نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

انتخابات ۸۴ در ۱۴۰۰ تکرار می‌شود؟/ روزگاری راس هرم و حالا بیرون دایره خودی‌ها/ علی لاریجانی محور ثابت قطب‌های انتخاباتی

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه می پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک ماه به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

امروز تیتر بیشتر رسانه های اصولگرا در زمینه نامزدهای نهایی، گمانه زنی ها در این زمینه و انتقاد از حضور داوطلبانی بود که قرابت فکری بیشتری با روحانی دارند.

نامزد‌های نهایی در آستانه رونمایی

مثلا روزنامه اصولگرای رسالت در صفحه نخست خود تیتر زد که آرایش سیاسی کشور دچار دگرگونی شده؛ دگرگونی از این جهت که پرچمداران جبهه اصولگرا در حال حمل بیرق طیف حزبی موسوم به اصلاح طلبان هستند و افرادی که خود را به اصطلاح اصولگرا معرفی می‌کنند «تقریبا هیچ» نسبتی با آرمان‌های انقلاب ۵۷ ندارند.

روزنامه اصولگرای صبح نو هم در گزارشی با تیتر امید به تغییر وضعیت موجود به نظر سنجی‌های انتخاباتی پرداخته و اقبال مردم به ابراهیم رئیسی را در نظرسنجی‌ها بیشتر از سایر نامزد‌ها دانسته است.

بانیان وضع موجود ضد مشارکت عمل می کنند

 روزنامه اصولگرای جوان با انتقاد از نامزد‌های شبیه به دولت روحانی در تیتر صفحه نخست خود نوشت که بانیان وضع موجود ضد مشارکت عمل می کنند. این روزنامه موضوع تغییر را یک دستاورد بزرگ در برگزاری انتخابات‌ها دانسته و در ادامه تاکید داشته است که بانیان وضع موجود یکی از عوامل مهم ضد مشارکت مردم محسوب می‌شوند.

خبرگزاری فارس هم از غافله انتقاد به نامزد‌های شبیه دولت عقب نماند و نوشت که خطر «دولت سوم روحانی» واقعی است/ جبهه انقلاب، درست و هوشمندانه تبلیغ کند. حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت که وحدت، رمز پیروزی همه جریان‌ها و افتراق و پراکندگی نیز عامل شکست همه جریان‌های سیاسی محسوب می‌شود. همه نامزد‌های احراز صلاحیت شده باید در جریان مناظره‌ها تا آخر در صحنه حاضر باشند و لحظه آخر به نفع فرد شاخص کنار بروند. نگرانی بابت تکرار دولت روحانی و شکل‌گیری دولت سوم وی واقعی است و نباید هیچ وقت ترفند‌های رقیب را دست کم گرفت.

این خبرگزاری همچنین نوشت که بانیان وضع موجود در کشور باید به جای انتقاد پاسخگو باشند.

برخی‌ها باید به جای انتقاد پاسخگوی این هشت سال باشند

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی هم گفت: کسانی که هشت سال عملکرد خود را به نمایش گذاشتند و وضع امروز مردم نتیجه کارنامه کاری آن‌ها است باید به جای انتقاد پاسخگوی این هشت سال باشند. گرانی‌ها و صف‌های طولانی برای خرید مرغ و تخم‌مرغ و وضعیت توزیع کالا‌های اساسی نهاده‌های دامی و ... همه و همه بیانگر و نشان دهنده ناکارآمدی در وضع موجود است. بدیهی است کسانی که چنین شرایطی را به کشور تحمیل کردند نمی‌توانند فرصت دیگری از مردم بخواهند.

اما کمی هم به بررسی فضای حاکم بر رسانه های اصلاح طلب بپردازیم؛ روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی در مطالب امروز خود به صحبت‌های شنبه شب احمدی نژاد در برنامه کلاب هاوس اشاره کرد و یادآور شد که احمدی نژاد در صحبت‌های خود به سوالاتی که درباره سعید مرتضوی پرسیده شده بود، پاسخ نداد؛ آرمان ملی همچنین نوشت: احمدی نژاد با استفاده از کلمه کلی ملت از پاسخ صریح به پرسش‌ها خودداری می‌کرد و توضیح دیگری می داد.

روزگاری راس هرم و حالا بیرون دایره خودی‌ها

دیگر روزنامه اصلاح طلب یعنی اعتماد هم از این موضوع غافل نشد و صحبت‌های جمعه شب و شنبه شب احمدی نژاد را پیش کشید و با انتقاداتی نسبت به سرپیچی احمدی نژاد از پاسخگویی به برخی سوالات و پاسخ‌های سربالای او به سوالات درباره آن این طور نوشت: حالا ما دو نوبت تجربه گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی با احمدی‌نژاد را نیز به تجارب این حدود ۱۶ سال گذشته‌مان از تعامل با او افزوده‌ایم، اما آنچه در نهایت می‌دانیم، این است که اتفاقا احمدی‌نژاد تغییری نکرده و همان است که بود و آنچه تغییر کرده، صرفا جایگاه اوست، در قدرت که روزگاری راس هرم بود و حالا بیرون دایره خودی‌ها.

در حالی که کم تر از یک ماه تا انتخابات فاصله داریم، به نظر می‌رسد اصلاح طلبان هنوز بر سر معرفی گزینه نهایی خود مردد هستند؛ به نظر می‌رسد، جهانگیری، شریعتمداری، پزشکیان از گزینه‌های اصلی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری هستند، ولی نمی‌توان از نیم نگاه این جریان به علی لاریجانی غافل شد؛ محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی در این باره گفت که جریان اصلاحات نامزد خود را دقیقه ۹۰ معرفی خواهد کرد.

روزنامه ابتکار که یکی دیگر از روزنامه‌های وابسته به جریان اصلاحات است که در گزارشی به حزب گریزی نامزد‌های انتخاباتی اشاره کرد و نوشت: علیرغم آن که تحزب به عنوان یکی از ارکان اصلی بلوغ سیاسی به شمار می‌رود، اما گاه در بین سیاسیون حزبی بودن یک نکته منفی به حساب می‌آید. مستقل بودن شعار اکثر کاندیداها است، اما هر کدام از این نامزد‌ها پیشینه‌ای از حضور در احزاب را داشته اند.

مستقل بودن شعار اکثر کاندیداها است

این روزنامه با اشاره به نامزد‌هایی که در سال‌های اخیر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند، عدم عضویت در احزاب و تشکل‌های سیاسی را از مهم ترین ویژگی‌های این افراد بر شمرد؛ هاشمی رفسنجانی، روحانی، لاریجانی، جهانگیری، احمدی نژاد، جلیلی، رئیسی، محمد، پزشکیان و ضرغامی از افرادی بودند که در این زمره قرار گرفتند.

روزنامه شرق هم در گزارشی با تیتر «اصلاح طلبان در رویای دوم خرداد»، به توئیت جهانگیری در روز گذشته و رویکرد انتخاباتی او در این روز‌ها اشاره کرد و رابطه رئیس دولت اصلاحات با جهانگیری را رابطه‌ای صمیمانه عنوان کرد و نوشت: نگاه و علاقه مثبت سیدمحمد خاتمی به جهانگیری، یک‌طرفه نبوده و اتفاقا او برای رئیس دولت اصلاحات سنگ‌تمام گذاشته است. او بار‌ها تلاش کرده مشکل ممنوع‌التصویری و ممنوع‌البیانی خاتمی را حل کند. جهانگیری حتی درباره این موضوع با مقام معظم رهبری صحبت کرده بود.

گفتنی است، جهانگیری در روز گذشته در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: «دوم خرداد است؛ سالگرد روزی که روشن شد مردم خواستار تغییرند و نظام هم انعطاف نشان داد. خاتمی و دولت اصلاحات تهدید‌های جدی بین‌المللی و منطقه‌ای را از ایران دور کردند و فرصت‌های نو برای ‎توسعه ایران و گشایش در زندگی مردم به وجود آوردند. کشور بازهم به ‎اصلاحات افق‌گشا و واقعی نیاز دارد.»

برخی فعالان سیاسی این توئیت جهانگیری را، حمایت جدی جهانگیری از جریان دوم خرداد تلقی کردند و او را جزو گرینه‌های احتمالی مورد حمایت سید محمد خاتمی عنوان کردند.

تکرارِ انتخابات ۸۴ در ۱۴۰۰؟ / لاریجانی محور ثابت قطب‌های انتخاباتی

حالا کمی به فضای رسانه های مستقل ورود کنیم تا ببینیم انتخابات در میان این رسانه ها چه رنگی دارد؟ سایت خبرآنلاین در یادداشتی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پرداخته و این سوال را مطرح کرده که آیا این انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟ در این یادداشت با برخی فعالان سیاسی درباره دو مرحله‌ای شدن انتخابات مصاحبه شده است.

علی مزروعی نماینده خارج نشین مجلس ششم از به دور دوم رفتن انتخابات با آیت الله رئیسی و یک نماینده اصلاح طلب یا اصولگرا صحبت کرده که رئیسی در آن شکست می‌خورد.

محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران درباره دو مرحله‌ای شدن انتخابات گفت: قطعا انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود و احتمال می‌دهم شاهد دوگانه جهانگیری و لاریجانی در مرحله دوم باشیم.

دوقطبی یا سه قطبی؛ مسئله این است

محمدعلی ابطحی هم گفت: رقابت اصلی در سه ضلع آقای جلیلی، رئیسی و آقای جهانگیری یا پزشکیان است. اگر آقای جلیلی و لاریجانی تا آخر بمانند و به سمت آقای رئیسی نروند، پیروزی آقای رئیسی در دور اول قطعی نخواهد بود، اما معتقد نیستم که آقای رئیسی بتواند مرحله دوم انتخابات را به راحتی بگذراند.

فعالان سیاسی از دوقطبی «لاریجانی-رئیسی» و «لاریجانی- جهانگیری» و سه قطبی «لاریجانی-رئیسی-جهانگیری» صحبت می‌کنند. برخی هم از سعید جلیلی نام برده و از دوقطبی «لاریجانی-جلیلی» صحبت می‌کنند.

مصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات دور قبل هم از احتمال آمدن احمدی نژاد به انتخابات صحبت کرده و گفته که این انتخابات دو قطبی نیست بلکه سه قطبی است.

مهدی چمران فعال سیاسی اصولگرا هم گفته نمی‌تواند حدس بزند انتخابات دو مرحله‌ای شود و درباره دو قطبی و سه قطبی شدن انتخابات گفته که تعداد کاندیدا‌ها زیاد است و باید دید چه کسانی به عنوان کاندیدای نهایی باقی می‌مانند.

محمد کاظم انبارلویی فعال سیاسی اصولگرا هم درباره احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات اعلام کرده که غیب‌گو نیستم و از آینده نیامده‌ام. انبارلویی هم مثل چمران درباره دو قطبی شدن یا سه قطبی شدن انتخابات گفته باید کاندیدا‌های انتخابات از سوی شورای‌نگهبان اعلام شود تا قطب‌های انتخابات مشخص شوند.

درباره این پیشنهاد خیرخواهانه

حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این رزونامه یاداشتی با عنوان درباره این پیشنهاد خیرخواهانه نوشته است حضور یک فرد روجانی در مسند ریاست جمهوری که مسئولیت تامین معیشت مردم است به صلاح کشور نیست و برای جایگاه روحانیت نگرانم و بهتر است مدتی هم افراد غیر روحانی فرصت حضور در این مسئولیت را داشته باشند.

مهاجری نوشته که شرایط کشور بگونه‌ای است که از نظر افکار عمومی تمام مشکلات حتی آنچه مربوط به نان و آب و نیاز‌های اولیه زندگی مردم است به روحانیت نسبت داده می‌شوند. کسانی که از وضعیت کشور به صورت جامع مطلع هستند می‌دانند که سروسامان دادن به این اوضاع نابسامان با شعارهائی که نامزد‌های ریاست جمهوری – اعم از افراد روحانی و غیرروحانی – مطرح می‌کنند، امکان‌پذیر نیست. اینکه در افکار عمومی جا افتاده روحانیت کشور را به این روز انداخته، با استمرار وجود یک فرد روحانی در مسئولیت ریاست جمهوری می‌تواند این طرز تفکر را تقویت کند و نگرانی مربوط به نهاد روحانیت را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است روحانیون به حضور در جایگاه تقنینی، قضائی و فرهنگی اکتفا کنند و مسئولیت اجرائی را که با معیشت مردم سروکار دارد به افرادی که در رشته‌های مرتبط تخصص دارند واگذار نمایند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Germany
جمشید
۱۷:۲۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
رییس جمهور اقای ظریف.
Pakistan
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
همه میگن مستقل هیچکدوم هم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
رئیس جمهور آینده یکی از این افراد است و بس :

1- سید ابراهیم رئیسی
2- محمود احمدی نژاد
3- سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۲۲:۱۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
سعيد محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
هرکس با ظن خود شد یار من
آخرین اخبار