یک تولید کننده وفعال اقتصادی از دلایل تعطیلی کارگاه و کارخانه اش تا مواجهه با مافیا و مانع تراشی‌های تولید در منطقه آزاد چابهار می‌گوید.

محمدعلی شاقوزانی فعال اقتصادی در مناطق آزاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موانع و مشکلات تولیدکنندگان در مناطق آزاد اظهار کرد: در زمان دولت هفتم مرحوم ترکان به چابهار آمد و وعده‌های خوبی داد. اما وضعیت  ما در تولید درست  نشد. من در حال حاضر هم در زابل کارخانه دارم و هم در شمال تولید کننده هستم. به طور کلی هم سیستان و بلوچستان را رها کردم.

او گفت: مشکلات ویژه‌ای از نماینده دولت و همه مسئولان به وجود آمد. در واقع ما از دولت برای تولید کمک نمی‌خواهیم فقط مانع کار نشوند. در زابل کارخانه آجرسازی  به اندازه یک پنجم ظرفیت تولید کاهش  پیدا کرد و  درحال حاضر  با بیست کارگر کار می‌کنیم.

شاقوزانی با اشاره به فعالیت خود در منطقه آزاد چابهار هم گفت: از سال ۸۹ فعالیت ما مونتاژ و دمونتاژ قطعات خودرو بود که به تدریج ادامه کار با مشکلات فراوان دیگر میسر نبود. کارگاهی که در آن سرمایه گذاری کرده بودیم و به مرحله سود دهی هم رسیده بودیم را بستیم.

این تولیدکننده و فعال اقتصادی در پاسخ به چرایی تعطیل شدن کارگاه خود در منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: اول اینکه به ما ارزش افزوده نمی‌دادند. من دومین شرکتی را داشتم که در زمینه  حمل و نقل فعالیت داشت از سال ۹۱ عملا شرکت تعطیل شده بود. در آن سال مصوبه دولت بود که ۳۰۰ کامیون به استان سیستان و بلوچستان با پلاک چابهار و تردد در سیستان و بلوچستان دادند.

او افزود: در حال حاضر هم خدمات حمل و نقل را انجام می‌دهند. این کامیون‌ها را من از آلمان و هلند وارد کردم. در ادامه کار تامین قطعات و تضمین خدمات داشتیم. از آن سال به بعد هیچ زمین و نه اجازه ورود کالا به دلیل اینکه ارزش افزوده نداشتیم اختصاص داده نشد.و عملا مانع پیشرفت شدند.

شاقوزانی ادامه داد: ارزش افزوده به این صورت است که وقتی در مناطق آزاد کارگاه تولیدی فعالیت می کند معمولا به یک درصدی که کالا‌های ایرانی در تولید به کار برود، اجازه می‌دهند که به همان مقدار کالا در داخل به فروش برسد و مابقی به خارج از کشور صادرات شود. کمیسیون ارزش افزوده در چابهار در این باره تصمیم گیری کرده و تاییدیه را از دفتر تهران می‌گیرند. سپس براساس ارزش افزوده به شرکت اجازه واردات می‌دهند. اگر نداشته باشد حتی نمی‌تواند ثبت سفارش انجام دهد.

این تولید کننده اضافه کرد: مناطق آزاد به شرکت من زمین داد و سوله ساختیم؛  ماشین آلات را آوردیم. اما یک تیم مافیایی در منطقه آزاد وارد شد به نام آقای اسدی که خودشان شرکت زدند. طی چند سال ۱۰ شرکت دیگر اضافه کردند و با شرکت ما هیچگونه همکاری نمی‌کردند و مانع فعالیت می‌شدند.

او افزود: طبیعی است وقتی آمار تولیدی یک واحد تولیدی را ندهند چطور می‌تواند تولید کند و فعالیت داشته باشد. در کارگاه‌های تولیدی فرم‌هایی وجود دارد که وقتی کالایی تولید می‌شود بازرس منطقه آزاد بررسی می‌کند که چقدر تولید انجام شده است و براساس این فرم طبق تولید تایید و در کمیسیون منطقه آزاد مطرح می‌کند.

تعطیلی کارگاه پنج هزار متری بسته بندی  خشکبار 

شاقوزانی ادامه داد: حتی تولیدی برای بسته بندی خشکبار و حبوبات افغانستان سوله پنج هزار متری ایجاد کردیم به دلیل موانعی که ایجاد کردند آن را هم رها کرده و به شمال کشور آمدیم. در حال حاضر در زابل کارخانه آجر دارم که عملا نمی‌گذارند فعالیتی انجام دهم.

این فعال اقتصادی درباره فعالیت‌های خود در شمال کشور و پس از رها کردن کارگاه خود در منطقه آزاد چابهار ادامه می‌دهد که در شمال به احداث دامداری و مرغداری اقدام کرده، همچنین به پرورش زیتون مشغول است و یک مجموعه تولید و گردشگری را نیز احداث کرده است.

این تولید کننده بیان کرد:  فعالیت در همه مناطق آزاد به صورت اختصاصی است، اگر با مافیا همکاری کنید می‌توانید فعالیت کنید اگر نباشید نه! تجارت و تولید در مناطق آزاد به این مسائل مربوط است. جدیدا دوسال است قانون منطقه آزاد را مانند تجارت در سرزمین اصلی شده است و هر کالای وارداتی نیاز به ثبت سفارش دارد. واردات برای تمام شرکت‌ها باید مساوی باشد به این معنا که اگر شرکتی توان واردات بیشتر را دارد باید همچون شرکت‌های کوچک تعداد محدودی واردات انجام دهد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۲:۵۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
باید دستگیر شوند و
زنجیر به گردن .کمر و پاها مثل اینور اب
در گرمای بالای40 درجه بیگاری کند
تا دیگه کسی جرات مافیای وارداتی نکند
آخرین اخبار