دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان توضیحاتی درباره بحران عدم رشد جمعیت در کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت السلام و المسلمین سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی که به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار شد اظهار کرد: واقعیت این است که در نگاه جمعیت شناسی الگو واره‌ای که بر جمعیت حاکم بوده کنترل جمعیت بوده و سیاست‌های کنترل جمعیت بر نهاد سازی و سیاست‌های اصلی جمعیت در کشور تاثیر می‌گذاشته است.

عاملی با اشاره به اینکه این سیاست‌های دکتران غرب بود و در سایر نقاط جهان توسعه پیدا کرد، توضیح داد: زمانی به کنترل جمعیت جایزه داده می‌شد، ولی خیلی هشیارانه و عمیق مقام معظم رهبری این درد و ضایعه را تشخیص دادند.

او ضمن تشکر از مجلس برای تصویب لایجه جمعیت که بیش از ۱۰ سال به تعویق افتاده بود، توضیح داد: امیدواریم فرآیند تصویب آن در شورای نگهبان خیلی سریع انجام شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای نگهبان با تسامح بیشتری با این موضوع برخورد کند. شورای فرهنگی اجتماعی زنان از گذشته به این مسئله اهتمام داشتند.

این استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران توضیح داد: کمیته مطالعات و پایش جمعیت در دبیرخانه شورای عالی و تشکیل ستاد عالی جمعیت منشا اقدامات خیلی موثری برای پایش این امر و پیگیری و رسیدگی به موضوع خواهد بود.

عاملی توضیح داد: ایده اهدای جایزه جمعیت صدرا نیز بسیار مناسب بود. در شورای سیاست گذاری برای افزایش جمعیت تلاش بسیار شد. نکته‌ای که مهم است ابلاغ سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری در سال ۹۳ در روز ۳۰ اردیبهشت صورت گرفت. این سیاست‌ها باید با دقت خوانده شود. تمام ابعاد ذکر شده رهبری در سند سیاستی اهمیت کانونی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحث قوی کردن بنیه جمعیت که برای افزایش جمعیت و افزایش زاد و ولد است و بالا رفتن از نرخ جمعیت جایگزین رسیدن به رشد منطقی در جمعیت کشور از جمله اهداف است. هر چه جمعیت صفر تا ۱۴ ساله ما که متاسفانه در سال ۶۵ تا ۲۲و نیم درصد کاهش را نشان می‌دهد بن مایه جمعیت ضعیف شده است.

عاملی با اشاره به اینکه باید دوباره به جمعیت با رشد ۴۵ درصد برگردیم و از جمعیت قوی برخوردار باشیم، افزود: بحث کیفیت جمعیت نکته مهم است و متاسفانه برخی بحث کیفیت جمعیت را در مقابل کمیت به کار می‌برند که نگاه غلطی است، زیرا هم کمیت جمعیت و هم کیفیت جمعیت دارای اهمیت است. مقام معظم رهبری در ابلاغ و فرمایشات خودشان خطاب به شورای عالی تاکید کردند که بنیه و کیفیت جمعیت اهمیت دارد و از قدرتمند بودن جمعیت نخبگان و تحصیل کرده‌های ایران مثال زده اند.

او با تاکید براینکه جامعه غرب از خدا دور شده و به صورت نسبی موفقیت‌هایی کسب کرد توضیح داد: همه پیشرفت‌ها در زندگی غرب ایجاد شد، ولی این‌ها همه برای انسان ایجاد شد و انسان گمشده نظام غرب است و از جایگاه و ارزش انسان در غرب کاسته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: نظام دموکراسی بدون خدا قطعا انسان و جامعه را به سمت انحلال می‌کشاند. مردم سالاری  حکمت الهی جامعه را به سمت سوی درستی حرکت می‌دهد. کیفیت جمعیت منوط به این است که ارزش‌هایی که خداوند برای انسان تعیین کرده دنبال شود.

عاملی با بیان اینکه اگر جامعه با سمت و سوی این حقیقت برود که اگر دنبال زندگی سالم و صالح و با نشاط برود این زندگی از مسیر تبعیت از قانون خدا تعیین می‌شود و مسیر‌های دیگر انسان را به انحراف می‌کشاند، بیان کرد: زمانی بحث جدا شدن دین از سیاست مطرح شد و به مرور زمان موضوع دین از همه مسیر‌ها از زندگی مردم خارج شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: باید در پنج سال آینده شاهد تغییر روند نرخ رشد جمعیت باشیم. در زمینه نرخ موالید، سال ۹۸ نسبت به ۹۷، با ۱۷۰ هزار تولد کمتر روبرو بودیم و این خطری برای جمعیت است.

تسهیلات برای فرزند آوری تنها راه افزایش فرزند آوری نیست

در ادامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  در حاشیه برنامه و در جمع خبرنگاران گفت: سال ۱۳۹۰ سال تاریخی در ایران است و با هشدار مقام معظم رهبری نگاه کنترل جمعیت به نگاه رشد جمعیت تبدیل شد که این اقدام بسیار بزرگی بود. مهمترین کار یعنی فرهنگ سازی در این زمینه را خود رهبری انجام دادند و رسانه ملی، آموزش و پرورش و آموزش عالی به مرور به این موضوع وارد شدند.

او گفت: تصویب قانون جمعیت و تنظیم خانواده هم گامی در مسیر نهادینه سازی فرهنگی برای رشد جمعیت است. رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های کلان جمعیت را در ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ ابلاغ کردند، شاید بهترین نهادی که مسئله سیاست‌های کلان را دنبال کرد دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که منجر به طرح در مجلس شد، ولی تصویب این قانون با تاخیر ۱۰ ساله مواجه بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: در سیاست‌های کلان رشد و کیفیت جمعیت و توجه به کهنسالان مطرح است. با تاسیس ستاد عالی جمعیت در دبیر خانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که مصوبه مجلس است زمینه رصد و پایش تحقق سیاست‌های کلان به صورت قانونی فراهم شده است و امیدواریم شورای نگهبان این قانون را تصویب کند و ستاد اجرایی جمعیت که در دولت تشکیل خواهد شد باعث می‌شود دولت همه زمینه‌های رشد و کیفیت جمعیت را دنبال کند.

این استاد دانشگاه تهران توضیح داد: فرهنگ سازی برای رشد جمعیت به اصلاح سبک زندگی برمی‌گردد. امروز به پیری جمعیت دچار شده‌ایم و جمعیت در سن باروری هم دیر ازدواج می‌کنند و هم دیر اقدام به فرزند آوری می‌کنند. در حال حاضر سن ازدواج به کمتر از ۲۶ و ۲۷ رسیده اما سن فرزند آوری هم بالا رفته است. این اقدام ناشی از نگاه غربی به جامعه ماست. نگاه غربی مسئولیت مادر و پدر را در قبال نسل آینده به مخاطره انداخته و والدین به راحتی مسئولیت فرزند را قبول نمی‌کند. مادران می‌خواهند شاغل شوند و پدر مسئولیت خودش را دارد و هزینه بالای زندگی نیز بهتر است. باید به فرهنگ فرزندان بیشتر زندگی شاداب‌تر برویم تا بحث رشد جمعیت حل شود و سن ازدواج مناسب شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تسهیلات برای فرزند آوری تنها راه افزایش فرزند آوری نیست و باید فکر عوض شود. البته مشکلات اقتصادی هم تاثیرگذار و جامعه قدرتمند اقتصادی می‌تواند زمینه‌های بهتری را فراهم کند.

عاملی در پایان تاکید کرد: برخی کشور‌های غربی برای تشویق به فرزند آوری اقداماتی مانند پرداخت پول بلاعوض تا دادن زمین و خانه مجانی را در دستور کار قرار داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
کدوم غرب؟ غربیها خودشون چندین فرزند دارن. از اونا هم بخان الگو بگیرن بازم باید چندفرزند داشته باشن. اوضاع اقتصادی مشکل اول هست بعدم یه مشت سلبریتی خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
آروزی من پدر برطرف شدن مشکلاتمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
هدف ما که رسیدن به ایران 30 میلیونیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو اشتغال پایدار ایجاد کن

توزیع ثروت را درست انجام بده و از همه مهمتر در این ارگان های الکی مانند ارگان خودت را ببند همه چی درست میشود