را بر شکوه و گلایه ترجیح داد.
آخرین اخبار