به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امشب ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی وضعیت اسناد رسمی در کشور پرداخت.
خدائیان با اشاره به اینکه طرح کاداستر در کشور سابقه پنجاه ساله دارد و اولین قانون آن در سال ۵۱ به تصویب رسیده است گفت: در قانون پیشبینی شده بود تا طرح کاداستر از محل اجرای طرح اجرا شود یعنی از محل درآمدهای اجرای طرح کاداستر اجرایی شود.
وی با اشاره به عدم همکاری و استقبال دستگاه های اجرایی از طرح کاداستر تصریح کرد: کاداستر طرحی ملی است، لذا این طرحی است که زمینه مدیریت زمین را در کشور را فراهم میکند، اگر این طرح را به اتمام برسانیم همه بخشهای دولت از آن استفاده میکنند، مثل سازمان امور مالیاتی که می تواند در بخش مالیات از این طرح استفاده کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: برخی از دستگاهها ادعا داشتند که اعتبار لازم برای این کار را ندارند و برخی از دستگاهها نیز شاید نمیخواستند املاک شان شفاف شود و لذا همکاری نمی کردند، سال گذشته اتفاق خوبی افتاد و در سند تحول قوه قضاییه که بخشی از آن به تحول در سازمان ثبت اختصاص دارد یکی از محوری ترین مباحث تحول در سازمان ثبت اجرای طرح کاداستر است لذا بر این اساس برنامهریزیهای خوبی ظرف این ۲ سال صورت گرفته است.
خدائیان با اشاره به اینکه از طریق مجلس در قانون بودجه سال ۹۹ حداقل بودجه هایی در این خصوص مصوب شده و اختصاص پیدا کرده است گفت: در راستای طرح کاداستر اقداماتی در جهت همراهی دستگاهها صورت گرفت لذا جلسات مختلفی با دستگاه های متعدد داشتیم و سعی کردیم تا آگاهی عمومی افزایش پیدا کند و برخی از دستگاه ها به پای کار آمدند.
تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی همراه با صوت و ضبط تصویر
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک اظهار کرد : سال گذشته پیشنهاد اصلاح آیین نامه دفاتر اسناد رسمی ارائه شد و تحول خوبی در این حوزه صورت گرفت.
وی ادامه داد : در این آیین نامه پیش بینی شد تا ما هرسال آزمون سر دفتری را برگزار کنیم و تاکنون حدود هزار مجوز سر دفتری صادر کرده ایم و شرایطی فراهم شده تا تعداد دفاتر افزایش یابد.
خداییان با اشاره به تحول در دفاتر اسناد رسمی گفت: مقرر شده است تا تمامی اقدامات در دفاتر اسناد رسمی بصورت الکترونیکی شود و در آیین نامه جدید مقرر شده تمام امور در دفاتر به این صورت باشد به نحوی که مردم غیر حضوری و از طریق امضا الکترونیکی کار کنند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: تمام دفاتر اسکن میشوند و مشکلاتی که در گذشته وجود داشته دیگر نخواهند بود.
خداییان گفت: در گذشته به دلایلی مشکلاتی پیش می آمد که مقرر کردیم تمام افرادی که میخواهندسندی را بزنند حتما از آنها صوت و تصویر گرفته شود و قرار شده هرچه سریعتر دوربین ها در دفاتر نصب شوند.
وی بیان کرد : برای مبارزه با مفاسد استعلام برخط و استعلام امضا از ثبت احوال گرفته میشود.
استعلام اسناد جعلی با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اسناد عادی و اسناد رسمی گفت: یکی ار مشکلات عظیم کشور که موجب نا امنی روانی در مردم شده همین موضوع است اخیرا مشکلات متعددی در این حوزه بوجود آمد و به دنبال افزایش قیمت ملک برخی افراد با یکدیگر تبانی کردند اما در سند تحول قوه قضاییه به دو نکته موضوع مهم در این باره اشاره شده است.
وی ادامه داد : اعتبار اسناد رسمی و کاداستر این موضوعات است و اگر اینها به تصویب برسند دیگر مشکلات متعدد مانند فروش مال غیر و دیگ پرونده ها در دادگاه وجود نخواهد داشت اکنون در سایت سازمان ثبت بخش تصدیق اسناد رسمی وجود دارد و میتوان از رسمی بودن یا جعلی بودن سند آگاهی کسب کرد.
خداییان تصریح کرد : مواردی مانند پول شویی، فرار مالیاتی، دعاوی حقوقی همه و همه به دلیل موضوع اسناد عادی است و اگر سند رسمی اعتبار یابد دیگر این مشکلات بوجود نمیآیند اکنون مصوبه ای در مجلس برای اعتبار بخشی به اسناو رسمی است و گفته ایم تمام افرادی که سند عادی دارند باید در سامانه ای مخصوص سند خود را ثبت کنند.
انتهای پیام/