به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی در صحن علنی امروز (سهشنبه، ۴ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال سید مصطفی آقامیرسلیم و تعداد دیگری از نمایندگان در خصوص استفاده از ظرفیت علمی هیئتهای علمی و دانشجویان در زمینه رفع مشکلات کشور گفت: آموزش عالی بعد از انقلاب وظایف کلانی را به ثمر رسانده، آنچه از بقایای آموزش عالی بعد از انقلاب مانده بود تنها بخشهای فیزیکی بود، آنچه اکنون وجود دارد حاصل آموزش عالی بعد از انقلاب است.
وی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی در کشور به گونهای بوده که نیازهای کارشناسی تأمین شده و در سطح تراز کشورهای پیشرفته علمی نیرو تربیت میکنیم، ادامه داد: ۹۰ درصد از مدیران ارشد و کلان کشور حاصل تربیت دانشگاههای داخلی هستند. عملکرد پژوهشی و علمی و به روز مبنای توسعه و ایجاد فناوریهای جدید است، در زمینه رشد علمی موفق شدهایم گروههای توانمندی از جوانان را به سمت توسعه فناوریها هدایت کنیم.
غلامی تصریح کرد: ۴۶ پارک علمی و فناوری، ۲۰۰ مرکز رشد، ۶ هزار مرکز شرکت دانشبنیان، ۲ هزار واحد مستقر در مراکز رشد، ۴ هزار واحد فناوری جدید دانشگاهها را به سمت عملیاتی شدن پیش میبرند. دانشگاهها تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند و از حمایتهای مجلس در این خصوص تشکر میکنیم.کمک به حل مسائل کشور یکی از برنامههای جدی وزارت علوم است، هرجا تقاضاها به سمت دانشگاهها رفتهاند پاسخ خوبی دریافت کردهایم، دانشگاهها در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالیت و دستاورد خود را تقدیم مردم کردند و در زمینه تولید واکسن نیز واحدهای علمی در حال تلاش هستند.
وی ادامه داد: در سال ۹۹ دانشگاهها قراردادهایی با رقم ۵۱۲ میلیارد منعقد کردند که ۷۰ درصد این قراردادها توسط دانشگاهها و مابقی توسط پارکهای علمی و فناوری و مراکز رشد به امضا رسیده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه همکاریهای جدی بین دانشگاهها و وزارت نیرو صورت گرفته است، افزود: دانشگاهها یکی از همکاران قدیمی وزارت دفاع هستند و همکاری مناسبی بین این دو بخش وجود دارد.
غلامی با تأکید بر اینکه بیش از یک هزار و ۲۰۰ رشته محل برای دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد بازنگری قرار گرفته و این برنامه در دانشگاه فنی و حرفهای در ۴۹ رشته اعمال شده است، عنوان کرد: از سال ۹۷ برنامههایی در زمینه اشتغالپذیری دانشجویان داشتهایم که منجر به آشنایی دانشجویان با نیازهای محیط اشتغال شده است. ۱۵۰ برنامه درسی با نگاه توانمندسازی برای اشتغالپذیری دانشجویان، اصلاح و بازنگری شده است، یکی از اهداف حمایت از پارکهای علمی و فناوری باید روحیه دادن برای اشتغالپذیری باشد. ۳۹ مرکز هدایت شغلی در دانشگاهها شکل گرفته و ۱۱ مرکز دیگر نیز به زودی آغاز به کار میکند.
وی با اشاره به اینکه تعداد پارکهای علم و فناوری از ۲۲ به ۴۶ پارک افزایش داده شده است، ادامه داد: پارکهای علم و فناوری نقش زیادی در تبدیل دانش به فناوری دارند؛ تعداد شاغلین مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان به ۶ هزار نفر رسیده است که همگی دانشآموخته دانشگاهها هستند. فروش شرکتهای دانشبنیان به ۱۳.۶ میلیارد رسیده است و ۸ هزار و ۸۲۲ واحد فناور در پارکها فعالیت دارند. شرکتهای دانشبنیان ۱۳۹ میلیون دلار صادرات داشتهاند که این صادرات با وجود تمامی مشکلات در زمینه انجام معاملات تجاری انجام شده است.
وزیر علوم با بیان اینکه در سال گذشته ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد با صنایع منعقد شده است که بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ عضو هیئت علمی در این قراردادها فعالیت میکنند، گفت: ۱۳۱ آزمایشگاه در مراکز ایجاد شده که به خوبی سرویسدهی میکنند، در سال ۹۹، ۱۴۱ عضو هیئت علمی پیمانی قبل از تبدیل وضعیت به رسمی به صنعت اعزام شدهاند، این اقدام باعث تحکیم روابط بین صنعت و دانشگاه میشود.
غلامی با اشاره به اینکه ۱۸ هزار و ۴۰۰ مقاله مشترک در سال ۹۹ منتشر شده است، افزود: تعداد دانشگاههای کشور در بین دانشگاههای برتر جهان در حوزه وزارت علوم ۴۱ دانشگاه است که با احتساب دانشگاههای علوم پزشکی این میزان به ۶۱ دانشگاه افزایش پیدا میکند.
انتهای پیام/