ادای احترام به مقام شامخ شهداء

به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، آیین غبار روبی گلزار شهدای شیراز با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مسئولان استانی، با حضور در گلزار شهدا ضمن تجدید پیمان با آرمان‌های شهدا و امام راحل، نسبت به مقام شامخ شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ادای احترام کردند.

سرهنگ جعفر غلام نژاد نماینده فرماندهی ارشد نظامی ارتش در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حاشیه این مراسم، گفت: عملیات بیت المقدس در سال ۶۱ به مدت ۲۴ روز با رمز مبارک «یا علی ابن ابی طالب (ع)» با هدف آزادسازی خرمشهر و هویزه و جاده اهواز- خرمشهر در جبهه جنوبی، غرب رودخانه کارون با وسعت ۵۴۰۰ کیلومترمربع به اجرا درآمد این عملیات یکی از گسترده ترین، با ارزش ترین، دشوارترین و معروف‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود.

او ادامه داد: از جمله نتایج راهبری این عملیات ایجاد نگرانی و وحشت در بین حامیان منطقه‌ای و بین المللی رژیم بعث عراق که با کمک‌های مالی و تسلیحاتی خود به پیروزی عراق امیدوار بودند همچنین تغییر نگرش و باور‌های جهانی نسبت به توانمندی‌های نیرو‌های مسلح ایران و نیرو‌های مردمی مبنی بر ابتکار و خلاقیت‌ها در این عملیات بود.

سرهنگ غلام‌نژاد ادامه داد: افزایش اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین المللی یکی دیگر از نتایج آن بود. یکی از دشواری‌ها و پیچیدگی‌های این منطقه عملیات در محاصره موانع طبیعی عمده مثل رودخانه کرخه کور در شمال منطقه، کارون در شرق جبهه و هوالهویزه در غرب منطقه و از سوی دیگر محدود به اروند رود (مرز بین المللی) بود.

نماینده فرماندهی ارشد نظامی ارتش در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: یگان‌های شرکت کننده ارتش در استان فارس از جمله تیپ ۵۵ هوابرد، تیپ ۳۷ زرهی شیراز، پایگاه هفتم شکاری ترابری شهید دوران، گروه پدافند هوایی، مرکز آموزش پیاده به استعداد یک تیپ اعزامی و مرکز آموزش زرهی با سازماندهی و تکمیل و اعزام یگان‌های تیپ ۳۷ زرهی نقش بسیار موثری در پیروزی این عملیات سرنوشت ساز به عهده داشتند.

او یادآور شد که در این عملیات بیش از ۳۷۰۰ سورتی پرواز شناسایی و جنگی و تخریب پل استراتژیک رودخانه اروند توسط خلبان محمود اسکندری که راه فرار و عقب نشینی نیرو‌های متجاوز عراق را مسدود کرد و باعث به اسارت گرفتن ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های ارتش بعث عراق شد از جمله نکات دیگر آن احداث ۵ پل شناور در طول ۴۰ کیلومتر از گروه مهندسی ارتش بر روی رودخانه کارون برای عبور کلیه نیرو‌ها و تجهیزات سبک و سنگین رزمندگان بود، نیروی دریایی ارتش با استفاده از قایق جیمنی نقش مهمی در عبور نیرو‌ها از رودخانه کارون داشت. تعداد هواپیما‌های ساقط شده عراق در این عملیات نزدیک به ۶۰ فرزند بود که بسیار قابل تامل است.

استان فارس در دوران دفاع مقدس بیش از ۱۴ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ شمسی پس از ۵۷۶ روز اشغال و جنایت توسط رژیم بعثی عراق به دست رزمندگان اسلام فتح شد. این روز در تقویم جمهوری اسلامی روز مقاومت و ایثار نامگذاری شده است.

ادای احترام به مقام شامخ شهداء

ادای احترام به مقام شامخ شهداء

ادای احترام به مقام شامخ شهداء

ادای احترام به مقام شامخ شهداء

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
درود
آخرین اخبار