سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای بازنگری طرح جامع گردشگری استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، جبار گوهری سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گردشگری را دومین صنعت پردرآمد دنیا خواند و گفت : باتوجه به سیاست و رویکرد چندسال اخیر مسئولین کشوری در زمینه اقتصاد بدون اتکا به نفت، گردشگری می‌تواند یکی از بخش‌هایی باشد که درآمدزایی بالایی برای ایران به همراه داشته باشد.

او با بیان اینکه توجه به صنعت گردشگری در کشور طی سال‌های اخیر رشد داشته، گفت : براین اساس ما باید بتوانیم صنعت گردشگری خود را توسعه دهیم و از آن درآمدزایی داشته باشیم.

سرپرست میراث فرهنگی استان افزود: طرح جامع گردشگری استان که در سال ۱۳۸۴ تدوین شده، یک سند فرادستی است که می‌تواند معیاری برای تصمیم گیری‌ها و چراغ راهی برای توسعه صنعت توریسم در استان باشد، اما بنا به ضرورت و شرایط کنونی نیاز است بازنگری‌هایی در این طرح داشته باشیم.

او افزود: برای اینکه بتوانیم حوزه گردشگری را در ابعاد مختلف آن توسعه دهیم، باید اطلاعات جامع و کاملی را این حوزه‌ها داشته باشیم که بازنگری طرح جامع گردشگری این فرصت را فراهم می‌کند.

گوهری ادامه دادد: معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه در قالب این طرح، نقش موثری در جلب گردشگران داخلی و خارجی خواهد داشت.

 این مسئول گفت: علاوه بر بازنگری طرح جامع گردشگری استان، برنامه راه اندازی سامانه جامع گردشگری هم در آینده اجرایی خواهد شد.

او با تاکید براینکه برای سایر حوزه‌های میراث فرهنگی و صنایع دستی استان هم برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته که در بستر علمی خواهد بود، افزود: در حوزه میراث فرهنگی علاوه براینکه تکمیل اطلس باستان شناسی استان را در آینده خواهیم داشت، سامانه جامع باستان شناسی و میراث فرهنگی استان را هم راه اندازی خواهیم کرد. همچنین برای حوزه صنایع دستی هم چنین سامانه‌ای راه اندازی می‌شود.

انجام یازده فصل کاوش توسط باستان شناس مطرح داخلی و خارجی در منطقه اورامانات

پویا طالب نیا مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات گفت : از سال ۱۳۳۰ تا حدود سه سال پیش یازده فصل کاوش توسط باستان شناس مطرح داخلی و خارجی در منطقه اورامانات استان کرمانشاه انجام گرفته است.

او گفت : محدوده این کاوش‌ها در شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی بوده که گزارش‌های آن‌ها به صورت مجزا در طول سالیان گذشته داده شده است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات افزود: علیرغم کاوش‌هایی که طی این سال‌ها صورت گرفته، اما باتوجه به نبود آگاهی از وضعیت آثار باستانی این منطقه و به منظور جلوگیری از تخریب روزافزون آثار باستانی آن و نیز تکمیل و تدوین پرونده ثبت جهانی این منطقه کار تهیه اطلس باستان شناسی آن را در دستور کار قرار دادیم.

او افزود: کار تهیه اطلس باستان شناسی منطقه اورامانات کرمانشاه در محدود ۱۳۰ روستای این منطقه صورت گرفت که حدود ۲۱۱ اثر باستانی شناسایی شده در آن وجود دارد.

طالب نیا ادامه داد: این آثار تاریخی از دوره پارینه سنگی، نوسنگی، مس سنگی، مفرغ، آهن، تاریخی و اسلامی هستند که البته بیشترین تعداد مربوط به دوره تاریخی با ۱۱۴ اثر است.

 این مسئول گفت: ۳۷ درصد آثار باستانی شناسایی شده در شهرستان ثلاث باباجانی، ۳۶ درصد در پاوه، ۱۵ درصد در جوانرود و ۱۲ درصد در روانسر است.

مدیرپایگاه تاریخی فرهنگی اورامانات افزود: تمام این اطلاعات در نرم افزار GIS ذخیره سازی کرده و به شکل یک نقشه پایه به عنوان اولین اطلس باستان شناسی استان تهیه شد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.