کارشناس اقتصادی گفت: سرمایه گذاری خارجی یکی از ابزار ایجاد امنیت بوده است. بزرگترین مانع و محدودیت برا‌ی توسعه اقتصادی  در ایران عامل سرمایه بوده، مسلما جذب سرمایه چه داخلی و چه خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدرضا یزدی زاده کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهمیت همکاری با چین و سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: به دنبال مطرح شدن سند همکاری های مشترک ایران و چین نظرات بسیاری اعم از مخالف و موافق مطرح شده است. تا چه حد این نظرات مخالف براساس تطابق با منافع کشور صورت گرفته باید بررسی شود. در تمام دنیا یک رقابتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی است و این امر منافع اقتصادی و غیر اقتصادی را به دنبال دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سرمایه گذاری خارجی یکی از ابزار ایجاد امنیت بوده است. بزرگترین مانع و محدودیت برا‌ی توسعه اقتصادی  در ایران عامل سرمایه بوده،  مسلما جذب سرمایه چه داخلی و چه خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

او گفت: نیروی کار کافی، حرفه ای و منابع انرژی غنی در کشور وجود دارد. عامل سرمایه مهمترین مورد است نکته جالب اینکه کسانی که مخالف سند همکاری ایران و چین هستند همواره دغدغه روابط با غرب و زیرپا گذاشتن اصول کشور به بهانه جذب سرمایه گذاری خارجی را مطرح می‌کردند.

افزایش سرمایه  گذاری خارجی, کاهش خام فروشی

یزدی زاده گفت: ورود کشوری مانند چین جهت  سرمایه  گذاری در ایران از جنبه‌های مختلف می‌تواند مثبت باشد. بزرگترین هدف گیری این  توافق در مناطق آزاد برای سرمایه گذاری در حلقه‌های مفقوده صنعت کشور است که می‌تواند ما را از خام فروشی رها کند پس قابل توجه است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دنیا وارد انقلاب صنعتی چهارم شدیم که روش و تکنولوژی اقتصاد را بیش از هر کسی در دنیا چین طلایه داران هستند. نحوه مدیریت آن‌ها در پروژه‌های اقتصادی می‌تواند الگو باشد؛ بنابراین ورود این کشور در پی انعقاد قرار داد در فرهنگ مدیریت صنعتی ما موثر باشد.

او افزود: اگر بتوانیم زمینه‌های اجرایی شدن این سند همکاری را آغاز کنیم قطعا ارزش افزوده ها‌ی بالایی را در زمینه تبدیل مواد خام ایجاد می‌شود؛ و کشور می‌تواند بازار‌های صادراتی خود را به شدت گسترش دهد.


بیشتر بخوانید: 

  • ۲ منطقه آزاد در کشور غیر فعال هستند!

او در پایان یادآرو شد: آیا راه حل بهتری با وجود تحریم‌ها وجود دارد ما از سرمایه گذاری کشور‌های غربی در کشورمان تجارب خوبی نداریم. قراردادی که آلمانی‌ها در نیروگاه بوشهر داشتند نتیجه مطلوبی نداشته است قرارداد‌هایی را که در فواصل مختلف با شرکت‌های اروپایی منعقد شد در صنعت نفت هیچ کدام به سرانجام نرسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار