قیمت گذاری دستوری با صنعت خودرو در ایران چه کرد؟/ لزوم همکاری ایران، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند با همکاری هم خودرویی طراحی کنند و هر کشوری مونتاژ آن را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی مبنی بر طراحی مدلی در رابطه با ساخت خودرو با همکاری چند کشور اظهار کرد: ایران و ترکیه پتانسیل‌های بالایی و روسیه نیز بازار بالایی دارد. این سه کشور روی هم رفته، نزدیک ۴۵۰ میلیون جمعیت و حدود ۳۵۰ میلیون نیز بازار‌های مشترک دارند.

به اعتقاد این مقام مسئول اگر این ۳ کشور باهم یک خودرو طراحی کنند هر کسی در کشور خود مونتاژ خودرو را انجام می‌دهد و قطعات نیز بین ۳ کشور از نظر صرفه اقتصادی تقسیم می‌شوند و در نهایت بازار صادراتی نیز این طرح را می‌تواند تقسیم کند و به تعامل برسد.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: در ایران به حد قابل قبولی در طراحی خودرو رسیده‌ایم و برای طراحی خودرو از مشاوران بین المللی استفاده می‌شود. ترکیه، روسیه، ایران هر کدام توانمندی‌هایی در طراحی خودرو دارند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها بر روی این طرح ساخت خودرو اثر نمی‌گذارد؟، اظهار کرد: این سه کشور به نوعی از غرب نیز ضربه خوردند و تحریم روی آن‌ها بی اثر است، چرا که با اتکا به توان خود طراحی انجام دادیم و قطعات آن را می‌سازیم و هیچ ارتباطی با هیچ کدام از کشور‌ها ندارد.

گفتنی است، مهم‌ترین مشکلات در صنعت خودرو در سال‌های اخیر، بحث قیمت گذاری دستوری بوده است. شورای رقابت مرجع قیمت گذاری است و قیمتی که برای تولیدات خودروسازان می‌گذارد، به هیچ وجه برای مصرف‌کنندگان راضی کننده نیست و همین مسئله سبب شده است که، خودرو‌ها زیان انباشته به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان داشته باشند. از طرف دیگر بازار آزاد و واسطه‌ها فعال شده و مبلغی که به بازار واسطه‌ها می‌رسد، حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان است و خودرو نه به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد نه مابالتفاوت به دست خودروساز می‌رسد و در این بین تنها واسطه گران منتفع می‌شوند.

قیمت گذاری دستوری و زیان انباشته سبب کاهش تولید شد و در سال ۹۸ هم شاهد کاهش تولید بودیم. مشکلی که در خصوص خودرو داشتیم این بود که، خودرو تولید می‌شد، اما بخاطر نبود چند قطعه‌ محدود در داخل، خودرو باید دپو می‌شد.

از دیگر مشکلات مردم با صنعت خودرو در چند سال اخیر، تعهدات معوق بود؛ در حال حاضر سیستم قرعه کشی اجرا می‌شود، ولی این روش هم جوابگو نبوده به طوری که ۵۰ بیش از درصد خودرو‌هایی که از طریق قرعه کشی فروخته شدند هنوز سرویس اولیه هم نشده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار