نخستین کتاب چاپ سربی ایران با نام "رساله جهادیه" با ۲۰۹ سال قدمت، در کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاطمه رضایی کارشناس بخش نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه رساله جهادیه اثر قائم مقام فراهانی، نخستین کتاب چاپ سربی ایران است گفت: این اثر در سال ۱۲۳۳ هجری قمری به دست محمدعلی آشتیانی به شیوه نوین در تبریز چاپ شد.

او افزود: این کتاب عنوان نخستین کتاب فارسی چاپ شده در ایران را نیز به خود اختصاص داد و این درحالی است که ۱۵ سال پس از آن در سال ۱۲۴۸، صنعت چاپ سنگی وارد ایران شد. محتوای این کتاب، مجموعه‌ای از رساله جهاد فضلا و علما و فتاوای آنان علیه تهاجم روسیه به ایران است.


بیشتر بخوانید



کارشناس بخش نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: این رساله در ۸۴ صفحه بر روی کاغذ نخودی رنگ ضخیم، در ابعاد ۱۵×۷/۲۰ با جلد تیماج مشکی به چاپ رسیده و هر صفحه آن دارای ۱۸ سطر است و جدول‌کشی آن نیز از نسخ خطی به این کتاب سرایت کرده است.

رضایی بیان کرد: این نسخه با عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم، نحمدُ اللهَ الواحدَ القهارَ و نصلّیَ علی نبیّنا المختارِ و علی آله السادة ِالاخیار» آغاز شده است و به عبارت «و جعل‌ها الله لکم الوسیلة الی دار کرامته و السلام» ختم شده است.


او تصریح کرد: کتاب با مرکب مشکی چاپ شده و عاری از هرگونه تصویر و آرایه است و فقط در برخی صفحه‌ها نام فتحعلی شاه و شاهزاده عباس میرزا نوشته شده است.

کارشناس بخش نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تأثیرپذیری از نسخ خطی و رسم‌الخط عربی را از ویژگی‌های کلی این رساله عنوان و تاکید کرد: خط این کتاب نسخ است و مهم‌ترین ویژگی این نوع خط خوانایی، زیبایی، ساختار هندسی مناسب برای حروفچینی، تقسیم متعادل فضای مثبت و منفی و قابلیت سازگاری با حروف‌سازی متحرک فلزی است.

 

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.