کارشناس هواشناسی کوهستان گفت:آلتوکومولوس نوع ۴ ابری بشقاب پرنده مانند، لنزی شکل و حالت آئرودینامیکی دارد و تشکیل آن در ارتفاعات نشان دهنده وزش باد بسیار شدید است.

محسن هاشم نژاد در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی کشور اواخر هفته به خصوص در روز پنجشنبه ناپایداری‌هایی در ارتفاعات البرز و تا حدودی زاگرس خواهیم داشت.

او افزود: با توجه به این پیش بینی‌ها احتمال تشکیل ابر‌های کومولوس نوع ۱، کومولوس نوع ۲، کومولونیمبوس نوع ۳ یا cb۳، کومولونیمبوس نوع ۹ یا cb۹ در بعدازظهر روز‌های آخر هفته در ارتفاعات وجود دارد.

او با بیان اینکه برنامه ریزی‌های زمان و مکانی که در ارتفاعات حضور دارید را با رشد ابر‌های ذکر شده تنظیم کنید، ادامه داد: در برنامه‌های مختلف کوهنوردی از برنامه‌های خط الراسی که مدت زیادی در ارتفاعات هستید، برنامه‌های دره نوردی، صعود و فرود روی دیوار‌ها در ارتفاعات با طناب‌های طول بلند و در زمان‌های طولانی و برنامه‌هایی که قصد شب مانی در ارتفاعات را دارید حتما شرایط جوی را با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهید.

بشقاب پرنده‌هایی که باد‌های شدید را همراه خود می‌آورند / ابر آلتوکومولوس را بشناسید

هاشم نژاد با معرفی آلتوکومولوس نوع ۴که مانند بشقاب پرنده، لنزی شکل و حالت آئرودینامیکی دارد، گفت: وقتی ابر آلتوکومولوس نوع ۴ در آسمان تشکیل شود نشان دهنده وزش باد بسیار شدید هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار