آزاد سازی خرمشهر نماد رشادت و سربلندی ملت ایران در جنگ تحمیلی ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. سوم خرداد و فتح خرمشهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه ملت ایران است.

روز سوم خرداد ۱۳۶۱ یکی از بارزترین جلوه‌های نصرالهی و یکی از مهمترین و زیباترین روز‌های انقلاب اسلامی ایران می‌باشد. در این روز شهر مقاوم خیز خرمشهر که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در ۴ آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن در آمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه)، بار دیگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد.

آزاد سازی خرمشهر برگ زرینی در تاریخ ایران /حماسه ی مقاومت و ایثار همچنان ادامه دارد

آزادسازی خرمشهر در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بعنوان مهم‌ترین هدف عملیات بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران  و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت.


بیشتر بخوانید


در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیرو‌های ایرانی درآمدند.

پس از آزادسازی خرمشهر رزمندگان ایرانی در اولین اقدام خود در مسجد جامع خرمشهر نماز اقامه کردند. خبر پیروزی آزادسازی خرمشهر به سرعت پخش شد و همه ملت مسلمان ايران را غرق شادي و سرور کرد و مردم ايران با حضور در مساجد نماز شکر به جاي آورده و نداي ا... اکبر سردادند.

آزاد سازی خرمشهر برگ زرینی در تاریخ ایران /حماسه ی مقاومت و ایثار همچنان ادامه دارد

امام خمینی به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر کرد. در اولین بخش این بیانیه آمده است :«با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به اینجانب شده است، سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود.»

آزاد سازی خرمشهر برگ زرینی در تاریخ ایران /حماسه ی مقاومت و ایثار همچنان ادامه دارد

 استاندار خراسان شمالی هم با صدور پیامی سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت.

متن پیام به این شرح است؛ حماسه مقاومت، ایثار ، ایستادگی و دلاورمردی روز تاریخی و بزرگ سوم خرداد هرگز از اذهان عموم مردم و تقویم این کشور پاک نخواهد شد. دلاورمردان، رزمندگان و ایثارگران ما در آن روزهای حساس و بحرانی بدون هیچگونه هراسی و در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی، حماسه پیروزی را خلق کردند.

اثبات اقتدار ایران اسلامی مهم ترین هدف فتح و پیروزی این روز ارزشمند است لذا باید اهمیت این روز برای نسل های آینده و جوانان امروز تشریح و بازخوانی شود.

حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر موجب شد تا همچنان مردم ما با روحیه قوی تر و مستحکم تر از پیش در مسیر رشد و بالندگی قرار گیرند. اینجانب فرا رسیدن سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، روز مقاومت، ایثار و پیروزی را به‌تمامی مردم شریف استان خراسان شمالی به ویژه خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران تبریک عرض کرده و برای همگان توفیق روز افزون ،عزت و سربلندی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

آزاد سازی خرمشهر برگ زرینی در تاریخ ایران /حماسه ی مقاومت و ایثار همچنان ادامه دارد

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.