خراسان رضوی اکنون بحرانی‌ترین منابع آب‌های زیر زمینی در سطح کشور را دارد و این در حالی است که در شرایط خشکسالی ۹۵ درصد از تامین آب استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کاهش میزان بارندگی و مقایسه آن نسبت به دوره‌های بارشی گذشته و نیز هشدار سازمان‌های مسئول همه نشان از آن دارد که زنگ خطر کم آبی و تنش آبی در کشور و به خصوص در خراسان رضوی به صدا درآمده است.

طبق آمار مسئولان شرکت آب منطقه‌ای خراسان، با کاهش قابل توجه میزان بارندگی‌ها در خراسان رضوی، میزان آورده آب سد‌های خراسان رضوی از ۷۰۰ میلیون متر مکعب به هفت میلیون مترمکعب در سال زراعی جاری کاهش یافته است.

همچنین با توجه به کاهش بارندگی در سال آبی جاری، ۳۰ شهر خراسان رضوی در تابستان امسال با تنش کمی و کیفی آب آشامیدنی مواجه خواهند بود.


بیشتر بخوانید



به رغم اقدامات انجام شده با توجه به شرایط سخت آبی پیش رو در تابستان امسال، ساکنان ۱۱۳ روستا نیز با تنش آبی مواجه هستند و آنچه در بیان همه مسئولان کشوری در بخش‌های مختلف هویداست هشدار نسبت به خشکسالی و پیامد‌های ناگوار آن است.

کاهش ۵۰ تا ۷۵ درصدی بارندگی در خراسان رضوی

طیب رضیئی عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت: بارندگی در سال آبی جاری بر اساس آمارها، در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بیش از ۷۵ درصد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، قم، فارس و بوشهر بین ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است.

او افزود: در این مدت استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل صفر تا ۲۵ درصد و بقیه استان‌ها نیز بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این آمار نشانگر شدت خشکسالی است، اما نمی‌شود راجع به تداوم آن اظهار نظر کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.