علیرضا یاری درخصوص ابررایانه سیمرغ و لزوم وجود آن در کشور مطالبی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا یاری، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات در گفتگو با شبکه خبر درباره ابررایانه سیمرغ که هفته گذشته با حضور وزیر ارتباطات در دانشگاه امیرکبیر رونمایی شد، توضیحاتی را ارائه کرد.

یاری درباره مشخصات این سوپر کامپیوتر و در پاسخ به این سوال که ابررایانه چیست و چه کاری انجام می‌دهد گفت: " بحث ابررایانه‌ها بحث جدیدی نیست، اما داشتن ابررایانه‌های قوی یکی از انگیزه‌های رقابتی بین کشور‌های دنیا بوده و است. به همین دلیل هم سایت‌ها و برنامه‌هایی در سراسر دنیا وجود دارند که ابررایانه‌های برتر دنیا را رتبه بندی می‌کنند.

وی ادامه داد: "اولین ابررایانه‌ها در دهه ۱۹۶۰، ابررایانه‌هایی بودند که کار‌های مهمی را انجام می‌دادند و ماموریت‌های مهمی را بر عهده داشتند، مثلا برای پرتاب به فضا استفاده می‌شدند، اما در حال حاضر تکنولوژی‌هایی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم مانند موبایل یا کامپیوتر قدرت بیشتری از ابررایانه‌های قدیمی دارند. ابررایانه برای پردازش داده‌ها و فرمول‌های پیچیده‌ای است که ما در صنعت، حاکمیت و علم به آن‌ها نیاز داریم. "


بیشتر بخوانید


او درباره قدرت ابررایانه سیمرغ در پردازش اطلاعات افزود: " این ابررایانه برای افتتاح با نیم پتافلاپس کار خود را شروع کرد و در یک ماه آینده ظرفیتش به یک پتافلاپس خواهد رسید و تا اواخر سال جاری نیز ۱۰ پتافلاپس افزایش ظرفیت خواهد داشت. "

ابررایانه ها کاربرد حاکمیتی هم دارند / ظرفیت پردازش سیمرغ تا پایان سال 10 برابر می شود

یاری در توضیح واژه پتافلاپس گفت: " واژه فلاپس برای قدرت پردازش مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعداد محاسبات اعداد اعشاری در ثانیه است. اگر به کامپیوتر‌های معمولی اشاره کنیم، وقتی گفته می‌شود که ظرفیت یک گیگا فلاپس است یعنی قدرت پردازش این کامپیوتر ۱۰ به توان ۹ یا همان یک میلیارد پردازش در ثانیه را دارد و بسیار خارق العاده است. این موضوع وقتی در ابررایانه‌ها مطرح می‌شود به میلیارد‌ها پردازش در ثانیه می‌رسد که همان یک پتافلاپس است. "

اهمیت داشتن ابررایانه در کشور

وی درباره اهمیت داشتن ابررایانه‌ها توضیح داد:" اصولا اگر بخواهیم کاربرد‌ها را به صورت کلان دسته بندی کنیم، یکی از مواردی که ابررایانه در آن کاربرد دارد علم است، برای شبیه سازی، توسعه علمی در رشته‌های مختلف مثل مکانیک، بیوشیمی و...، مورد بعدی کاربرد در حاکمیت است که شامل هواشناسی، تشخیص زلزله یا اکتشاف معادن می‌شود که با پردازش داده‌های ماهواره و زمینی انجام می‌شوند".

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار