شهرستان کاشان با برخورداری از حدود ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ صادرکننده بزرگتری نسبت به ۱۵ استان کشور به شمار می‌آید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، واردات و صادرات کالا در استان اصفهان از طریق هفت مبدا گمرکی مرکزی اصفهان، کاشان، پست، مسافری و تجاری فرودگاهی، فولادمبارکه و ذوب آهن صورت می‌گیرد.

در این میان میزان صادرات گمرک کاشان در بین ۱۵۰ واحد گمرکی از ۱۵ استان بالاتر است و هر سال نزدیک ۲ تولیدکننده نمونه ملی در عرصه تولید و اقتصاد را به کشور معرفی می‌کند.

کالا‌های گمرک کاشان به حدود ۷۵ کشور صادر می‌شود. در این زمینه به عنوان مثال باید گفت برخی محصولات این شهرستان نخستین بار از جمهوری اسلامی ایران و از کاشان به میانمار صادر شده است.

هر چند کاشان در صادرات یکی از شاخص‌ترین گمرکات کشور است، اما بستر لازم برای واردات گمرکی این شهرستان فراهم نیست و این در حالی است که کارخانه‌های کاشان نیازمند مواد اولیه است تا چرخ آن‌ها بهتر بچرخد.

کارنامه درخشان گمرک کاشان در صادرات

علی مراد نوروزی رئیس گمرک کاشان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سال ۱۳۹۹ در گمرک کاشان حدود ۳ هزار و ۹۲۳ فقره اظهارنامه داشتیم، ۲۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار ارزش کالا‌های صادر شده و وزن این کالا‌ها ۴۳۸ هزار تن بوده است.

او ادامه داد: عمده کالا‌های صادر شده از گمرک کاشان محصولات فولادی از جمله میلگرد و ورق گالوانیزه بوده و فرش ماشینی، گلاب و عرقیجات، مصنوعات مسی، لوله‌های چدنی، مواد شوینده، زغال قالبی و ژل‌های آتش زا، فرآورده‌های لبنیاتی، مواد معدنی شیمیایی، لوزام خانگی و ظروف چینی و سفال، سنگ‌های ساختمانی، پرندگان و ماهی‌های زینتی از دیگر کالا‌های صادر شده از گمرک کاشان بوده است.

رئیس گمرک کاشان در خصوص کشور‌های هدف صادراتی از گمرک کاشان بیان کرد: محصولات کاشان به کشور‌هایی مانند عراق، پاکستان، امارات متحده عربی، قطر، چین، ژاپن، روسیه، ارمنستان، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان، ترکیه، ایتالیا، انگلستان، آلمان، استرالیا، کانادا، آنگولا، اوگاندا و کنیا صادر می‌شود.

نوروزی در خصوص میزان صادرات در فروردین امسال از گمرک کاشان، گفت: در فروردین ۵۸ هزار و ششصد تن کالا به ارزش ۴۱ میلیون و ۴۴۰ هزار دلار صادر شده که درصد رشد آن نسبت به فروردین پارسال از لحاظ وزنی ۵۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۹۰ درصد بوده است.

کاشان شهرستانی که صادراتش از ۱۵ استان بیشتر است، اما تولیدکنندگانش سرگردان در گمرکات کشور
کاشان نیازمند بستر و زیرساخت‌های مناسب گمرک واردات

او در مورد گمرک کاشان بیان کرد: در کاشان فقط گمرک صادرات فعال است و گمرک واردات نداریم از طرفی گمرک کاشان یک ساختمان استیجاری در شهرک صنعتی راوند است و زیرساخت‌ها برای فعال شدن واردات گمرک کاشان آماده نشده، چون واردات نیاز به محوطه گمرکی، انبار واردات و سایر زیرساخت‌ها دارد و تا زمانی که بستر مناسب برای گمرک واردات تامین نشود نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس گمرک کاشان ادامه داد: از همین رو قطعه زمینی برای گمرک واردات کاشان آماده شده و با همکاری استاندار اصفهان ظرف یک ماه آینده کلنگ زنی و بهره برداری می‌شود.

تاثیرات فعال شدن گمرک واردات کاشان در رونق تولید و اشتغال زایی

نوروزی بیان کرد: واحد‌های تولیدی کاشان مجبور هستند به دلیل فعال نبودن گمرک واردات، مواد اولیه مورد نیاز خود را از گمرکات شهید رجایی، بازرگانی تهران و سایر شهر‌های مرزی وارد کنند و مطمئنا همین امر برای شرکت‌ها زمان بر و هزینه بر است، اما با بهره برداری از گمرک واردات کاشان هم سرعت کار شرکت‌ها و کارخانه‌ها افزایش می‌یابد و هم در هزینه‌ها صرفه جویی قابل توجهی می‌شود.

او اظهار کرد: از سوی دیگر به دلیل تراکم بالای گمرکات مرزی، با بهره برداری از گمرک واردات کاشان از حجم کار گمرکات کاسته خواهد شد و ورود مواد اولیه مورد نیاز ولحد‌های شهرستان سریع‌تر به نتیجه می‌رسند.

رئیس گمرک کاشان گفت: از لحاظ اشتغال زایی نیز گمرک واردات کاشان تاثیرات بسیاری بر حمل و نقل و ایجاد شغل جدیدی برای ساکنان کاشان خواهد داشت که نتیجه همه این موارد رونق و پایداری تولید است.

نوروزی خاطر نشان کرد: نماینده کاشان در سال‌های گذشته پیگیر فعال شدن گمرک واردات بودند همچنین استاندار اصفهان، فرماندار و اتاق بازرگانی کاشان جلسات متعددی با مسئولان گمرکی ایران برگزار کردند تا این مهم هر چه زودتر تحقق پیدا کند.

کاشان شهرستانی که صادراتش از ۱۵ استان بیشتر است، اما تولیدکنندگانش سرگردان در گمرکات کشور


شاخص بودن گمرک کاشان میان سایر گمرکات کشور

محمود تولایی رئیس اتاق بازرگانی کاشان در گفت گو با خبرنگار ما گفت: در سه دهه گذشته صادرات از گمرک کاشان آغاز و بخش خصوصی بستر مناسبی را در این زمینه فراهم و همه امکانات از جمله محل، امکانات، و تجهیزات را تامین کرده است.

او ادامه داد: امروز گمرک کاشان در ساخت، شعبه، مدیریت و به طور کلی از لحاظ ساختار از بزرگترین گمرکات است و میزان صادرات آن در بین ۱۵۰ واحد گمرکی کشور حتی از ۱۵ استان بالاتر است و این در شرایطی است که هر استان، از جمله استان‌های مرزی ممکن است چندین گمرک داشته باشند، اما گمرک صادرات کاشان بسیار شاخص و قابل توجه است.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان بیان کرد: از گمرک ایران این توقع وجود داشت که باتوجه به ظرفیت اقتصادی ویژه منطقه کاشان گمرک واردات بصورت مشارکتی دایر شود؛ البته تا الان گمرک ایران آمادگی کامل اعلام کرده که سهم بودجه استان را به این کار اختصاص دهد و مابقی هزینه احداث گمرک واردات کاشان نیز از بودجه‌های ملی تامین شود.

عزم همگانی مسئولان استان و کشور برای فعال شدن گمرک واردات کاشان


تولایی عنوان کرد: اهمیت فعالیت گمرک واردات در کاشان برهیچ کس پوشیده نیست و مسئولان استان و حتی کشور بر این امر اتفاق نظر دارند، اما با وجود قول مسئولان و پیگیری‌های ما تا سال گذشته هیچ اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته بود که در نهایت حتی امام جمعه کاشان از استاندار اصفهان درخواست کردند تا راه اندازی گمرک واردات کاشان به جدیت پیگیری شود.

او ادامه داد: اتاق بازرگانی کاشان نیز در قالب مشارکت با گمرک در نظر دارد با تامین انبار‌ها و تجهیزات لازم همچنین با مشارکت بخش خصوصی روند بهره برداری از گمرک واردات را سرعت بخشد، اما در قدم اول مهم این است که اجرای طرح آغاز شود و سپس در خصوص عملکرد بهتر و تامین تجهیزات بیشتر تصمیم گیری شود.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان با اشاره به رقم بالای واردات به کاشان اظهار کرد: حدود ۲ هزار واحد صنعتی در شهرستان کاشان مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد بیش از ۱۵۰۰ واحد صنعتی برای تامین مواد اولیه خود نیازمند واردات هستند.

تولایی ادامه داد: این واحد‌های صنعتی از گمرک بندرعباس، چابهار تا بوشهر برای واردات استفاده می‌کنند، تولید کننده به ناچار باید کالا را به گمرک اصفهان بیاورد، تخلیه و دوباره بارگیری کند و سپس به کاشان برگرداند یا در گمرک غرب تهران در شهریار یا در گمرکات غرب کشور تخلیه کند و این گرفتاری‌هایی است که بیش از ۱۵ سال است که گریبان تولیدکنندگان کاشان را گرفته هرچند که گمرک ایران پیگیر رفع این مشکلات است، اما در استان توجه کافی به آن نشده شاید به دلیل دوری و فاصله با مرکز استان این گونه از امکانات محروم هستیم.

او خاطر نشان کرد: در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی کرده و در جلسات گذشته مقرر شده ردیف بودجه استانی (ماده ۲۳) را پایدار کنند، استاندار اصفهان نیز قول دادند که چند میلیارد تومانی را در نظر بگیرند و معادل همین هزینه را گمرک ایران پرداخت کند تا مراحل شروع راه اندازی واردات گمرک کاشان طی شود.

رئیس اتاق بازرگانی کاشان گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، باید بهره برداری از از گمرک واردات هم در همین مسیر دیده شود، چون با بهره برداری از آن واحد‌های تولیدی به جای صرف زمان طولانی و مراجعه به گمرکات مختلف در وقت و هزینه خود صرفه جویی می‌کنند همین امر تاثیر بسزایی در افزایش تولید و اشتغال زایی خواهد داشت.

ظرف یک ماه آینده کلنگ احداث گمرک کاشان زمین زده می‌شود

عباس رضایی استاندار اصفهان گفت: منطقه ویژه اقتصادی کاشان زخم کهنه است و حدود ۱۲ سال است مجوز را دولت صادر کرده، اما به دلیل مسائلی که خارج از توان استان بوده، مرتفع نشده است.

او ادامه داد: کاشان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های کشور است و از نظر صادرات و واردات نام آن در ردیف حدود نیمی از استان‌ها قرار دارد.
استاندار اصفهان بیان کرد: برای اجرایی کردن گمرک‌کاشان تصمیماتی گرفتیم و قرار شد ظرف یک هفته گزارش توجیهی به سازمان برنامه و بودجه ارسال و ماده ۲۳ قانون اعمال شود تا یک کار منسجم، منضبط، قانونی و همیشگی انجام شود.

رضایی خاطرنشان کرد: ظرف ۱۵ روز آینده زیرساخت‌های قانونی گمرک را فراهم می‌کنیم تا ماه آینده کلنگ احداث گمرک واردات کاشان را به زمین بزنیم.

طبق اعلام اداره صمت کاشان در این شهرستان ۷۵۰ واحد صنعتی دارای مجوز پروانه بهره برداری و ۳۷۰ واحد صنعتی دارای جواز طرح توسعه فعال است و کاشان جزو شهرستان‌های با آمار بالا در حوزه اشتغال است، به این ترتیب بهره برداری از گمرک واردات از اقدامات موثر در مانع زدایی و پشتیبانی از تولید خواهد بود.

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مومن
۱۳:۵۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
پس این نماینده شهر در مجلس چکار می کند همه همتش را گذاشته در کار های سیاسی و بر علیه دولت کار شکنی کند جناب آسد جواد نصرآبادی
Bulgaria
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
حیف از این کاشان
آخرین اخبار